Film

Szafari

  • 2017. május 27.

Film

Az egymást vadásztár­saknak szólító, büszke fegyveresek nem vadont járó, ismerő, ügyes nyomkeresők, akik türelemmel s ravaszsággal cserkészik be, majd veszélyes küzdelemben ejtik el a nemes vadat, hanem szottyadt seggű, kőgazdag európai pohosok, akik profi állványra támasztott, különlegesen pontos távcsöves puskáikkal, biztonságos távolságból lődözik le a komor bennszülöttek által föltalált s föltálalt szavannai patásállomány jó pénzért kilövésre szánt egyedeit. Az ismétlődő koreográfia szerint a bozótosban való settenkedést orgazmikus gesztusokkal kísért lövés követi, majd pózolás a véres tetemmel. Aztán teherautó jő, a vágóhídon nyúzás-belezés, majd osztozkodás: a trófeát (szarvat, fejet, bőrt) viszik a magukat Nimródnak képzelő pszeudoférfiak (és nők!), a hús a szafarit bonyolító cégé, a maradékból meg a piszkos munkát végző bennszülöttek laknak jól.

A szafari tehát magának a Földet kizsákmányoló imperializmusnak a nyilvánvaló szimbóluma, a feketéket meg sajnálni kell, mert ők nem lövöldözhetnek, és ki vannak zsákmányolva. Ezt az intellektuális erőfeszítés nélkül is dekódolható üzenetet Ulrich Seidl a szokásos (és valljuk be: kicsit már unalmas) módon vezeti elő: frontális, síkszerű képekben beszélnek a kamerába a fehér emberek, akikről nem igazán tudni, hogy valódi vadászok-e vagy az életművét egyre modorosabb filmesszékkel tovább építő rendező szócsövei. Mivel pedig lapos konyhafilozófián kívül semmi szellem nincs filmjében, Seidl az állatdögök széttrancsírozásának egyre hosszabb és véresebb képeivel próbál hatni.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.