tévésmaci

Motorosok teveháton

  • tévésmaci
  • 2011. december 30.

Film

Amikor Sztupa és Troché méréseket végeztek a Batthyány téren, kiszállt a rendőrség is, mert az utolsó adatok felvételéhez muszáj volt leállítani egy rövid időre a Bem rakpart forgalmát. A kivezényelt egység rangidőse szabályosan lejelentkezett Sztupánál, de Trochéról nem vett tudomást, persze ő még mindig úgy viselkedett, mint egy léha idegen. Vagy tíz-húsz méterrel arrébb, az alsó rakpart mellvédjén ücsörögve szédítette egy endékás turistacsoport fiatal lányokból álló karéját. Ha közelebb léptünk volna, tisztán halljuk, hogyan hódít: Mein Segelbootliegt inZamárdi vor Anker, ganz nah bei Siófok, ich fahr dann rüber und hole euch mit dem Auto ab. De ekkor leállt a forgalom, s a német kisasszonyok is arra fordították a tekintetüket. A budapesti autósok nem várakoztak annyira fegyelmezetten, mint ahogy berlini barátaik, az a néhány Trabifahrer vagy wartburgos tette volna, de rendbontás nem történt. Sztupa élénk taglejtésekkel terelgette a megfelelő helyre a figuránsokat, a jobb oldalon Domákot, a balon Lutyit, s mikor végre kijelölte a pontos helyüket, Mráz odaszaladt hozzájuk egy-egy vasfiguránssal, ami rögzítette a két mérőlécet, pont ott, ahol Sztupa akarta. S a forgalom végre megindulhatott, miként megindulhatunk mink is a nagy képernyők oly fojtogatóan sűrű, izgalmas világa, egyszersmind a fotőj felé.

Szombaton (26-án), állj, a főhős oldalra kiszól, ha tetszik, altopikot nyit, mert régen azt mondta ilyenkor, hogy szombaton megcsípem a vombatom, vagy valami mást csinálok vele. Nos, az a helyzet, hogy alakul újra a dolog, mert a Fővárosi Állatkertbe négy évtizednyi távollét után visszatér a vombat. Nagy szó, mert összesen három (3) európai állatkertben lakik vombat. Úgyhogy vigyázat! Két film lesz amúgy a Dunán, este kilenckor a Cuki hagyatéka, Robert Altman déli és kisvárosi filmje Glenn Close és Glenn Far főszereplésével, bár az utóbbit nem írták ki a stáblistára. Tizenegy után meg - gondolom, a nemek közti esélyegyenlőség jegyében - Nagymenők. Azt mondják, inkább a vombat? Én önökkel nem vitatkozom.

Vasárnap ebédre (13.15, m1) régi kedves emlék, a Fel a fejjel! Az 1954-es mozimű nem egy tigris éppenséggel, de amikor Latabár - tán a fogolytábor falára - szénnel rajzol egy köztéri padot, s rá egy svájcisapkás szépséget, nos, az a magyar filmművészet egy igen kivételes, nagy momentuma. Nem szokásom ilyesmiről beszélni, de lesz ismétlés is: 21.30-kor az m2-n. Persze jöhet ebédre a film+-on 12.05-kor induló Ben Hur is, mert akkor a mit ettél kérdésre tudjuk viccesen válaszolni, hogy valami marhaságot. Este tízkor Élni és meghalni Los Angelesben és a Filmmúzeumon. Éjjel egykor A keresztapa III. a tv2-n.

Hétfőn egy már százszor, ezerszer teljesített kötelező a Filmmúzeumon éjfél után: Cabiria éjszakái, niná, majd mesedélutánjai.

Kedden akár rá is gyógyulhatunk a Filmmúzeumra: délután (16.30-tól) az Olasz kísértetben egy hátsó szándékoktól fűtött papi személy, Mario Adorf igyekszik becserkészni Sophia Lorent, de az ő szíve Vittorio Gassmané. Na de a többi testrésze? Utána Egy amerikai Párizsban Gene Kellyvel, majd kisvártatva a Pokoli torony, az első, moziban bemutatott "katasztrófafilm" a szocializmus nehéz, jaj, jaj, évei alatt. A nap megkoronázásaként éjfél előtt jöhet a Múlt nyáron, hirtelen egy furcsa amerikai dráma 1959-ből, Katharine Hepburnnel, akivel szintén Párizsba vezetnek a szálak. Persze, ha valakinek múzeummérgezése van, ugyanekkor adja az RTL Klub a Match Pointot, Woody Allen karrierépítési oktatófilmjét, mely Párizs helyett a ködös Albionba repíti a fehér sport szerelmeseit.

Szerdán, ha már Albion, indul egy hatrészes brit sorozat a Dunán, este húsz húszkor. Nem mondanám, hogy az Arisztokraták egy mai darab, mert 1999-es, s azt sem, hogy ez lenne a legjobb angol széria. De maradva a csatornán és a "szigetországban", fél tíztől Dickens szelleme - amit feltehetően csak elrontani lehet.

Csütörtökön még bele kell férjen 14.50-től a Filmmúzeumon a 2001 - Űrodüsszeia. Aztán legyünk együtt ludditák, s adjunk a tévé testinek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.