Film

Téli fivérek

  • 2018. május 19.

Film

Nehéz, férfias élet a kőbányászoké. Nem elég, hogy sötétben kell csákányozniuk és cipekedniük naphosszat, száll a por, és kérges tenyerükről sosem lehet lemosni a sarat, fürdéskor tán belőlük magukból, a bőrükből, a hajukból folyik, onnan ered a szennyes lé, de kemény tél is van vagy szakadó eső, nyomorúság és primitívség, a pia ócska, a nő másé, az energiák kitörni készülnek, a feszültség robbanni, konténerben kell lakni, és különben is árva a két címszereplő, akik meztelenül fojtogatják egymást s birkóznak életre-halálra, nézni is nyomasztó őket, minden pillanat egy ökölcsapás a zsöllyében elterpeszkedő mozijáró számára, jaj, nagyon nehéz, férfias élet a kőbányászoké.

Sokkal kellemesebb filmrende­zőnek lenni, fesztiválokon sztárokkal fényképezkedni, komoly hangú nyilatkozatokban nyomatékosítani, hogy a kőbányászok szürrealisztikusan drámai balladája minő mélységeket tár fel. A film főhősét (aki hát egy sunyi büdösbogár, gyűlöli a világot, amelynek örök vesztese, lopott ipari szeszből kotyvasztott pálinkájától meghal az egyik munkatársa) kivágják a hóra – a film rendezőjének viszont nem kell elszámolnia azzal, hogy ilyen kifejező képi világgal, ilyen hiteles színészgárdával ugyan miért csak arra futja intuíciójából, hogy felvázoljon egy alapszituációt, amelyet aztán nem bont ki, csak körbejár, aztán még egyszer, sokszor körbejár, halmozván az erős hatásokat, de a fene se tudja végül, hogy hatáskeltői képességei mutogatásán kívül mire akar kilyukadni.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.