SANYA ÉS VERÉB

  • - mlf -
  • 2009. október 29.

Film

Sanya és Veréb egy kőmorzsoló üzem sarkában húzza meg magát, egy rozoga bádogkunyhóban. Kivert kutyák közt rugdosnak egy vacak labdát, cigiznek, mocskos lábosokban főzőcskéznek, néha befűtenek a vacak kazánba. Este leittasodnak, artikulálatlan hangon veszekszenek, majd elsírják magukat. Időnként feltűnik egy bőrkabátos alak, parancsokat és munkát osztogat, amit vagy elvégeznek, vagy nem. Fizetést úgysem kapnak érte.
Sanya és Veréb egy kőmorzsoló üzem sarkában húzza meg magát, egy rozoga bádogkunyhóban. Kivert kutyák közt rugdosnak egy vacak labdát, cigiznek, mocskos lábosokban főzőcskéznek, néha befűtenek a vacak kazánba. Este leittasodnak, artikulálatlan hangon veszekszenek, majd elsírják magukat. Időnként feltűnik egy bőrkabátos alak, parancsokat és munkát osztogat, amit vagy elvégeznek, vagy nem. Fizetést úgysem kapnak érte.

Andrej Grjazev amolyan - burleszkelemekkel megspékelt - videoblogot készített két ember tengődéséről. Negyedóránként jön a refrén: Sanya felhívja mobilon a feleségét, ordibálva magyarázza, hogy még mindig nem kapott pénzt, nem tud hazamenni. Némi lekurvázás, aztán elérzékenyülés, érzelmes búcsúzkodás. Veréb egykedvűen hallgatja, majd visszaveszi a telefont, és tovább játszik rajta. Közben jó pár percig Sanya lábát nézhetjük: bütykös és koszos. Na ja, nincs hol fürödni.

Sanya végig aggódik, hogy mi lesz a kissé retardált Verébbel, ha majd egyszer megkapják a lóvét, és mindenki megy a dolgára. A végén kiderül, hogy inkább őt kéne félteni: Veréb negyedórán át képtelen elmagyarázni neki, hogy nem csak abban a bankfiókban kaphatja meg a pénzét, ahol betette. Aztán megkapják a fizut - legalábbis a beígért összeg felét -, vesznek egy rend új ruhát, és mennek a dolgukra: Sanya az ő Irinkájához, Veréb korcsolyázni. És akkor most mi van? A nyomorúság hálás téma, sőt a benne élők néha igen mulatságosak tudnak lenni - vö. Szalacsi Sanyi és társai -, néha meg elszomorítóak, de egy dokumentumfilmtől többet várnánk. Feltéve, ha nem egyenest a Youtube-ra készült.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.