VERZIÓ

Üzenetek a jövőből

Zoom in – Diákfilmverseny

  • Bori Erzsébet
  • 2016. november 10.

Film

Diákfilmesek méretik meg magukat a világ minden tájáról a Verzión.

Az idei Verzión tizenegy diákfilmes méreti meg magát a felkészült nemzetközi zsűri előtt. A világ mind a négy sarkából – Mianmartól Venezueláig, Egyiptomtól Magyarországig – neveztek be ifjú rendezők többnyire az egész­ estés vagy a tévék igényeihez szabott 60 perc körüli dokumentumfilmeknél rövidebb terjedelmű munkákkal, amelyek jó része vizsgafilmként vagy iskolai projekt keretében készült.

Manuela Bastian: Hová lesz, kisasszony? (2015)

Manuela Bastian: Hová lesz, kisasszony? (2015)

 

A versenybe válogatott filmeken keresztül bejárhatjuk Lisszabon kies utcáit, ahol a követségek székelnek (Édes kicsi külföldi kastélyok), a nyüzsgő Alexandriát, miközben a virágot áruló címszereplőt kísérjük (Aida); az ég felé törünk Caracas belvárosának egy kiürült és „vertikális slummá” változott toronyházában (Ruina), de nagyon is a földön járunk, amikor betérünk egy orosz falu legfőbb közintézményébe, a vegyesboltba (A közért) vagy hajat vágatni Mianmarban (A borbély). Követhetjük Pécsett a város jól ismert egykori zárszerelőjét, Sándort, aki, ha mása nincs, a szegénységét osztja meg a még szegényebbekkel (Ha nem segít a Mindenható), és Hebronban a palesztin kisfiút, Yousefet, aki egyformán biztos helyismerettel rendelkezik a megosztott város zsidó és arab negyedeiben (A néma ház). Várjuk és keressük a választ az élet nagy kérdéseire, a kiutat a személyes tragédiákból. Mit tehet az a csellista, aki a fél oldalára lebénult (A cselló jobb oldalán)? Felébred-e a kómából a gyerek (Derült égből)? Sikerül-e meggyőznie Devkinek, az indiai lánynak tradicionális családját, hogy márpedig ő taxisofőr szeretne lenni (Hová lesz, kisasszony)? Elérik-e a menekültek, hogy ne fenyegető, arctalan tömegként jelenítse meg őket a média (Az én szememben)?

A zsűri és a versenyzők nacionáléjának változatosságát már csak a témák és a megközelítési módok sokfélesége szárnyalja túl. Figyeljünk oda rájuk, könnyen lehet, hogy a következő évek dokumentarista nagyágyúi, fesztiválok – köztük a Verzió – keresett rendezői mutatják meg oroszlánkörmeiket!

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13., Budapest

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.