Film

Szarajevó gyermekei

Film

A nőiességet el lehet fedni fejkendővel. Talán a múltat is. Sőt, a múlt - esetünkben a délszláv háború - borzalmait tán csak így lehet elfedni.

Ezt látjuk legalábbis az árva Rahima sorsából, aki a már "békés", de közel sem idilli Szarajevó sikátoraiban, mindennapi szűkösségében próbál élni, működni. Küzdve saját árvaságával, kamasz öccse terelgetésével, a robotolással, értékvesztettséggel... Egyszóval a délszláv államok filmen ábrázolt miliőjének és Aida Begic filmjeinek kilátástalanságával.

A film persze nem teljesen sötét, szépen lassan araszol némi alagút végi fénypont felé. Csendesen, sok motívummal, sok repetitív momentummal. Mert mókuskerék van minden napban, Rahima dolgozik és küzd, miközben iszonyúan kiszolgáltatott. Ez az első pillér, a kiszolgáltatottság a munkaadóval, a gyámhivatallal, a rendőrséggel vagy éppen öccse cukorbetegségével szemben. Mindeközben a kamasz Nedim alvilági ügyletekbe keveredik: itt van minden, ami egy szülői generáció elvesztéséből fakadó értékvesztett világot mutat. A család, a fényes-csillogó életszínvonal csak néhány háznyira vagy épp egy tolóajtónyira van. Saját élete fejkendővel takarva, vagy talán összefogva: minden reggel akkurátusan, hogy ne hulljon szét. A múlt, az út idáig, a háború emléke elmosódott vagy villódzó flashbackeken jelenik meg, amatőr felvételeket idéz a kamerakezelés. Befejezésként az újév motívuma (túl) egyértelműen pozitív: lehetőség a békülésre, az új kezdetre és arra, hogy mosolyogjunk, ha a tűzijáték durranására reflexszerűen kuporodunk földre.

Forgalmazza a Vertigo Media

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.