Ölésre ítélve

  • - kg -
  • 2011. december 29.

Film

Volt-e titkos CIA-börtön Lengyelországban? Volt állítólag. Futkározott-e Vincent Gallo mezítláb a lengyel havasokban? Futkározott. A két megállapítás közt erős az ok-okozati összefüggés, mert ha nincs a börtönügy, alighanem Jerzy Skolimowskinak (Polanski mellett a másik nagy lengyel nyugatosnak) sem támad olyan elvetemült ötlete, hogy Vincent Gallót mint idegenbe hurcolt tálib foglyot hajtsa keresztül-kasul a lengyel hómezőkön. Gallo ideális menekülőművész, noha a Hollywood környéki hómezőkről exportált színésznek elég gyorsan kell futnia ahhoz, hogy korábbi filmjeinek (például Buffalo '66) árnyéka ne érje utol az autentikus menekülésben. És gyorsan kell futnia-ölnie azért is, mert nyomában vérebestül az amerikai apparátus. Szinte elvárás ilyenkor Tommy Lee Jones bevetése, ámde mégsem ő jelenik meg a tájban, hanem a helyi élővilág thrilleridegen alakjai: lengyel bogyók és bogarak, valamint lengyel favágók és egy újszülöttjét szoptató anya, akire a tejcsárda szerepe hárul egy abszurdba hajló jelenetben. Az abszurdba hajló jelenetek sorát erősíti egy fehér ló is, ami szimbólumnak erős, viszont kevés más célt szolgál, és nem kedvez az inkább gépiesen, mintsem művészi erővel kieszközölt komolyságnak Polanski francia feleségének felbukkanása sem: Emmanuelle Seigner havasi parasztasszonyként és filmtörténeti utalásként ad menedéket a szótlan üldözöttnek. De a lóval és Seignerrel még csak-csak elbír Gallo, egyedül a tavasz ébredésének képsorai kezdik ki a nagy művet. Értik, ugye? Egy nevesincs nobody makulátlan elállatiasodását.


Forgalmazza a CineReal


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.