Film

Péntek Barcelonában

  • - kg -
  • 2013. augusztus 18.

Film

Van itt minden, sőt még annál is több: válás spanyol módra, féltékenységből elkövetett padon ülés, késői megbánás, eltékozolt élet, elhidegülés és visszatalálás, megzavart kutyasétáltatás, női és férfititkok felfedése, megérdemelt munkahelyi megszégyenítés - és mindezek szépen epizódokba szedve, s minden epizódban legalább egy nemzetközileg is ismert spanyol ajkú férfisztár.

Itt van az argentinok jolly jokere, a Szemekbe zárt titkok és a Kínai, elvitelre sztárja, a telefonkönyvet is érzéssel eljátszó Ricardo Darín; sok nézésben megfáradt szeme a szemközti házat pásztázza, ahol feleségét sejti egy másik férfi karjaiban. És itt van Javier Cámara, az Almodóvar-filmek visszatérő szereplője, akit piknikus alkata nem a hősszerelmes szerepekre predesztinált, így neki a könyvelőtípus jutott, aki ügyetlenül bókol, csak hogy visszahódítsa egyszer már jól otthagyott feleségét. De ni csak, az ott nem Eduardo Noriega, aki a Nyisd ki a szemed-del katapultált a nemzetközi ligába, s legutóbb épp Schwarzeneggerrel akasztott bajszot? De bizony, ő lesz az, kicsit elfojtásos, s kicsit munkahelyi légyottra hajt, vajh mi sül ki belőle? És Jordi Mollá meg Luis Tosar? Ha nincs még nekik, nosza, dobja már meg valaki őket egy életmű-Goyával (az Oscar spanyol változata)! Vannak filmek, amikben a felsorolt élethelyzeteknek súlyuk van, s vannak olyanok, melyekben jól öltözött színészek könnyed eleganciával megoldják a feladatot; úgy, hogy a gajra ment életek már-már kívánatosnak tűnnek. A Péntek Barcelonában ilyen film.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.