Film

Rampage – Rombolás

  • - kg -
  • 2018. május 19.

Film

Nem kell mindig olyan fenemód finnyásnak lenni; most, hogy végre nem azt kell méregetni, hogy Gary Oldman megérdemelte-e az Oscart, vagy csak a maszkmestereknek volt köszönhető a sikere, ideje visszatérnünk a filmművészet tiszta forrásához; a creature feature-höz. Ez az a nagy múltú műfaj, amelyben óriáshangyák (Them!, 1954), óriástarantulák (Tarantula, 1955) vagy az 50 láb magas nők (Az 50 láb magas nő támadása, 1958) hozták rá a frászt népnevelő jelleggel a népre, de hiába a hosszú combok és az ízeltlábak, az óriásmajmokat semmi sem tudta letaszítani a műfaj King Kong (1933) óta uralt trónjáról. Fekete-fehérben minden patinásnak tűnik, már csak emiatt – túl színes – sem lesz Dwayne „The Rock” Johnson új filmjéből klasszikus, pedig minden adott hozzá: a bikanyakú sztár a világ legkigyúrtabb főemlősszak­értőjét játssza (bár nem kizárt, hogy a főemlősszakértők ilyenek), mégsem ő a fő attrakció, hanem egy mutáns óriásgorilla, egy mutáns óriásfarkas és egy mutáns óriáskrokodil. Gary Oldman mindegyiket mívesen eljátszaná, de a Szikla sem egy ma született műfaji turista; volt ő már félember-félskorpió (A múmia visszatér) emléke örökké velünk marad. Ugyanez nem mondható el a Rombolásról, mely se nem fekete-fehér, se nem elég röhejes, pedig elhangzik – egyenesen The Rock szájából – a „neuromuszkuláris aktivitás” és valaki a „bioszonáris kommunikációt” is bedobja, de még így is túl emberiek a szereplők, senki sem akar 50 láb magas lenni. Bezzeg Gary Oldmannak nem kéne kétszer mondani.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.