Film

Téli fivérek

  • 2018. május 19.

Film

Nehéz, férfias élet a kőbányászoké. Nem elég, hogy sötétben kell csákányozniuk és cipekedniük naphosszat, száll a por, és kérges tenyerükről sosem lehet lemosni a sarat, fürdéskor tán belőlük magukból, a bőrükből, a hajukból folyik, onnan ered a szennyes lé, de kemény tél is van vagy szakadó eső, nyomorúság és primitívség, a pia ócska, a nő másé, az energiák kitörni készülnek, a feszültség robbanni, konténerben kell lakni, és különben is árva a két címszereplő, akik meztelenül fojtogatják egymást s birkóznak életre-halálra, nézni is nyomasztó őket, minden pillanat egy ökölcsapás a zsöllyében elterpeszkedő mozijáró számára, jaj, nagyon nehéz, férfias élet a kőbányászoké.

Sokkal kellemesebb filmrende­zőnek lenni, fesztiválokon sztárokkal fényképezkedni, komoly hangú nyilatkozatokban nyomatékosítani, hogy a kőbányászok szürrealisztikusan drámai balladája minő mélységeket tár fel. A film főhősét (aki hát egy sunyi büdösbogár, gyűlöli a világot, amelynek örök vesztese, lopott ipari szeszből kotyvasztott pálinkájától meghal az egyik munkatársa) kivágják a hóra – a film rendezőjének viszont nem kell elszámolnia azzal, hogy ilyen kifejező képi világgal, ilyen hiteles színészgárdával ugyan miért csak arra futja intuíciójából, hogy felvázoljon egy alapszituációt, amelyet aztán nem bont ki, csak körbejár, aztán még egyszer, sokszor körbejár, halmozván az erős hatásokat, de a fene se tudja végül, hogy hatáskeltői képességei mutogatásán kívül mire akar kilyukadni.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.