Film

Téli fivérek

  • 2018. május 19.

Film

Nehéz, férfias élet a kőbányászoké. Nem elég, hogy sötétben kell csákányozniuk és cipekedniük naphosszat, száll a por, és kérges tenyerükről sosem lehet lemosni a sarat, fürdéskor tán belőlük magukból, a bőrükből, a hajukból folyik, onnan ered a szennyes lé, de kemény tél is van vagy szakadó eső, nyomorúság és primitívség, a pia ócska, a nő másé, az energiák kitörni készülnek, a feszültség robbanni, konténerben kell lakni, és különben is árva a két címszereplő, akik meztelenül fojtogatják egymást s birkóznak életre-halálra, nézni is nyomasztó őket, minden pillanat egy ökölcsapás a zsöllyében elterpeszkedő mozijáró számára, jaj, nagyon nehéz, férfias élet a kőbányászoké.

Sokkal kellemesebb filmrende­zőnek lenni, fesztiválokon sztárokkal fényképezkedni, komoly hangú nyilatkozatokban nyomatékosítani, hogy a kőbányászok szürrealisztikusan drámai balladája minő mélységeket tár fel. A film főhősét (aki hát egy sunyi büdösbogár, gyűlöli a világot, amelynek örök vesztese, lopott ipari szeszből kotyvasztott pálinkájától meghal az egyik munkatársa) kivágják a hóra – a film rendezőjének viszont nem kell elszámolnia azzal, hogy ilyen kifejező képi világgal, ilyen hiteles színészgárdával ugyan miért csak arra futja intuíciójából, hogy felvázoljon egy alapszituációt, amelyet aztán nem bont ki, csak körbejár, aztán még egyszer, sokszor körbejár, halmozván az erős hatásokat, de a fene se tudja végül, hogy hatáskeltői képességei mutogatásán kívül mire akar kilyukadni.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.