Film

Oroszlánszívűek

  • - urfi -
  • 2013. május 12.

Film

Ritkán szakad ilyen váratlanul ekkora lehetőség és felelősség dokufilmes nyakába. Kari Anne Moe rendező eredeti kérdésfeltevése itt és most különösen érdekes: hogyan kapcsolódhatnak be a középiskolások a közéletbe, hogyan működhet egészségesen a demokratikus pártpolitika - tehát nem civil protestmozgalmak - az iskolában?

De hamar kiderül, hogy komolyabb vizsgálódásra hiába számítunk. Négy érdekes fiatalt ismerünk meg, négy párt ifjúsági szervezetének tagjait, akik vászonszaggató zenés klipek szüneteiben folytatnak kínosan beállított beszélgetéseket. Ha nem történik semmi, maradnánk is ennyiben: politizálni jó, az esendő, de fénylő szemű fiatalok megváltoztatják Norvégiát. De Anders Breivik az országgal együtt ezt a filmet is kizökkentette az időből.

A négy diák egyike ott volt Utsya szigetén, előző nap még ott beszélt a kamerába, július 22-én pedig pár méterről nézte végig, ahogy Breivik agyonlő egy lányt, majd az őt testével védeni próbáló barátját. Ehhez az új helyzethez az alkotók képességei végképp kevésnek bizonyulnak. Elsötétülő képernyő és a lány vészjóslóan belassított nevetése jelzi a bajt. Az iskolai választásokig kitart a történet, hőseinket látjuk elindulni az életben - ezt a türelmességet és következetességet a filmesek javára írjuk. De azt nem gondolhatták komolyan, hogy két ilyen téma - fiatalok politikai szerepvállalása, illetve Breivik hatása a norvég társadalomra - akár csak részlegesen feldolgozható nyálas popszámokra összevágott klipekben. Ez így egy soha el nem készíthető, kivételes dokumentumfilm izgalmas, hosszúra nyújtott trailerje.

Vetítik még április 11-én, 16.45-kor a Puskinban

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.