Film

Szafari

  • 2017. május 27.

Film

Az egymást vadásztár­saknak szólító, büszke fegyveresek nem vadont járó, ismerő, ügyes nyomkeresők, akik türelemmel s ravaszsággal cserkészik be, majd veszélyes küzdelemben ejtik el a nemes vadat, hanem szottyadt seggű, kőgazdag európai pohosok, akik profi állványra támasztott, különlegesen pontos távcsöves puskáikkal, biztonságos távolságból lődözik le a komor bennszülöttek által föltalált s föltálalt szavannai patásállomány jó pénzért kilövésre szánt egyedeit. Az ismétlődő koreográfia szerint a bozótosban való settenkedést orgazmikus gesztusokkal kísért lövés követi, majd pózolás a véres tetemmel. Aztán teherautó jő, a vágóhídon nyúzás-belezés, majd osztozkodás: a trófeát (szarvat, fejet, bőrt) viszik a magukat Nimródnak képzelő pszeudoférfiak (és nők!), a hús a szafarit bonyolító cégé, a maradékból meg a piszkos munkát végző bennszülöttek laknak jól.

A szafari tehát magának a Földet kizsákmányoló imperializmusnak a nyilvánvaló szimbóluma, a feketéket meg sajnálni kell, mert ők nem lövöldözhetnek, és ki vannak zsákmányolva. Ezt az intellektuális erőfeszítés nélkül is dekódolható üzenetet Ulrich Seidl a szokásos (és valljuk be: kicsit már unalmas) módon vezeti elő: frontális, síkszerű képekben beszélnek a kamerába a fehér emberek, akikről nem igazán tudni, hogy valódi vadászok-e vagy az életművét egyre modorosabb filmesszékkel tovább építő rendező szócsövei. Mivel pedig lapos konyhafilozófián kívül semmi szellem nincs filmjében, Seidl az állatdögök széttrancsírozásának egyre hosszabb és véresebb képeivel próbál hatni.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.