VERZIÓ

Nanuk és az unokái

A jég hátán – klímaváltozás idején

  • - ts -
  • 2016. november 10.

Film

"Sarki válogatás" címen Grönlandról, az Arktiszról, geopolitikáról és még sok másról is szólnak a Verzió dokumentumfilmjei.

Azt tessék elképzelni, hogy a hetvenes évek valamelyik magyar rockzenekara, egy olyan, amelyiket éppenséggel nem a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat tartott el akkoriban (ha voltak is ilyenek, nem jutottak túl a garázson), egyszer csak arról kezd énekelni, hogy ruszkik haza, hogy Kádár gyilkos, hogy a párttitkár lopja a gyárból a csapszegeket. Mi lett volna? Hirtelen öntudatra ébred az ország, s ezrek, majd tízezrek követelik velük, hogy hova menjenek a kommunisták, vagy egyszerűen a társadalom egyetértő hallgatásától kísérve fogják, és becsukják szerencsétlen hülye ro­ckereket a Lipótmezőre. A kérdés – a mi nagy szerencsénkre – csak költői, de ámulj és bámulj, egy megtörtént esetet idéztünk fel.

A jég hátán (2014)

A jég hátán (2014)

 

Jó negyven éve a Sumé, az első grönlandi rockzenekar az őslakosság nyelvén kezdett zúzni; az elnyomásról énekeltek, s a forradalom mihamarabbi szükségességéről. S hallgatóik ráébredtek, hogy itt az ideje változtatni né­pük méltatlan helyzetén, s azonmód neki is fogtak az autonómiáért vívott nemes és főként eredményes harcuknak. S mindez nem a történet vége! Valójában azért citáljuk ide a Sumé történetét, mert róluk szól az első Grönlandon készült dokumentumfilm. Ami pedig azért fontos, hogy könnyebben beláthassuk, hogy a technika legutóbbi fordulatainak hála még a leghátrányosabb helyzetekből is nyílik mód a kommunikációra, még a legeldugottabb sarokról is elérhető bármilyen nyilvánosság. S most ezt az áradatot, áradást van lehetőségünk megismerni a fesztivál „sarki válogatásában”.

A filmek tekintélyes részét őslakosok készítették, a dokumentumfilmezés lehetőségeinek széles skáláján mozogva. Van, aki belülről vizsgálja tárgyát – környezeti problémákat, geopolitikai skandalumokat, magát a gyarmatosítást vagy épp az őslakosok jogait – más meg kívülről tekint rá.

Aki belekap egy kicsit is, ott marad a jég hátán, s azon veszi észre magát, hogy már nem üres, sivár, s a legtávolabbról sem monokróm vagy elszigetelt hely neki az Arktisz. S persze akit a klímaváltozás érdekel, nyilvánvalóan az ősforrásból meríthet újabb ismereteket. Hisz ezt mindenkinél közelebbről, alaposabban ismerik az odavalósiak: teljes joggal áll e válogatás középpontjában is.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.