Film

Kriptában csörögnek

Armando Iannucci: Sztálin halála

Film

Már 65 éve nincs köztünk a rettegett zsarnok, a tömeggyilkos szörnyeteg, továbbá a népek atyja és hóhéra, a győztes államférfi, Hitler legyőzője, a Nyugat szövetségese, majd fő ellenfele, aki megteremtette a Szovjetuniót és szuperhatalommá tette stb.

Mivel Sztálin megítélése már életében is szélsőségek között ingadozott, s mert uralmát a minden képzeletet felülmúló paranoia jellemezte, ezért halála sem lehetett mentes a rejtélyektől és az összeesküvés-elméleti szcenárióktól. Meglehet, ebben az esetben tényleg nem zörög a haraszt, s még ha nem is igaz, hogy környezete tudatosan segítette volna a halálba, legalábbis nem sokat tettek a napokig haldokló diktátor megmentéséért. Történészek serege próbálta már rekonstruálni azt a négy napot, ami úgy kezdődött, hogy öntudatlan állapotban, magatehetetlenül megtalálták a minden jel szerint sztrókot szenvedett Sztálint, s úgy végződött, hogy kilehelte a lelkét.

Azt azért a mérvadó történészek többsége megjegyzi, hogy orvosi segítségre már csak azért sem számíthatott, mivel éppen akkor zajlott az ő instrukciói szerint a zsidó orvosok üldözése, és sajnos a szóba jöhető szakemberek zöme gyógyítás helyett a vallatószobákban töltötte az idejét. E kutatók többsége kétségbe vonja, hogy orvosai hosszú időn át szándékosan félrediagnosztizálták volna. Ahogy azt is, hogy kegyvesztett hóhéra, Berija mérgeztette volna meg (mondjuk, warfarinnal, amiről egy 2003-as szakértői jelentés szól), ama jogos sejtésből kiindulva, hogy maga is rajta van már a következő halállistán. A forgatókönyv ismerős, de még a klasszikus auktoroktól: a római császárkor historikusai gyakorta írták így le őrült imperátorok halálát. A klasszikus utalások amúgy is erősek a történetben: a kegyetlen zsarnokot tömeghisztériától és gyilkos tumultustól kísérve eltemetik, helyét egy némileg tanácstalan triumvirátus veszi át. Hármuk közül az liberalizálná leginkább a rezsimet, akinek a legvéresebb a keze (pedig itt is erős a verseny), de néhány hónap (és a berlini felkelés) után a talán már a szatellitállamokról is lemondó Berija is a börtönben, majd a kivégzőosztag előtt végzi egy minden jogi formalizmust nélkülöző (tehát az akkor használatban lévő normáknak tökéletesen megfelelő) titkos per végén.

A neve dacára tősgyökeres skót Armando Iannuccitól – számos sikeres tévésorozat alkotójától – talán furcsállható, hogy e témában pont egy francia képregényt választott nyersanyagként. A forgatókönyv ennek nyomán nagy vonalakban követi a történelmi események menetét, számos ponton adva nagy teret a fantáziának, de leginkább a tömörítésnek és a sűrítésnek, ami sem képregények, sem filmek szintjén nem szokatlan. Mondhatjuk, az érzékeny téma miatt sem lehetett meglepő az a kritikusi lelkesedésből, történészi malíciából és csalódottságból, no meg orosz hivatalos felháborodásból, dühből és sértettségből összegyúrt erős visszhang, amely a filmet a bemutatása óta kísérti. A russzofóbnak, az orosz történelmi hagyományra nézve sértőnek talált alkotást nemcsak a putyini Szovjetunióban, de már Azerbajdzsánban és Kirgizisztánban is betiltották (leginkább valamiféle biztos, ami biztos alapon). Ám ha eltekintünk a szaktörténészeknek a világtörténelmi esemény és a történeti igazság szempontjából jogos kifogásaitól, no meg magától a rettenetes korszaktól, s miért ne tehetnénk, remekül szórakozhatunk a filmen. Iannuccinak van érzéke a fekete komédiához, a vaskos, morbid tréfák tálalásához, ami nem is áll olyan távol a korszak akasztófahumorból táplálkozó szovjet vicceinek hangulatától.

A filmre szabadított ensemble cast tökéletes, ritkán látni ennyi, magát elemében érző, egymásra rezonáló és főként híres színészt remekelni – Michael Palin
(Molotov), Jeffrey Tambor (Malenkov) vagy Steve Buscemi (Hruscsov) egészen fergeteges, Simon Russell Beale (Berija) pedig sokszor még őket is lejátssza (még ha a fizikai hasonlóság egyikük esetében sem jelentős). Érdekes, de a filmet illető kritikák között az is elhangzott, hogy a
főszereplők között az egy szem (ukrán származású) Olga Kurylenkót leszámítva miért nincs a Szovjetunióhoz köthető színész. Ő azt a Jugyinát alakítja, akivel tényleg megtörtént a filmet felvezető eset: Sztálinnak még 1944-ben (tehát nem a halála előtt pár órával) úgy megtetszett a rádióban közvetített zongorajátéka, hogy rendelt egy felvételt belőle, ezért felverték álmából a pianistát, és lemezre vették vele az egészet. S persze nem is ez az egyetlen történeti pontatlanság a filmben. Például számos, Sztálin közvetlen környezetébe helyezett szovjet notabilitás pozíciója egészen más volt a Gazda halálakor. Zsukov marsall mellőzött ember, Molotovot már 1949-ben (felesége letartóztatása után) menesztették a külügyminiszteri posztról, Berija helyére pedig már a világháború után más került a belügyminisztérium (MVD) élére, és hamarosan egyik riválisa irányította az állambiztonsági minisztériumot (MGB) is – NKVD akkor már nem volt, de nyilván mindenki így hívta.

A Sztálin halála, meglehet, talán túl könnyedén bánik a tényekkel, de ez bocsánatos bűn egy érdemdús filmtől, amelyből sok mindent így is meg lehet érteni a sztálinizmus működéséből – a többit amúgy is inkább a történelmi munkákban találjuk meg.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.