Ölésre ítélve

  • - kg -
  • 2011. december 29.

Film

Volt-e titkos CIA-börtön Lengyelországban? Volt állítólag. Futkározott-e Vincent Gallo mezítláb a lengyel havasokban? Futkározott. A két megállapítás közt erős az ok-okozati összefüggés, mert ha nincs a börtönügy, alighanem Jerzy Skolimowskinak (Polanski mellett a másik nagy lengyel nyugatosnak) sem támad olyan elvetemült ötlete, hogy Vincent Gallót mint idegenbe hurcolt tálib foglyot hajtsa keresztül-kasul a lengyel hómezőkön. Gallo ideális menekülőművész, noha a Hollywood környéki hómezőkről exportált színésznek elég gyorsan kell futnia ahhoz, hogy korábbi filmjeinek (például Buffalo '66) árnyéka ne érje utol az autentikus menekülésben. És gyorsan kell futnia-ölnie azért is, mert nyomában vérebestül az amerikai apparátus. Szinte elvárás ilyenkor Tommy Lee Jones bevetése, ámde mégsem ő jelenik meg a tájban, hanem a helyi élővilág thrilleridegen alakjai: lengyel bogyók és bogarak, valamint lengyel favágók és egy újszülöttjét szoptató anya, akire a tejcsárda szerepe hárul egy abszurdba hajló jelenetben. Az abszurdba hajló jelenetek sorát erősíti egy fehér ló is, ami szimbólumnak erős, viszont kevés más célt szolgál, és nem kedvez az inkább gépiesen, mintsem művészi erővel kieszközölt komolyságnak Polanski francia feleségének felbukkanása sem: Emmanuelle Seigner havasi parasztasszonyként és filmtörténeti utalásként ad menedéket a szótlan üldözöttnek. De a lóval és Seignerrel még csak-csak elbír Gallo, egyedül a tavasz ébredésének képsorai kezdik ki a nagy művet. Értik, ugye? Egy nevesincs nobody makulátlan elállatiasodását.


Forgalmazza a CineReal


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.