Film

Oroszlánszívűek

  • - urfi -
  • 2013. május 12.

Film

Ritkán szakad ilyen váratlanul ekkora lehetőség és felelősség dokufilmes nyakába. Kari Anne Moe rendező eredeti kérdésfeltevése itt és most különösen érdekes: hogyan kapcsolódhatnak be a középiskolások a közéletbe, hogyan működhet egészségesen a demokratikus pártpolitika - tehát nem civil protestmozgalmak - az iskolában?

De hamar kiderül, hogy komolyabb vizsgálódásra hiába számítunk. Négy érdekes fiatalt ismerünk meg, négy párt ifjúsági szervezetének tagjait, akik vászonszaggató zenés klipek szüneteiben folytatnak kínosan beállított beszélgetéseket. Ha nem történik semmi, maradnánk is ennyiben: politizálni jó, az esendő, de fénylő szemű fiatalok megváltoztatják Norvégiát. De Anders Breivik az országgal együtt ezt a filmet is kizökkentette az időből.

A négy diák egyike ott volt Utsya szigetén, előző nap még ott beszélt a kamerába, július 22-én pedig pár méterről nézte végig, ahogy Breivik agyonlő egy lányt, majd az őt testével védeni próbáló barátját. Ehhez az új helyzethez az alkotók képességei végképp kevésnek bizonyulnak. Elsötétülő képernyő és a lány vészjóslóan belassított nevetése jelzi a bajt. Az iskolai választásokig kitart a történet, hőseinket látjuk elindulni az életben - ezt a türelmességet és következetességet a filmesek javára írjuk. De azt nem gondolhatták komolyan, hogy két ilyen téma - fiatalok politikai szerepvállalása, illetve Breivik hatása a norvég társadalomra - akár csak részlegesen feldolgozható nyálas popszámokra összevágott klipekben. Ez így egy soha el nem készíthető, kivételes dokumentumfilm izgalmas, hosszúra nyújtott trailerje.

Vetítik még április 11-én, 16.45-kor a Puskinban

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).