Film

Kriptában csörögnek

Armando Iannucci: Sztálin halála

Film

Már 65 éve nincs köztünk a rettegett zsarnok, a tömeggyilkos szörnyeteg, továbbá a népek atyja és hóhéra, a győztes államférfi, Hitler legyőzője, a Nyugat szövetségese, majd fő ellenfele, aki megteremtette a Szovjetuniót és szuperhatalommá tette stb.

Mivel Sztálin megítélése már életében is szélsőségek között ingadozott, s mert uralmát a minden képzeletet felülmúló paranoia jellemezte, ezért halála sem lehetett mentes a rejtélyektől és az összeesküvés-elméleti szcenárióktól. Meglehet, ebben az esetben tényleg nem zörög a haraszt, s még ha nem is igaz, hogy környezete tudatosan segítette volna a halálba, legalábbis nem sokat tettek a napokig haldokló diktátor megmentéséért. Történészek serege próbálta már rekonstruálni azt a négy napot, ami úgy kezdődött, hogy öntudatlan állapotban, magatehetetlenül megtalálták a minden jel szerint sztrókot szenvedett Sztálint, s úgy végződött, hogy kilehelte a lelkét.

Azt azért a mérvadó történészek többsége megjegyzi, hogy orvosi segítségre már csak azért sem számíthatott, mivel éppen akkor zajlott az ő instrukciói szerint a zsidó orvosok üldözése, és sajnos a szóba jöhető szakemberek zöme gyógyítás helyett a vallatószobákban töltötte az idejét. E kutatók többsége kétségbe vonja, hogy orvosai hosszú időn át szándékosan félrediagnosztizálták volna. Ahogy azt is, hogy kegyvesztett hóhéra, Berija mérgeztette volna meg (mondjuk, warfarinnal, amiről egy 2003-as szakértői jelentés szól), ama jogos sejtésből kiindulva, hogy maga is rajta van már a következő halállistán. A forgatókönyv ismerős, de még a klasszikus auktoroktól: a római császárkor historikusai gyakorta írták így le őrült imperátorok halálát. A klasszikus utalások amúgy is erősek a történetben: a kegyetlen zsarnokot tömeghisztériától és gyilkos tumultustól kísérve eltemetik, helyét egy némileg tanácstalan triumvirátus veszi át. Hármuk közül az liberalizálná leginkább a rezsimet, akinek a legvéresebb a keze (pedig itt is erős a verseny), de néhány hónap (és a berlini felkelés) után a talán már a szatellitállamokról is lemondó Berija is a börtönben, majd a kivégzőosztag előtt végzi egy minden jogi formalizmust nélkülöző (tehát az akkor használatban lévő normáknak tökéletesen megfelelő) titkos per végén.

A neve dacára tősgyökeres skót Armando Iannuccitól – számos sikeres tévésorozat alkotójától – talán furcsállható, hogy e témában pont egy francia képregényt választott nyersanyagként. A forgatókönyv ennek nyomán nagy vonalakban követi a történelmi események menetét, számos ponton adva nagy teret a fantáziának, de leginkább a tömörítésnek és a sűrítésnek, ami sem képregények, sem filmek szintjén nem szokatlan. Mondhatjuk, az érzékeny téma miatt sem lehetett meglepő az a kritikusi lelkesedésből, történészi malíciából és csalódottságból, no meg orosz hivatalos felháborodásból, dühből és sértettségből összegyúrt erős visszhang, amely a filmet a bemutatása óta kísérti. A russzofóbnak, az orosz történelmi hagyományra nézve sértőnek talált alkotást nemcsak a putyini Szovjetunióban, de már Azerbajdzsánban és Kirgizisztánban is betiltották (leginkább valamiféle biztos, ami biztos alapon). Ám ha eltekintünk a szaktörténészeknek a világtörténelmi esemény és a történeti igazság szempontjából jogos kifogásaitól, no meg magától a rettenetes korszaktól, s miért ne tehetnénk, remekül szórakozhatunk a filmen. Iannuccinak van érzéke a fekete komédiához, a vaskos, morbid tréfák tálalásához, ami nem is áll olyan távol a korszak akasztófahumorból táplálkozó szovjet vicceinek hangulatától.

A filmre szabadított ensemble cast tökéletes, ritkán látni ennyi, magát elemében érző, egymásra rezonáló és főként híres színészt remekelni – Michael Palin
(Molotov), Jeffrey Tambor (Malenkov) vagy Steve Buscemi (Hruscsov) egészen fergeteges, Simon Russell Beale (Berija) pedig sokszor még őket is lejátssza (még ha a fizikai hasonlóság egyikük esetében sem jelentős). Érdekes, de a filmet illető kritikák között az is elhangzott, hogy a
főszereplők között az egy szem (ukrán származású) Olga Kurylenkót leszámítva miért nincs a Szovjetunióhoz köthető színész. Ő azt a Jugyinát alakítja, akivel tényleg megtörtént a filmet felvezető eset: Sztálinnak még 1944-ben (tehát nem a halála előtt pár órával) úgy megtetszett a rádióban közvetített zongorajátéka, hogy rendelt egy felvételt belőle, ezért felverték álmából a pianistát, és lemezre vették vele az egészet. S persze nem is ez az egyetlen történeti pontatlanság a filmben. Például számos, Sztálin közvetlen környezetébe helyezett szovjet notabilitás pozíciója egészen más volt a Gazda halálakor. Zsukov marsall mellőzött ember, Molotovot már 1949-ben (felesége letartóztatása után) menesztették a külügyminiszteri posztról, Berija helyére pedig már a világháború után más került a belügyminisztérium (MVD) élére, és hamarosan egyik riválisa irányította az állambiztonsági minisztériumot (MGB) is – NKVD akkor már nem volt, de nyilván mindenki így hívta.

A Sztálin halála, meglehet, talán túl könnyedén bánik a tényekkel, de ez bocsánatos bűn egy érdemdús filmtől, amelyből sok mindent így is meg lehet érteni a sztálinizmus működéséből – a többit amúgy is inkább a történelmi munkákban találjuk meg.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.