VERZIÓ

Nanuk és az unokái

A jég hátán – klímaváltozás idején

  • - ts -
  • 2016. november 10.

Film

"Sarki válogatás" címen Grönlandról, az Arktiszról, geopolitikáról és még sok másról is szólnak a Verzió dokumentumfilmjei.

Azt tessék elképzelni, hogy a hetvenes évek valamelyik magyar rockzenekara, egy olyan, amelyiket éppenséggel nem a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat tartott el akkoriban (ha voltak is ilyenek, nem jutottak túl a garázson), egyszer csak arról kezd énekelni, hogy ruszkik haza, hogy Kádár gyilkos, hogy a párttitkár lopja a gyárból a csapszegeket. Mi lett volna? Hirtelen öntudatra ébred az ország, s ezrek, majd tízezrek követelik velük, hogy hova menjenek a kommunisták, vagy egyszerűen a társadalom egyetértő hallgatásától kísérve fogják, és becsukják szerencsétlen hülye ro­ckereket a Lipótmezőre. A kérdés – a mi nagy szerencsénkre – csak költői, de ámulj és bámulj, egy megtörtént esetet idéztünk fel.

A jég hátán (2014)

A jég hátán (2014)

 

Jó negyven éve a Sumé, az első grönlandi rockzenekar az őslakosság nyelvén kezdett zúzni; az elnyomásról énekeltek, s a forradalom mihamarabbi szükségességéről. S hallgatóik ráébredtek, hogy itt az ideje változtatni né­pük méltatlan helyzetén, s azonmód neki is fogtak az autonómiáért vívott nemes és főként eredményes harcuknak. S mindez nem a történet vége! Valójában azért citáljuk ide a Sumé történetét, mert róluk szól az első Grönlandon készült dokumentumfilm. Ami pedig azért fontos, hogy könnyebben beláthassuk, hogy a technika legutóbbi fordulatainak hála még a leghátrányosabb helyzetekből is nyílik mód a kommunikációra, még a legeldugottabb sarokról is elérhető bármilyen nyilvánosság. S most ezt az áradatot, áradást van lehetőségünk megismerni a fesztivál „sarki válogatásában”.

A filmek tekintélyes részét őslakosok készítették, a dokumentumfilmezés lehetőségeinek széles skáláján mozogva. Van, aki belülről vizsgálja tárgyát – környezeti problémákat, geopolitikai skandalumokat, magát a gyarmatosítást vagy épp az őslakosok jogait – más meg kívülről tekint rá.

Aki belekap egy kicsit is, ott marad a jég hátán, s azon veszi észre magát, hogy már nem üres, sivár, s a legtávolabbról sem monokróm vagy elszigetelt hely neki az Arktisz. S persze akit a klímaváltozás érdekel, nyilvánvalóan az ősforrásból meríthet újabb ismereteket. Hisz ezt mindenkinél közelebbről, alaposabban ismerik az odavalósiak: teljes joggal áll e válogatás középpontjában is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.