Film

Téli fivérek

  • 2018. május 19.

Film

Nehéz, férfias élet a kőbányászoké. Nem elég, hogy sötétben kell csákányozniuk és cipekedniük naphosszat, száll a por, és kérges tenyerükről sosem lehet lemosni a sarat, fürdéskor tán belőlük magukból, a bőrükből, a hajukból folyik, onnan ered a szennyes lé, de kemény tél is van vagy szakadó eső, nyomorúság és primitívség, a pia ócska, a nő másé, az energiák kitörni készülnek, a feszültség robbanni, konténerben kell lakni, és különben is árva a két címszereplő, akik meztelenül fojtogatják egymást s birkóznak életre-halálra, nézni is nyomasztó őket, minden pillanat egy ökölcsapás a zsöllyében elterpeszkedő mozijáró számára, jaj, nagyon nehéz, férfias élet a kőbányászoké.

Sokkal kellemesebb filmrende­zőnek lenni, fesztiválokon sztárokkal fényképezkedni, komoly hangú nyilatkozatokban nyomatékosítani, hogy a kőbányászok szürrealisztikusan drámai balladája minő mélységeket tár fel. A film főhősét (aki hát egy sunyi büdösbogár, gyűlöli a világot, amelynek örök vesztese, lopott ipari szeszből kotyvasztott pálinkájától meghal az egyik munkatársa) kivágják a hóra – a film rendezőjének viszont nem kell elszámolnia azzal, hogy ilyen kifejező képi világgal, ilyen hiteles színészgárdával ugyan miért csak arra futja intuíciójából, hogy felvázoljon egy alapszituációt, amelyet aztán nem bont ki, csak körbejár, aztán még egyszer, sokszor körbejár, halmozván az erős hatásokat, de a fene se tudja végül, hogy hatáskeltői képességei mutogatásán kívül mire akar kilyukadni.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."