Film

Szafari

  • 2017. május 27.

Film

Az egymást vadásztár­saknak szólító, büszke fegyveresek nem vadont járó, ismerő, ügyes nyomkeresők, akik türelemmel s ravaszsággal cserkészik be, majd veszélyes küzdelemben ejtik el a nemes vadat, hanem szottyadt seggű, kőgazdag európai pohosok, akik profi állványra támasztott, különlegesen pontos távcsöves puskáikkal, biztonságos távolságból lődözik le a komor bennszülöttek által föltalált s föltálalt szavannai patásállomány jó pénzért kilövésre szánt egyedeit. Az ismétlődő koreográfia szerint a bozótosban való settenkedést orgazmikus gesztusokkal kísért lövés követi, majd pózolás a véres tetemmel. Aztán teherautó jő, a vágóhídon nyúzás-belezés, majd osztozkodás: a trófeát (szarvat, fejet, bőrt) viszik a magukat Nimródnak képzelő pszeudoférfiak (és nők!), a hús a szafarit bonyolító cégé, a maradékból meg a piszkos munkát végző bennszülöttek laknak jól.

A szafari tehát magának a Földet kizsákmányoló imperializmusnak a nyilvánvaló szimbóluma, a feketéket meg sajnálni kell, mert ők nem lövöldözhetnek, és ki vannak zsákmányolva. Ezt az intellektuális erőfeszítés nélkül is dekódolható üzenetet Ulrich Seidl a szokásos (és valljuk be: kicsit már unalmas) módon vezeti elő: frontális, síkszerű képekben beszélnek a kamerába a fehér emberek, akikről nem igazán tudni, hogy valódi vadászok-e vagy az életművét egyre modorosabb filmesszékkel tovább építő rendező szócsövei. Mivel pedig lapos konyhafilozófián kívül semmi szellem nincs filmjében, Seidl az állatdögök széttrancsírozásának egyre hosszabb és véresebb képeivel próbál hatni.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.