VERZIÓ

Putyin fent, Tony Soprano lent

Fókuszban Ukrajna

  • - kg -
  • 2016. november 10.

Film

Egy távoli ukrán faluban két férfira bízzák a község biztonságát. Ukrán seriffek a Verzión.

Ilyen Ladában utoljára Ötvös Csöpit láttuk hasítani a Balaton partján a késő Kádár-korban: részben persze az is valóság volt (a Lada biztosan), de ez most maga a teljes, kendőzetlen reality, annak is az ukrán, falusi változata. Hőseink, az ukrán seriffek messze Kijevtől, de közel a Krímhez, a kies ukrán tájban ladázgatnak a sárban: az irodalom pont az efféle helyekre találta ki, hogy „isten háta mögötti”. És az isten háta mögött úgy csordogál a valóság, mint egy cseh film skandináv remake-jében, csakhogy Viktort és Vologyát, akiket maga Stara Zburjivka (lélekszám: 1800 fő) polgármestere nevezett ki helyi seriffnek, nem Mads Mikkelsen és Ulrich Thomsen játssza, hanem Viktor és Vologya. Viktor (’50-es, bajuszos férfi, a duó szellemi vezére) a mi Chuck Norrisunk, Vologya (a falu erős embere, valamivel fiatalabb) pedig kinézetre tiszta Tony Soprano – így az Ukrán seriffek című dokumentumfilm rendezője, aki eredetileg azzal a céllal érkezett a faluba, hogy kimazsolázza a mindennapokból mindazt, ami abszurd és egyben szívbemarkoló. Nem is nagyon kell mazsolázni, az abszurd az utcán hever vagy a polgármesteri hivatalban: a falon tábla hirdeti a falu kiemelkedő lakóit, köztük egy boldog vadászt, aki szerény zsákmányával pózol egy fényképen. Van, akit a szomszéd anakondája tart rettegésben, van, aki a kutyákban előbb látja meg a vacsorát, mint az ember legjobb barátját, míg a hevenyészve összetákolt magaslesen fogy a szotyi és érkeznek a hírek a Solar kisrádión. Aki meghal, azt kihúzzák az osztálynaplószerű nagykönyvből: az élet és a halál a megszokott medrében csordogál, mígnem belép a képbe a nagybetűs történelem. Valahol a messzi és mégsem olyan messzi távolban háború kezdődik, mélyül az orosz–ukrán konfliktus, miközben a Solaron egyre csak jönnek a hírek; szeparatistákról és háborúról, a szotyi pedig csak fogy, a seriffek toborzócédulákat kézbesítenek, és a falu népe nagy erőkkel fényesíti az ismeretlen szovjet katona szobrát a győzelem napi, május 9-i ünnepségre.

Roman Bondarcsuk: Ukrán seriffek (2015)

Roman Bondarcsuk: Ukrán seriffek (2015)

 

Az orosz–ukrán konfliktus szelleme járja be az ukrán tematikus blokk többi dokumentumfilmjét is: az élet megy tovább a bombázások sújtotta Mariupolban (Mantas Kvedaravicius­ : Mariupolis), egy filmes a saját családjában fedezi fel az orosz–ukrán törésvonalakat (Vitalij Manszkij: Rokonok), Oleget és Maxot pedig kalandvágyuk és hazafias késztetésük hajtja Oroszországból Kelet-Ukrajnába (Jelena Volocsine és James Keogh: Oleg választása).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.