Senki szigete

Film

Van egy jó labdaérzékű srác, és két, helyenként gömbölyded lány: egy szőke/kismellű és egy fekete/nem kicsi. Mindezt csak azért tartjuk fontosnak megjegyezni, mert Török Ferenc rendező is fontosnak tartja megmutatni, sőt, mintha mást se tartana fontosnak: vajon milyen fordulatokkal lehet Bánfalvi Esztert és Jakab Julit egy ajtó nélküli zuhanyzófülke felé terelni? Ha valóban csak erről szól az egész, az a jobbik eset, bár kukkolósdinak azért elég hosszú másfél óra.

false

Van tehát egy szökött szőke (Jakab), aki csapot-papot-oltárt hátrahagyva meg sem áll a nagyon színes és kicsit bűnös Budapestig. A zuhanyfülke viszont a gázpedált férfiasan nyomó Bánfalvié: alakjában rögtön két filmes hagyomány, a Psota-frizurás vamp és a magyar filmből soha ki nem kopó taxis egyesül egymással. A taxis jó, mert a taxis mindent lát, a lentet és a fentet, a napfelkeltét és a naplementét, ez a mostani ráadásul még lop is, meg is gyűlik a baja a Stohl András által képviselt alvilággal. Majdnem elfeledkeztünk a két lány közé kényelmesen beékelődő fiúról (Mohai Tamás), de nem csak mi vagyunk feledékenyek, a film sem tud mit kezdeni ezzel az alapvetően mísz (bizonyára kortünet) és ellenszenves kosarassal.

Török sem megkedveltetni, sem megismertetni nem akarja a fotogén főszereplőtriót – helyes döntés, minek még ezzel is terhelni az amúgy is fáradt közönséget. Elidegenítési kísérlet rég volt ilyen sikeres; Brecht boldog lehet, de a producer, Sándor Pál is, mert az ő filmjeiből is átszivárog valami régi idős nosztalgia. És még ott az a sok véletlen is; ej, de jó látni, ahogy ember emberhez ér, a véletlenek leheletfinomságával, csak az íze kedvéért, olykor csak egy összenevetés erejéig. Derűt csal a szívbe, ahogy a szereplők minden különösebb ok nélkül kacajra fakadnak – elég, ha ők értik, hogy mi olyan vicces ebben a nagyon színes, nagyon zenés és nagyon naprakészre csinált kavalkádban.

Az A Company bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.