Senki szigete

Film

Van egy jó labdaérzékű srác, és két, helyenként gömbölyded lány: egy szőke/kismellű és egy fekete/nem kicsi. Mindezt csak azért tartjuk fontosnak megjegyezni, mert Török Ferenc rendező is fontosnak tartja megmutatni, sőt, mintha mást se tartana fontosnak: vajon milyen fordulatokkal lehet Bánfalvi Esztert és Jakab Julit egy ajtó nélküli zuhanyzófülke felé terelni? Ha valóban csak erről szól az egész, az a jobbik eset, bár kukkolósdinak azért elég hosszú másfél óra.

false

Van tehát egy szökött szőke (Jakab), aki csapot-papot-oltárt hátrahagyva meg sem áll a nagyon színes és kicsit bűnös Budapestig. A zuhanyfülke viszont a gázpedált férfiasan nyomó Bánfalvié: alakjában rögtön két filmes hagyomány, a Psota-frizurás vamp és a magyar filmből soha ki nem kopó taxis egyesül egymással. A taxis jó, mert a taxis mindent lát, a lentet és a fentet, a napfelkeltét és a naplementét, ez a mostani ráadásul még lop is, meg is gyűlik a baja a Stohl András által képviselt alvilággal. Majdnem elfeledkeztünk a két lány közé kényelmesen beékelődő fiúról (Mohai Tamás), de nem csak mi vagyunk feledékenyek, a film sem tud mit kezdeni ezzel az alapvetően mísz (bizonyára kortünet) és ellenszenves kosarassal.

Török sem megkedveltetni, sem megismertetni nem akarja a fotogén főszereplőtriót – helyes döntés, minek még ezzel is terhelni az amúgy is fáradt közönséget. Elidegenítési kísérlet rég volt ilyen sikeres; Brecht boldog lehet, de a producer, Sándor Pál is, mert az ő filmjeiből is átszivárog valami régi idős nosztalgia. És még ott az a sok véletlen is; ej, de jó látni, ahogy ember emberhez ér, a véletlenek leheletfinomságával, csak az íze kedvéért, olykor csak egy összenevetés erejéig. Derűt csal a szívbe, ahogy a szereplők minden különösebb ok nélkül kacajra fakadnak – elég, ha ők értik, hogy mi olyan vicces ebben a nagyon színes, nagyon zenés és nagyon naprakészre csinált kavalkádban.

Az A Company bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.