Szemrevaló - új német filmek

Neukölln Unlimited

  • G. A.
  • 2011. szeptember 22.

Film

Arról, hogy a saját klímával és jelrendszerrel felszerelt párhuzamos világok összecsatornázása jelenleg az egyik legégetőbb probléma Európában, nem Agostino Imondi és Dietmar Ratsch dokumentumfilmjéből értesülhetünk először, de a két alkotónak sikerült olyan nézőpontot találnia, ahonnan világosan látszik az a talán kevésbé észben tartott tény, miszerint a közelítési folyamat akkor is jócskán akadozhat, ha egyik érintett fél sem a merev elzárkózásban utazik. A Neukölln Unlimited ettől aztán legalább annyira érdekfeszítő, mint amennyire lehangoló darab.
Arról, hogy a saját klímával és jelrendszerrel felszerelt párhuzamos világok összecsatornázása jelenleg az egyik legégetõbb probléma Európában, nem Agostino Imondi és Dietmar Ratsch dokumentumfilmjébõl értesülhetünk elõször, de a két alkotónak sikerült olyan nézõpontot találnia, ahonnan világosan látszik az a talán kevésbé észben tartott tény, miszerint a közelítési folyamat akkor is jócskán akadozhat, ha egyik érintett fél sem a merev elzárkózásban utazik. A Neukölln Unlimited ettõl aztán legalább annyira érdekfeszítõ, mint amennyire lehangoló darab.

Noha Berlin híres-hírhedt kerületének török és arab bevándorlók által sûrûn lakott északi felére kalandozunk, ami az utóbbi idõben kezdi ugyan összeszedni magát, de azért még ma is súlyos munkanélküliségi és bûnözési mutatók köthetõk hozzá, a film ügyesen kikerüli az olyan pontokat, amelyeket röviden a másik fél lendületes leterroristázásával illetve ledisznózabálózásával összegezhetünk. A fókuszba húzott Akkouch család kamaszait nem a kettõs identitás nyûgei foglalkoztatják: õk már büszkén németnek vallják magukat az iskoláikban tökéletesen elsajátított nyelven, míg az arab világhoz annyi közük van csupán, hogy pár éve visszatoloncolták õket Libanonba, ahol a tökéletes elkallódás várt volna rájuk. Most aztán megint, napról napra azt lesik, hogy mikor csöngetnek a bevándorlásiak, hogy felszólítsák az integrálódni vágyó famíliát (vagy csak egy részét, mintha az jobb lenne) a sürgõs távozásra. De ez csak a film egyik szála. A Neukölln Unlimited fõ erõssége ugyanis, hogy a modern csengõfrászt a zakatoló mindennapok nyomasztóan természetessé vált részeként láttatja. Hassan, Lial és Maradona közben azzal van elsõsorban elfoglalva, hogy díjakat nyerjen breaktáncversenyeken, ami láthatóan a különféle kisebbségek fontos kitörési terepe - errõl is szívesen hallottunk volna még ebben a rokonszenves, izgalmas, de a kontextusábrázolást a szükségesnél hanyagabbul kezelõ filmben.

****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.