Senki szigete

Film

Van egy jó labdaérzékű srác, és két, helyenként gömbölyded lány: egy szőke/kismellű és egy fekete/nem kicsi. Mindezt csak azért tartjuk fontosnak megjegyezni, mert Török Ferenc rendező is fontosnak tartja megmutatni, sőt, mintha mást se tartana fontosnak: vajon milyen fordulatokkal lehet Bánfalvi Esztert és Jakab Julit egy ajtó nélküli zuhanyzófülke felé terelni? Ha valóban csak erről szól az egész, az a jobbik eset, bár kukkolósdinak azért elég hosszú másfél óra.

false

Van tehát egy szökött szőke (Jakab), aki csapot-papot-oltárt hátrahagyva meg sem áll a nagyon színes és kicsit bűnös Budapestig. A zuhanyfülke viszont a gázpedált férfiasan nyomó Bánfalvié: alakjában rögtön két filmes hagyomány, a Psota-frizurás vamp és a magyar filmből soha ki nem kopó taxis egyesül egymással. A taxis jó, mert a taxis mindent lát, a lentet és a fentet, a napfelkeltét és a naplementét, ez a mostani ráadásul még lop is, meg is gyűlik a baja a Stohl András által képviselt alvilággal. Majdnem elfeledkeztünk a két lány közé kényelmesen beékelődő fiúról (Mohai Tamás), de nem csak mi vagyunk feledékenyek, a film sem tud mit kezdeni ezzel az alapvetően mísz (bizonyára kortünet) és ellenszenves kosarassal.

Török sem megkedveltetni, sem megismertetni nem akarja a fotogén főszereplőtriót – helyes döntés, minek még ezzel is terhelni az amúgy is fáradt közönséget. Elidegenítési kísérlet rég volt ilyen sikeres; Brecht boldog lehet, de a producer, Sándor Pál is, mert az ő filmjeiből is átszivárog valami régi idős nosztalgia. És még ott az a sok véletlen is; ej, de jó látni, ahogy ember emberhez ér, a véletlenek leheletfinomságával, csak az íze kedvéért, olykor csak egy összenevetés erejéig. Derűt csal a szívbe, ahogy a szereplők minden különösebb ok nélkül kacajra fakadnak – elég, ha ők értik, hogy mi olyan vicces ebben a nagyon színes, nagyon zenés és nagyon naprakészre csinált kavalkádban.

Az A Company bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.