Szemrevaló - új német filmek

Neukölln Unlimited

  • G. A.
  • 2011. szeptember 22.

Film

Arról, hogy a saját klímával és jelrendszerrel felszerelt párhuzamos világok összecsatornázása jelenleg az egyik legégetőbb probléma Európában, nem Agostino Imondi és Dietmar Ratsch dokumentumfilmjéből értesülhetünk először, de a két alkotónak sikerült olyan nézőpontot találnia, ahonnan világosan látszik az a talán kevésbé észben tartott tény, miszerint a közelítési folyamat akkor is jócskán akadozhat, ha egyik érintett fél sem a merev elzárkózásban utazik. A Neukölln Unlimited ettől aztán legalább annyira érdekfeszítő, mint amennyire lehangoló darab.
Arról, hogy a saját klímával és jelrendszerrel felszerelt párhuzamos világok összecsatornázása jelenleg az egyik legégetõbb probléma Európában, nem Agostino Imondi és Dietmar Ratsch dokumentumfilmjébõl értesülhetünk elõször, de a két alkotónak sikerült olyan nézõpontot találnia, ahonnan világosan látszik az a talán kevésbé észben tartott tény, miszerint a közelítési folyamat akkor is jócskán akadozhat, ha egyik érintett fél sem a merev elzárkózásban utazik. A Neukölln Unlimited ettõl aztán legalább annyira érdekfeszítõ, mint amennyire lehangoló darab.

Noha Berlin híres-hírhedt kerületének török és arab bevándorlók által sûrûn lakott északi felére kalandozunk, ami az utóbbi idõben kezdi ugyan összeszedni magát, de azért még ma is súlyos munkanélküliségi és bûnözési mutatók köthetõk hozzá, a film ügyesen kikerüli az olyan pontokat, amelyeket röviden a másik fél lendületes leterroristázásával illetve ledisznózabálózásával összegezhetünk. A fókuszba húzott Akkouch család kamaszait nem a kettõs identitás nyûgei foglalkoztatják: õk már büszkén németnek vallják magukat az iskoláikban tökéletesen elsajátított nyelven, míg az arab világhoz annyi közük van csupán, hogy pár éve visszatoloncolták õket Libanonba, ahol a tökéletes elkallódás várt volna rájuk. Most aztán megint, napról napra azt lesik, hogy mikor csöngetnek a bevándorlásiak, hogy felszólítsák az integrálódni vágyó famíliát (vagy csak egy részét, mintha az jobb lenne) a sürgõs távozásra. De ez csak a film egyik szála. A Neukölln Unlimited fõ erõssége ugyanis, hogy a modern csengõfrászt a zakatoló mindennapok nyomasztóan természetessé vált részeként láttatja. Hassan, Lial és Maradona közben azzal van elsõsorban elfoglalva, hogy díjakat nyerjen breaktáncversenyeken, ami láthatóan a különféle kisebbségek fontos kitörési terepe - errõl is szívesen hallottunk volna még ebben a rokonszenves, izgalmas, de a kontextusábrázolást a szükségesnél hanyagabbul kezelõ filmben.

****

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.