Film

Spanyol affér

  • 2015. február 9.

Film

Népnemzeti bál csúcsán kapatos honfi a színpadra perdül, hogy trágár zsidóviccekkel szórakoztassa az egybegyűlteket. Érintett ifjú hölgy hangosan protestál, de a honfi egyszerűen kidobja. Fizikailag. Csakhogy megtetszik neki a karakán csajszi feneke, annak meg a fiú bamba képe – s máris szerelembe torkollik a dulakodás. Életszerű, nem?

Úgy látszik, Spanyolország a tolerancia hazája, ahol senki nem ütközik meg ilyes kanyarokon. Ott a szerelmes természetű sevillai viccmester nem átall Baszkföldre utazni chija után, s ott bevállalni a lány véreres szemű patrióta papája előtt, hogy ő is baszk. A szerepjátékban előrehaladván a „civilben” mediterrán bájgúnárt nehézfiúnak öltözve látjuk viszont egy függetlenségpárti, rendőrattakos tüntetés vezérszónokaként, s még ezt is lehet fokozni – egész a boldog befejezésig, amelynek tanulsága, nem fogják elhinni, hogy a szerelem mindent legyőz, még az előítéleteket is.

A film legtöbb poénja arra a közismert állapotra reflektál, hogy spanyolok mint olyanok voltaképpen nincsenek, csak kasztíliaiak, andalúzok, katalánok, baszkok stb. A lokális identitás sokkal erősebb, mint a nemzeti – ezen évszázados ellentéteket oldaná fel egy vicces-romantikus komédia erejéig a tavalyi év legnagyobb (hát milyen?) spanyol kasszasikere. Viszont a film nemzetileg csipkelődő, olykor cseppet durva poénjai Hispánián kívül már korántsem olyan ellenállhatatlanok. Főleg, hogy a szituációk amúgy ősi szerepcserés klisékre épülnek, a karaktereket is ezerszer láttuk máshol, s a végkimenetel sem tartogat semmi meglepetést.

A Cirko Film – Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.