Film

237-es szoba

  • - barotányi -
  • 2013. május 12.

Film

Rodney Ascher monumentális dokumentumfilmje a Kubrick-rajongóknak, azon belül is a Ragyogás-fanatikusoknak készült. Az ötlet adja magát: Kubrickot enigmatikus, szimbólumokkal operáló, valahány apró részletet és vizuális hatáselemet alaposan kidolgozó, ravasz alkotóként ismerte meg a világ (a doksi utal is legendás 200-as IQ-jára). S ha egyszer a figyelmét semmilyen részlet sem kerülte el, akkor érdemes is szemrevételezni azokat az apróbb-nagyobb motívumokat, színeket, formákat, számokat, látszólagos következetlenségeket és Escher-grafikákat idéző térbeli illúziókat.

Egy ilyen képi analízis eleve izgalmas alkotást szült volna, ám Ascher felkereste azokat a kubrickológusokat is, akik a lehető leghajmeresztőbb fantazmagóriákat, összeesküvés-elméleti logikájú forgatókönyveket állították fel a Ragyogás kapcsán. Eme "szakértők" a film narrátorai, ám csak a hangjukat halljuk, s a szavaik alátámasztásául szolgáló képi illusztrációk küldik telibe a látómezőt. De nem csak a Ragyogást dekonstruálják egy boncmester elszántságával, más Kubrick-művek és egyéb (jobb-rosszabb) filmek kockái szolgálnak argumentumként vagy pusztán spektákulum gyanánt. Bár kötve hisszük, hogy túl sok embert lehetne meggyőzni arról, hogy a Ragyogás az indián lakosság kiirtásának állítana emléket vagy Kubrick bűnbánó vallomása lenne, amiért részt vett a hamis holdraszállós filmrészletek hamisításában (muhhahha), vagy általánosságban tartalmazna (pláne szubliminális!) történelemfilozófiai üzeneteket (többek között számmisztikába rejtve), mégis revelációként hat a 237-es szoba analízise.

Látható még április 11-én és 13-án este hétkor a Puskinban

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.