Ölésre ítélve

  • - kg -
  • 2011. december 29.

Film

Volt-e titkos CIA-börtön Lengyelországban? Volt állítólag. Futkározott-e Vincent Gallo mezítláb a lengyel havasokban? Futkározott. A két megállapítás közt erős az ok-okozati összefüggés, mert ha nincs a börtönügy, alighanem Jerzy Skolimowskinak (Polanski mellett a másik nagy lengyel nyugatosnak) sem támad olyan elvetemült ötlete, hogy Vincent Gallót mint idegenbe hurcolt tálib foglyot hajtsa keresztül-kasul a lengyel hómezőkön. Gallo ideális menekülőművész, noha a Hollywood környéki hómezőkről exportált színésznek elég gyorsan kell futnia ahhoz, hogy korábbi filmjeinek (például Buffalo '66) árnyéka ne érje utol az autentikus menekülésben. És gyorsan kell futnia-ölnie azért is, mert nyomában vérebestül az amerikai apparátus. Szinte elvárás ilyenkor Tommy Lee Jones bevetése, ámde mégsem ő jelenik meg a tájban, hanem a helyi élővilág thrilleridegen alakjai: lengyel bogyók és bogarak, valamint lengyel favágók és egy újszülöttjét szoptató anya, akire a tejcsárda szerepe hárul egy abszurdba hajló jelenetben. Az abszurdba hajló jelenetek sorát erősíti egy fehér ló is, ami szimbólumnak erős, viszont kevés más célt szolgál, és nem kedvez az inkább gépiesen, mintsem művészi erővel kieszközölt komolyságnak Polanski francia feleségének felbukkanása sem: Emmanuelle Seigner havasi parasztasszonyként és filmtörténeti utalásként ad menedéket a szótlan üldözöttnek. De a lóval és Seignerrel még csak-csak elbír Gallo, egyedül a tavasz ébredésének képsorai kezdik ki a nagy művet. Értik, ugye? Egy nevesincs nobody makulátlan elállatiasodását.


Forgalmazza a CineReal


Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.