Film

Péntek Barcelonában

  • - kg -
  • 2013. augusztus 18.

Film

Van itt minden, sőt még annál is több: válás spanyol módra, féltékenységből elkövetett padon ülés, késői megbánás, eltékozolt élet, elhidegülés és visszatalálás, megzavart kutyasétáltatás, női és férfititkok felfedése, megérdemelt munkahelyi megszégyenítés - és mindezek szépen epizódokba szedve, s minden epizódban legalább egy nemzetközileg is ismert spanyol ajkú férfisztár.

Itt van az argentinok jolly jokere, a Szemekbe zárt titkok és a Kínai, elvitelre sztárja, a telefonkönyvet is érzéssel eljátszó Ricardo Darín; sok nézésben megfáradt szeme a szemközti házat pásztázza, ahol feleségét sejti egy másik férfi karjaiban. És itt van Javier Cámara, az Almodóvar-filmek visszatérő szereplője, akit piknikus alkata nem a hősszerelmes szerepekre predesztinált, így neki a könyvelőtípus jutott, aki ügyetlenül bókol, csak hogy visszahódítsa egyszer már jól otthagyott feleségét. De ni csak, az ott nem Eduardo Noriega, aki a Nyisd ki a szemed-del katapultált a nemzetközi ligába, s legutóbb épp Schwarzeneggerrel akasztott bajszot? De bizony, ő lesz az, kicsit elfojtásos, s kicsit munkahelyi légyottra hajt, vajh mi sül ki belőle? És Jordi Mollá meg Luis Tosar? Ha nincs még nekik, nosza, dobja már meg valaki őket egy életmű-Goyával (az Oscar spanyol változata)! Vannak filmek, amikben a felsorolt élethelyzeteknek súlyuk van, s vannak olyanok, melyekben jól öltözött színészek könnyed eleganciával megoldják a feladatot; úgy, hogy a gajra ment életek már-már kívánatosnak tűnnek. A Péntek Barcelonában ilyen film.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.