Film

Szafari

  • 2017. május 27.

Film

Az egymást vadásztár­saknak szólító, büszke fegyveresek nem vadont járó, ismerő, ügyes nyomkeresők, akik türelemmel s ravaszsággal cserkészik be, majd veszélyes küzdelemben ejtik el a nemes vadat, hanem szottyadt seggű, kőgazdag európai pohosok, akik profi állványra támasztott, különlegesen pontos távcsöves puskáikkal, biztonságos távolságból lődözik le a komor bennszülöttek által föltalált s föltálalt szavannai patásállomány jó pénzért kilövésre szánt egyedeit. Az ismétlődő koreográfia szerint a bozótosban való settenkedést orgazmikus gesztusokkal kísért lövés követi, majd pózolás a véres tetemmel. Aztán teherautó jő, a vágóhídon nyúzás-belezés, majd osztozkodás: a trófeát (szarvat, fejet, bőrt) viszik a magukat Nimródnak képzelő pszeudoférfiak (és nők!), a hús a szafarit bonyolító cégé, a maradékból meg a piszkos munkát végző bennszülöttek laknak jól.

A szafari tehát magának a Földet kizsákmányoló imperializmusnak a nyilvánvaló szimbóluma, a feketéket meg sajnálni kell, mert ők nem lövöldözhetnek, és ki vannak zsákmányolva. Ezt az intellektuális erőfeszítés nélkül is dekódolható üzenetet Ulrich Seidl a szokásos (és valljuk be: kicsit már unalmas) módon vezeti elő: frontális, síkszerű képekben beszélnek a kamerába a fehér emberek, akikről nem igazán tudni, hogy valódi vadászok-e vagy az életművét egyre modorosabb filmesszékkel tovább építő rendező szócsövei. Mivel pedig lapos konyhafilozófián kívül semmi szellem nincs filmjében, Seidl az állatdögök széttrancsírozásának egyre hosszabb és véresebb képeivel próbál hatni.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.