tévésmaci

Motorosok teveháton

  • tévésmaci
  • 2011. december 30.

Film

Amikor Sztupa és Troché méréseket végeztek a Batthyány téren, kiszállt a rendőrség is, mert az utolsó adatok felvételéhez muszáj volt leállítani egy rövid időre a Bem rakpart forgalmát. A kivezényelt egység rangidőse szabályosan lejelentkezett Sztupánál, de Trochéról nem vett tudomást, persze ő még mindig úgy viselkedett, mint egy léha idegen. Vagy tíz-húsz méterrel arrébb, az alsó rakpart mellvédjén ücsörögve szédítette egy endékás turistacsoport fiatal lányokból álló karéját. Ha közelebb léptünk volna, tisztán halljuk, hogyan hódít: Mein Segelbootliegt inZamárdi vor Anker, ganz nah bei Siófok, ich fahr dann rüber und hole euch mit dem Auto ab. De ekkor leállt a forgalom, s a német kisasszonyok is arra fordították a tekintetüket. A budapesti autósok nem várakoztak annyira fegyelmezetten, mint ahogy berlini barátaik, az a néhány Trabifahrer vagy wartburgos tette volna, de rendbontás nem történt. Sztupa élénk taglejtésekkel terelgette a megfelelő helyre a figuránsokat, a jobb oldalon Domákot, a balon Lutyit, s mikor végre kijelölte a pontos helyüket, Mráz odaszaladt hozzájuk egy-egy vasfiguránssal, ami rögzítette a két mérőlécet, pont ott, ahol Sztupa akarta. S a forgalom végre megindulhatott, miként megindulhatunk mink is a nagy képernyők oly fojtogatóan sűrű, izgalmas világa, egyszersmind a fotőj felé.

Szombaton (26-án), állj, a főhős oldalra kiszól, ha tetszik, altopikot nyit, mert régen azt mondta ilyenkor, hogy szombaton megcsípem a vombatom, vagy valami mást csinálok vele. Nos, az a helyzet, hogy alakul újra a dolog, mert a Fővárosi Állatkertbe négy évtizednyi távollét után visszatér a vombat. Nagy szó, mert összesen három (3) európai állatkertben lakik vombat. Úgyhogy vigyázat! Két film lesz amúgy a Dunán, este kilenckor a Cuki hagyatéka, Robert Altman déli és kisvárosi filmje Glenn Close és Glenn Far főszereplésével, bár az utóbbit nem írták ki a stáblistára. Tizenegy után meg - gondolom, a nemek közti esélyegyenlőség jegyében - Nagymenők. Azt mondják, inkább a vombat? Én önökkel nem vitatkozom.

Vasárnap ebédre (13.15, m1) régi kedves emlék, a Fel a fejjel! Az 1954-es mozimű nem egy tigris éppenséggel, de amikor Latabár - tán a fogolytábor falára - szénnel rajzol egy köztéri padot, s rá egy svájcisapkás szépséget, nos, az a magyar filmművészet egy igen kivételes, nagy momentuma. Nem szokásom ilyesmiről beszélni, de lesz ismétlés is: 21.30-kor az m2-n. Persze jöhet ebédre a film+-on 12.05-kor induló Ben Hur is, mert akkor a mit ettél kérdésre tudjuk viccesen válaszolni, hogy valami marhaságot. Este tízkor Élni és meghalni Los Angelesben és a Filmmúzeumon. Éjjel egykor A keresztapa III. a tv2-n.

Hétfőn egy már százszor, ezerszer teljesített kötelező a Filmmúzeumon éjfél után: Cabiria éjszakái, niná, majd mesedélutánjai.

Kedden akár rá is gyógyulhatunk a Filmmúzeumra: délután (16.30-tól) az Olasz kísértetben egy hátsó szándékoktól fűtött papi személy, Mario Adorf igyekszik becserkészni Sophia Lorent, de az ő szíve Vittorio Gassmané. Na de a többi testrésze? Utána Egy amerikai Párizsban Gene Kellyvel, majd kisvártatva a Pokoli torony, az első, moziban bemutatott "katasztrófafilm" a szocializmus nehéz, jaj, jaj, évei alatt. A nap megkoronázásaként éjfél előtt jöhet a Múlt nyáron, hirtelen egy furcsa amerikai dráma 1959-ből, Katharine Hepburnnel, akivel szintén Párizsba vezetnek a szálak. Persze, ha valakinek múzeummérgezése van, ugyanekkor adja az RTL Klub a Match Pointot, Woody Allen karrierépítési oktatófilmjét, mely Párizs helyett a ködös Albionba repíti a fehér sport szerelmeseit.

Szerdán, ha már Albion, indul egy hatrészes brit sorozat a Dunán, este húsz húszkor. Nem mondanám, hogy az Arisztokraták egy mai darab, mert 1999-es, s azt sem, hogy ez lenne a legjobb angol széria. De maradva a csatornán és a "szigetországban", fél tíztől Dickens szelleme - amit feltehetően csak elrontani lehet.

Csütörtökön még bele kell férjen 14.50-től a Filmmúzeumon a 2001 - Űrodüsszeia. Aztán legyünk együtt ludditák, s adjunk a tévé testinek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.