Film

Szarajevó gyermekei

Film

A nőiességet el lehet fedni fejkendővel. Talán a múltat is. Sőt, a múlt - esetünkben a délszláv háború - borzalmait tán csak így lehet elfedni.

Ezt látjuk legalábbis az árva Rahima sorsából, aki a már "békés", de közel sem idilli Szarajevó sikátoraiban, mindennapi szűkösségében próbál élni, működni. Küzdve saját árvaságával, kamasz öccse terelgetésével, a robotolással, értékvesztettséggel... Egyszóval a délszláv államok filmen ábrázolt miliőjének és Aida Begic filmjeinek kilátástalanságával.

A film persze nem teljesen sötét, szépen lassan araszol némi alagút végi fénypont felé. Csendesen, sok motívummal, sok repetitív momentummal. Mert mókuskerék van minden napban, Rahima dolgozik és küzd, miközben iszonyúan kiszolgáltatott. Ez az első pillér, a kiszolgáltatottság a munkaadóval, a gyámhivatallal, a rendőrséggel vagy éppen öccse cukorbetegségével szemben. Mindeközben a kamasz Nedim alvilági ügyletekbe keveredik: itt van minden, ami egy szülői generáció elvesztéséből fakadó értékvesztett világot mutat. A család, a fényes-csillogó életszínvonal csak néhány háznyira vagy épp egy tolóajtónyira van. Saját élete fejkendővel takarva, vagy talán összefogva: minden reggel akkurátusan, hogy ne hulljon szét. A múlt, az út idáig, a háború emléke elmosódott vagy villódzó flashbackeken jelenik meg, amatőr felvételeket idéz a kamerakezelés. Befejezésként az újév motívuma (túl) egyértelműen pozitív: lehetőség a békülésre, az új kezdetre és arra, hogy mosolyogjunk, ha a tűzijáték durranására reflexszerűen kuporodunk földre.

Forgalmazza a Vertigo Media

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?