Film

A magányos lovas

Film

Egy zsánert feléleszteni csoda. Még egyet: hübrisz. Hiába sikerült anno Gore Verbinski csapatának a Karib-tenger kalózaival lelket lehelni egy műfajba, a western nem járt ilyen jól velük. Talán azért, mert a lassú párbeszédek a szikkadt tájban és a hosszú csendek leple alatt bagót rágó típusfigurák kevéssé lelkesítők, vagy azért, mert kalózokról nem érdemes cowboyokat másolni.

Óvatosabbnak kellett volna lenni a bevált csapattal és forgatókönyvírókkal: rég megvannak a fordulatok, csomószor láttuk már a figurákat. Jack Sparrow-ból indián lett, hajócsáklyázásból vonatrablás, arany helyett ezüst. A lehetséges hős bukása, az antihős hőssé nevelődése és a hőstett lassan levezetett meséje persze biztos jellemzői a westernnek, de most ritmustalan és elnyújtott a megvalósítás. S minek tartsa az ember azokat az elemeket, amelyek a kalózok univerzumára utalnak vissza (például mogyoró): üres gegeknek. Helena Bonham Carter is ilyen idegen test, őburtonisége fájón lóg ki a filmből. Ráadásul Johnny Depp indiánjának mozgása, rajzfilmszerűsége ugyancsak a bolond kalózt idézi.

A film ezzel együtt is kész vizuális orgia, igazi nyári szórakoztatás: nem olcsó, csak üres. A látvány viszi is a hátán Verbinskiéket, akik közben azt mutatják, amit tudnak. Amitől a kalózok hajója is hasított: nagyon jellegzetes figurák kavarnak, s külön sztorija van egy kendőnek, egy kézmozdulatnak, amelyekhez új és új mesék társulnak. Csakhogy ezek összefonása és a zsáner elemeinek újraértelmezése messze nem sikerült olyan jól, ahogy kellett volna.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.