Gyerekkel, állattal – Oscar, 2013

  • - kg -
  • 2013. február 25.

Film

Kiosztották az Oscarokat, kiosztjuk a nyerteseket. Ez történt az éjszaka.
Affleck örül


Affleck örül

Fotó: MTI

Yann Martel barátságos fickó, ezt vele való beszélgetésünk is bizonyítja, mi több, ő írta az egyesek szerint istenről, mások szerint a történetmesélésről, megint mások szerint egy hajótörésről és egy ember-tigris barátságról szóló Pi élete című regényt, melynek megrendezésébe sokaknak – még a francia Jeunet-nek is – beletört a bicskájuk, mígnem Ang Lee, a lehetetlent nem ismerő, de az ember-tigris barátságokról sokat tudó filmrendező magához ragadta a kezdeményezést (kritikánk a filmről itt).

„Három dologtól szokták óva inteni a filmeseket Hollywoodban: sose forgass gyerekkel, sose forgass állattal, és sose forgass vízen. Nálunk mindhárom összejött” – mondta volt némi derűvel a hangjában a regényszerző, mint aki sejti, hogy a trend megfordulni látszik. Mert semmi kétség, a frissen átadott Oscar-díjak tanúsága szerint gyerekkel, állattal és vízen nagyon is kifizetődő forgatni. Ha nem így lenne, a nap meglepetésembere címet aligha Ang Lee érdemli ki, ámde ő érdemelte: úgy vitte el a legjobb rendező díját Spielberg orra elől, mint aki… – nos, valahol kell lennie egy focis hasonlatnak, mely élményszerűen leírja a kialakult helyzetet.

Mi sem jelzi jobban a trendfordulást, mint hogy a jelöltek között ott figyelt A messzi dél vadjai is – Gazdag Gyula tanítványa, az első filmes Benh Zeitlin kétharmados teljesítménye (a gyereket és az állatot eltalálta, ám tenger helyett a lápvidéket ikszelte be, de hát még nagyon fiatal) így is szép eredmény, még ha díjra nem is volt jó. A Pi életét gyártó Huszadik Századi Rókánál (Twentieth Century Fox) viszont nagy a boldogság ma, már készülnek az Oscar-díjas film jubileumi, 25. születésnapját ünneplő borítótervek, bár 2037-ből visszanézve lehet, hogy mosolygunk majd egy kicsit a Pi Oscarjain.

Ma viszont minden nyertesnek megadjuk a kellő komolyságot: üdvözöljük Az Argo-akciót, melyről rég, de legkésőbb tegnap óta (lásd Peter Biskind jövendölését) tudjuk, hogy nyer (hozta is a legjobb film díját), és Daniel-Day Lewis színészi masterclass kurzusa (Lincoln) mellett sem mehetett el díj nélkül az akadémia. Bár a jelek biztatóak voltak, s Emmanuelle Riva díjazásával igen szép gesztust gyakoroltak volna a szavazók, Hollywood végül úgy veregette vállon az európai filmet, mint ahogy bróker szokta az idősebb bölcsésztestvért: Haneke győzelmével (legjobb külföldi film – Szerelem) mindenki lelkiismeretesen tette a dolgát, de szívmelengető gesztusra (Riva csak a jelölésig vitte, nyert Jennifer Napos oldal Lawrence) nem került sor.

Folytatódott viszont az a szívbéli, szerelmes viszony, melyet Hollywood táplál Tarantinóval szemben: a Django elszabadul díjaival (legjobb forgatókönyv, legjobb Becstelen Brigantyk-utánérzés, legjobb férfi mellékszereplő) a szavazók konzervatív, de fiatalosságára büszke szárnya alighanem azt akarta demonstrálni, hogy bírja a fiatalokat. És az idén ötvenéves Tarantinóra pont illik is a Filmakadémia fiatalságképe.

(A legjobb dokumentumfilm díját elnyerő Searching For Sugar Manről New York-i szerzőnk értekezik itt.)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."