Film

Szarajevó gyermekei

Film

A nőiességet el lehet fedni fejkendővel. Talán a múltat is. Sőt, a múlt - esetünkben a délszláv háború - borzalmait tán csak így lehet elfedni.

Ezt látjuk legalábbis az árva Rahima sorsából, aki a már "békés", de közel sem idilli Szarajevó sikátoraiban, mindennapi szűkösségében próbál élni, működni. Küzdve saját árvaságával, kamasz öccse terelgetésével, a robotolással, értékvesztettséggel... Egyszóval a délszláv államok filmen ábrázolt miliőjének és Aida Begic filmjeinek kilátástalanságával.

A film persze nem teljesen sötét, szépen lassan araszol némi alagút végi fénypont felé. Csendesen, sok motívummal, sok repetitív momentummal. Mert mókuskerék van minden napban, Rahima dolgozik és küzd, miközben iszonyúan kiszolgáltatott. Ez az első pillér, a kiszolgáltatottság a munkaadóval, a gyámhivatallal, a rendőrséggel vagy éppen öccse cukorbetegségével szemben. Mindeközben a kamasz Nedim alvilági ügyletekbe keveredik: itt van minden, ami egy szülői generáció elvesztéséből fakadó értékvesztett világot mutat. A család, a fényes-csillogó életszínvonal csak néhány háznyira vagy épp egy tolóajtónyira van. Saját élete fejkendővel takarva, vagy talán összefogva: minden reggel akkurátusan, hogy ne hulljon szét. A múlt, az út idáig, a háború emléke elmosódott vagy villódzó flashbackeken jelenik meg, amatőr felvételeket idéz a kamerakezelés. Befejezésként az újév motívuma (túl) egyértelműen pozitív: lehetőség a békülésre, az új kezdetre és arra, hogy mosolyogjunk, ha a tűzijáték durranására reflexszerűen kuporodunk földre.

Forgalmazza a Vertigo Media

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.