Interjú

„Odajöttek, és elmesélték”

Léa Drucker színésznő

Film

Xavier Legrand Pesten most mozikba kerülő filmje, a Láthatás egy zátonyra futott házasságról, a gyereket eszközként felhasználó szülők harcáról, mindközönségesen a családon belüli erőszakról szól. A főszereplőjével beszélgettünk.

Magyar Narancs: Korábban is dolgozott Xavier Legrand-nal, a Mielőtt minden elveszne című rövidfilmje ráadásul amolyan előtanulmánynak tűnik a Láthatáshoz.

Léa Drucker: Legrand eredetileg egy kapcsolat elhidegülésének három stációját akarta körüljárni egy rövidfilm-trilógiával. A Mielőtt minden elveszne a kiválasztott házaspár életének azt az epizódját dolgozta fel, amikor a feleség elhatározza, hogy elhagyja a férjét. E rövidfilmnek váratlanul nagy sikere lett. Xavier meggondolta magát, s arra jutott, hogy a téma elég fajsúlyos és összetett ahhoz, hogy nagyjátékfilmes dimenziót kapjon. Hitelesebb és hatásosabb forma, amit a Láthatáshoz választott: apró gesztusokból, nézésekből, csendekből, érzelmi kitörésekből épül fel a dráma, teremtődik meg lassan, fokozatosan a feszültség. Mindegyik szereplő a saját szubjektumából mond igazat vagy éppen hazudik, gyakorol nyomást a másikra. Ez a lélektani építkezés időigényes, aminek a játékfilm sokkal inkább megfelel, mint a rövidfilm.

MN: Egy családon belüli erőszakról szóló film lehet a társadalmi változások hajtómotorja, egyáltalán hozzátehet valamit az e változások kivívásáért megteendő erőfeszítésekhez?

LD: Ténylegesen és látens módon is hihetetlenül sok embert érint a családon belüli erőszak. Franciaországban minden harmadik házasság válással végződik, és hetente lehet arról olvasni, hogy egy nőt „szerelemféltésből” vagy egyéb okokból megölt a férje. Felháborítónak tartom, hogy az esetek többségében családi drámáról beszélnek, nem pedig gyilkosságról. A fejemet a homokba dugom hozzáállás kategóriájába esik a szememben, amikor olyan kommenteket olvasok, véleményeket hallok, hogy pusztán magánügyről van szó, engem nem érint a dolog. Álságos és nagyon veszélyes, ha elhitetjük magunkkal, hogy nincs hozzá közünk. Nem hinném, hogy egy filmnek lehet olyan hatósugara, ami holnaptól visszaszorítja az erőszakot, a verbális, fizikai bántalmazást, de abban hiszek, hogy bevilágíthat a függönyök mögé, és állásfoglalásra késztethet. Egy film akkor éri el az elvárható hatását, ha a hasba rúgás erejével kirepíti a nézőket a látszólagos kényelmükből, és elgondolkodtatja őket. Mindannyiunk felelőssége, hogyan kommunikálunk, hogyan bánunk a gyerekeinkkel, milyen példát mutatunk nekik.

MN: Találkozott áldozatokkal?

LD: Legrand több hónapot töltött azzal, hogy meghallgatta és rögzítette a házasságon belül erőszakot elszenvedett nők történeteit. Én már csak a vetítések után találkoztam velük, a közönségtalálkozókon. Odajöttek hozzám, és elmesélték az őket érő atrocitásokat, a szörnyű dolgokat, melyeken keresztülmentek. Sokan évek óta cipelték magukban a fájdalmukat, a fizikai, lelki sérüléseiket. Nagyon megrázó volt tanult, többdiplomás nőktől olyanokat hallani, hogy eddig egyedül érezték magukat, szégyellték másokkal megosztani a történetüket. Évekig benne ragadtak megalázó kapcsolatokban, mert azt remélték, hogy a férjük, a partnerük megváltozik, vagy, mondjuk, a gyerekek biztonsága miatt nem mertek változtatni a helyzetükön.

MN: A férje közeledését rideg tekintettel, némán, rezzenéstelen arccal tűrő Miriam megformálásában melyik jelenetet élte meg a legnagyobb lelki erőpróbaként?

LD: Furcsamód nem attól a jelenettől féltem, amikor a fiamat játszó Thomas Gioriával a fürdőkádban barikádozzuk el magunkat a vadászpuskával a jogait követelő férj elől, és a családi dráma thrillerbe torkollik. A partnerem, Denis Menochet a maga mackós termetével egyszerre nagyon karizmatikus és védelmező típus. Mindketten zavarban voltunk a születésnapi buli jelenetnél, amikor Antoine kihívja Miriamot a kocsijához. Bele kellett sűrítenünk ebbe a kényszerű találkozásba minden érzésünket, amit a házasság kudarca ébresztett. Mintha akkor döbbennénk rá arra, hogy nincs tovább, s ez egyikünket sem hagyja hidegen. Két összetört embert kellett megmutatni.

MN: Hogyan látja, Franciaországban a helyükön, értékükön kezelik a női alkotókat, színészeket?

LD: A társadalmi nemek kérdése nálunk közel sem olyan kiélezett, mint más európai országokban. A nőket hagyják alkotni. Franciaországban számos női rendező, operatőr van, nem úgy, mint Amerikában. De közelebbről nézve nálunk sem ellentmondásoktól mentes ez az egész: a független filmes szcénában egyáltalán nem érzékelhető a megkülönböztetés, a nagyobb stúdiófilmeknél viszont a nők még mindig alulfizetettek a férfiakhoz képest. Szóval van még hová fejlődni, de semmi vész, energiában, képzelőerőben, lehetőségekben a hozzám hasonló középkorú nők nem szenvednek hiányt.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.