VERZIÓ

Üzenetek a jövőből

Zoom in – Diákfilmverseny

  • Bori Erzsébet
  • 2016. november 10.

Film

Diákfilmesek méretik meg magukat a világ minden tájáról a Verzión.

Az idei Verzión tizenegy diákfilmes méreti meg magát a felkészült nemzetközi zsűri előtt. A világ mind a négy sarkából – Mianmartól Venezueláig, Egyiptomtól Magyarországig – neveztek be ifjú rendezők többnyire az egész­ estés vagy a tévék igényeihez szabott 60 perc körüli dokumentumfilmeknél rövidebb terjedelmű munkákkal, amelyek jó része vizsgafilmként vagy iskolai projekt keretében készült.

Manuela Bastian: Hová lesz, kisasszony? (2015)

Manuela Bastian: Hová lesz, kisasszony? (2015)

 

A versenybe válogatott filmeken keresztül bejárhatjuk Lisszabon kies utcáit, ahol a követségek székelnek (Édes kicsi külföldi kastélyok), a nyüzsgő Alexandriát, miközben a virágot áruló címszereplőt kísérjük (Aida); az ég felé törünk Caracas belvárosának egy kiürült és „vertikális slummá” változott toronyházában (Ruina), de nagyon is a földön járunk, amikor betérünk egy orosz falu legfőbb közintézményébe, a vegyesboltba (A közért) vagy hajat vágatni Mianmarban (A borbély). Követhetjük Pécsett a város jól ismert egykori zárszerelőjét, Sándort, aki, ha mása nincs, a szegénységét osztja meg a még szegényebbekkel (Ha nem segít a Mindenható), és Hebronban a palesztin kisfiút, Yousefet, aki egyformán biztos helyismerettel rendelkezik a megosztott város zsidó és arab negyedeiben (A néma ház). Várjuk és keressük a választ az élet nagy kérdéseire, a kiutat a személyes tragédiákból. Mit tehet az a csellista, aki a fél oldalára lebénult (A cselló jobb oldalán)? Felébred-e a kómából a gyerek (Derült égből)? Sikerül-e meggyőznie Devkinek, az indiai lánynak tradicionális családját, hogy márpedig ő taxisofőr szeretne lenni (Hová lesz, kisasszony)? Elérik-e a menekültek, hogy ne fenyegető, arctalan tömegként jelenítse meg őket a média (Az én szememben)?

A zsűri és a versenyzők nacionáléjának változatosságát már csak a témák és a megközelítési módok sokfélesége szárnyalja túl. Figyeljünk oda rájuk, könnyen lehet, hogy a következő évek dokumentarista nagyágyúi, fesztiválok – köztük a Verzió – keresett rendezői mutatják meg oroszlánkörmeiket!

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13., Budapest

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.