Film

237-es szoba

  • - barotányi -
  • 2013. május 12.

Film

Rodney Ascher monumentális dokumentumfilmje a Kubrick-rajongóknak, azon belül is a Ragyogás-fanatikusoknak készült. Az ötlet adja magát: Kubrickot enigmatikus, szimbólumokkal operáló, valahány apró részletet és vizuális hatáselemet alaposan kidolgozó, ravasz alkotóként ismerte meg a világ (a doksi utal is legendás 200-as IQ-jára). S ha egyszer a figyelmét semmilyen részlet sem kerülte el, akkor érdemes is szemrevételezni azokat az apróbb-nagyobb motívumokat, színeket, formákat, számokat, látszólagos következetlenségeket és Escher-grafikákat idéző térbeli illúziókat.

Egy ilyen képi analízis eleve izgalmas alkotást szült volna, ám Ascher felkereste azokat a kubrickológusokat is, akik a lehető leghajmeresztőbb fantazmagóriákat, összeesküvés-elméleti logikájú forgatókönyveket állították fel a Ragyogás kapcsán. Eme "szakértők" a film narrátorai, ám csak a hangjukat halljuk, s a szavaik alátámasztásául szolgáló képi illusztrációk küldik telibe a látómezőt. De nem csak a Ragyogást dekonstruálják egy boncmester elszántságával, más Kubrick-művek és egyéb (jobb-rosszabb) filmek kockái szolgálnak argumentumként vagy pusztán spektákulum gyanánt. Bár kötve hisszük, hogy túl sok embert lehetne meggyőzni arról, hogy a Ragyogás az indián lakosság kiirtásának állítana emléket vagy Kubrick bűnbánó vallomása lenne, amiért részt vett a hamis holdraszállós filmrészletek hamisításában (muhhahha), vagy általánosságban tartalmazna (pláne szubliminális!) történelemfilozófiai üzeneteket (többek között számmisztikába rejtve), mégis revelációként hat a 237-es szoba analízise.

Látható még április 11-én és 13-án este hétkor a Puskinban

Figyelmébe ajánljuk