Film

Szabadesés

  • - kg -
  • 2014. október 25.

Film

Bajban lenne a magyar film, ha Molnár Piroska szüneteltetné picit filmszínészi működését, de nem csak nélküle lenne bajban, bajban van vele is, mert ahol csak feltűnik Molnár Piroska, akinek – semmi túlzás – minden mozdulata arany, ott, e jelentős művész árnyékában mindjárt meglátszik minden kis bizonytalanság, rutin, laposság.

Pálfi György magasra teszi a lécet, amikor már filmje leg­elején felküldi a tetőre a nagy magyar színésznőt, aki a nagy magyar valóságot hivatott jelképezni, a valaha élt összes kisnyugdíjast a valaha vonszolt összes kétkerekű bevásárlókocsival. Ahogy Molnár Piroska leveti magát a sokadikról, majd az aszfaltra érve az abszurd szabályai szerint folytatja nehézkes létezését, abból rögtön érteni véljük, miben is utazik ezúttal a filmművészet. Ámde hátravan még egy csomó kis epizód, kiüresedett létünk, urambátyámvilágunk, szorongó gyermeki énünk, civilizációs paráink, vagyis e cudar, cudar valóság szkeccsekbe-lakásokba sűrített térképe. Hol van már a két emelet boldogság – Pálfi hétemeletnyi szürreáliában utazik; van itt minden, mint egy lázas brain­stormingon, vagy egy sokat (mindent) akaró első filmben. A rendező saját – nagy nyilvánosságot kapott – parái (Toldi vagy nem Toldi) ismeretében csábító a magyarázat, hogy ha már nem forgathatott egy nagyot (a kezdőtőke Dél-Koreából érkezett), forgatott rögtön hét kicsit, de akárhogy is mentegetjük legtehetségesebb rendezőnket, ettől még a Szabadesés egy Molnár Piroskától Molnár Piroskáig tartó beváltatlan ígéret marad, mely legfeljebb a filmfesztiválok fényében mutat jól.

A Vertigo bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.