Film

Pokoli boldogság

Lenny Abrahamson: A szoba

Film

Kertész Imre Sorstalanságának legrémisztőbb állítása talán az volt, hogy a boldogság pillanatai bárhol és bármilyen körülmények között lehetségesek.

Nagyon nehéz azt elfogadni, hogy az ember gyakorlatilag bármihez tud alkalmazkodni, és a legnagyobb szenvedés közepette is képes folytatni az életét. Lenny Abrahamson (illetve a film alapjául szolgáló könyv szerzője, Emma Donoghue) is valami hasonlót állít.

Úgy kezdődik, mint egy furcsa mese: Jack (a film iszonyú súlyát derekasan viselő Jacob Tremblay) Anyuval (Brie Larson) él a Szobában, sohasem érintkeznek a külvilággal, a kisfiú szemmel láthatóan mégis boldog. Valójában egy eszelős férfi tartja fogva őket, aki a nőt rendszeresen megerőszakolja – a fiú az ő gyermeke, aki már a fogságban született.

A film legnagyobb erénye és egyben legvérfagyasztóbb húzása, hogy belekényszeríti a nézőt a gyerek szemszögébe: már az expozíciótól kezdve az ő különös világmagyarázatával szembesülünk (ami szinte idillikussá teszi az érezhetően nyugtalanító alaphelyzetet), és az elliptikus elbeszélés is az ő zavarodottságát és hiányos ismereteit tükrözi. Az ereje pedig abban rejlik, hogy sokáig a nézőnek is csak vázlatos elképzelései vannak arról, hogy pontosan mi is történik.

Két részből felépített mű ez, az egyik a rabságot meséli el, a másik pedig a szabadulás utáni visszailleszkedést. Bár a cselekmény nagyon is konkrét, mégis rengeteg allegorikus magyarázat kínálkozik, ami megint csak a film komplexitását bizonyítja. A Szoba lehet az anyaméh metaforája, a fiú és az anya kapcsolata pedig a lacani imaginárius egység elnyújtott állapota, melyet a visszakerülés a világba (szimbolikus rendbe) durván megtör. Jack bizonyos értelemben egy hosszú csecsemőkorban él, anyja pedig a friss kismamák boldog, de olykor megterhelő beszűkültségében, amikor nem létezik más, csak a baba. Sőt, a filmet értelmezhetjük a kiszabadulás allegóriájaként is (például egy bántalmazó kapcsolatból, ami a legkézenfekvőbb).

Bár a két rész közt éles a műfaj- és hangnemváltás (a fogság története inkább thriller, a visszailleszkedésé dráma), a film mégis végig koherens és egységes marad. Abrahamson ügyel a pszichológiai hitelességre is; a mű szinte dokumentumfilmbe illő pontossággal ábrázolja a traumák hatását és a gyógyulás folyamatát.

Ennek a filmnek nyilvánvalóan semmi értelme nem volna erős és pontos színészi alakítások nélkül: Larson és Tremblay kifogástalanul helytállnak az emberpróbáló szerepekben, és kérlelhetetlen következetességgel építik fel figurájukat. Hatásos a szereplők jellemfejlődése, mely a környezetváltozás hatására bekövetkező szerepcserével jár: a szobában az anya az erősebb, míg a külvilágban a még képlékeny, jól alkalmazkodó fiú. Abrahamson megtalálja a szinte tökéletes egyensúlyt a sokkoló és nyomasztó thriller és a megindító, érzékeny dráma hibridjében (ami felidézheti a megható, érzelmes spanyol horrorokat vagy a The Babadook című, szintén anya-fiú kapcsolatot boncolgató, allegorikus rémfilmet), ám néha egy kissé mégis elcsúszik a giccs felé (a zenehasználat különösen). Kár tagadni, A szobát rettentő nehéz nézni – pedig a rendező eléggé hagyományos formanyelvet és narrációt alkalmaz, gyanítom, hogy egy kicsit radikálisabb stílussal a film szinte befogadhatatlanul megterhelő lenne. Nem is az expliciten ábrázolt borzalmak az igazán szörnyűek benne, hanem a csak sejtetettek: hogy a poklot is meg lehet szokni, sőt még boldognak is lehet lenni benne.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."