Gyerekkel, állattal – Oscar, 2013

  • - kg -
  • 2013. február 25.

Film

Kiosztották az Oscarokat, kiosztjuk a nyerteseket. Ez történt az éjszaka.
Affleck örül


Affleck örül

Fotó: MTI

Yann Martel barátságos fickó, ezt vele való beszélgetésünk is bizonyítja, mi több, ő írta az egyesek szerint istenről, mások szerint a történetmesélésről, megint mások szerint egy hajótörésről és egy ember-tigris barátságról szóló Pi élete című regényt, melynek megrendezésébe sokaknak – még a francia Jeunet-nek is – beletört a bicskájuk, mígnem Ang Lee, a lehetetlent nem ismerő, de az ember-tigris barátságokról sokat tudó filmrendező magához ragadta a kezdeményezést (kritikánk a filmről itt).

„Három dologtól szokták óva inteni a filmeseket Hollywoodban: sose forgass gyerekkel, sose forgass állattal, és sose forgass vízen. Nálunk mindhárom összejött” – mondta volt némi derűvel a hangjában a regényszerző, mint aki sejti, hogy a trend megfordulni látszik. Mert semmi kétség, a frissen átadott Oscar-díjak tanúsága szerint gyerekkel, állattal és vízen nagyon is kifizetődő forgatni. Ha nem így lenne, a nap meglepetésembere címet aligha Ang Lee érdemli ki, ámde ő érdemelte: úgy vitte el a legjobb rendező díját Spielberg orra elől, mint aki… – nos, valahol kell lennie egy focis hasonlatnak, mely élményszerűen leírja a kialakult helyzetet.

Mi sem jelzi jobban a trendfordulást, mint hogy a jelöltek között ott figyelt A messzi dél vadjai is – Gazdag Gyula tanítványa, az első filmes Benh Zeitlin kétharmados teljesítménye (a gyereket és az állatot eltalálta, ám tenger helyett a lápvidéket ikszelte be, de hát még nagyon fiatal) így is szép eredmény, még ha díjra nem is volt jó. A Pi életét gyártó Huszadik Századi Rókánál (Twentieth Century Fox) viszont nagy a boldogság ma, már készülnek az Oscar-díjas film jubileumi, 25. születésnapját ünneplő borítótervek, bár 2037-ből visszanézve lehet, hogy mosolygunk majd egy kicsit a Pi Oscarjain.

Ma viszont minden nyertesnek megadjuk a kellő komolyságot: üdvözöljük Az Argo-akciót, melyről rég, de legkésőbb tegnap óta (lásd Peter Biskind jövendölését) tudjuk, hogy nyer (hozta is a legjobb film díját), és Daniel-Day Lewis színészi masterclass kurzusa (Lincoln) mellett sem mehetett el díj nélkül az akadémia. Bár a jelek biztatóak voltak, s Emmanuelle Riva díjazásával igen szép gesztust gyakoroltak volna a szavazók, Hollywood végül úgy veregette vállon az európai filmet, mint ahogy bróker szokta az idősebb bölcsésztestvért: Haneke győzelmével (legjobb külföldi film – Szerelem) mindenki lelkiismeretesen tette a dolgát, de szívmelengető gesztusra (Riva csak a jelölésig vitte, nyert Jennifer Napos oldal Lawrence) nem került sor.

Folytatódott viszont az a szívbéli, szerelmes viszony, melyet Hollywood táplál Tarantinóval szemben: a Django elszabadul díjaival (legjobb forgatókönyv, legjobb Becstelen Brigantyk-utánérzés, legjobb férfi mellékszereplő) a szavazók konzervatív, de fiatalosságára büszke szárnya alighanem azt akarta demonstrálni, hogy bírja a fiatalokat. És az idén ötvenéves Tarantinóra pont illik is a Filmakadémia fiatalságképe.

(A legjobb dokumentumfilm díját elnyerő Searching For Sugar Manről New York-i szerzőnk értekezik itt.)

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”