Websorozat

Szellemek fürjjel

Pater Sparrow: aurA

  • Baski Sándor
  • 2012. január 25.

Film

Ideális esetben a játékfilmek sem csupán a magánarchívumok, a kollégák és a megértő rokonság számára készülnek, a websorozatoknál pedig, ahol a nézettség pontosan mérhető, még inkább illik a közönség igényeit is figyelembe venni. Pater Sparrow nagyjátékfilmes debütálásával elég egyértelműen deklarálta, hogy nem a tömegszórakoztatás a célja, és egyébként is szívesebben választja a nehezebb utat.

Az 1-ben konkrétan Stanislaw Lem filmszerűnek aligha nevezhető fiktív könyvkritikáját dolgozta fel, amihez a sci-fi kulisszát pusztán tetszetős cicomaként használta. Legfrissebb produkciója, a Hodor aurA nyilvánvaló titkai websorozat is bőven rászolgál az atipikus jelzőre. A sajtóanyag misztikus vígjátékként definiálja a két európai websorozat-fesztivál versenyprogramjába is meginvitált szériát, de ez az önkéntes skatulya az eddig elkészült három epizódot látva gyakorlatilag értelmezhetetlen. Tény, hogy Sparrow-tól nem áll távol a humor, az 1 pszichiátriai kezelésre szoruló figurái és az abszurd dialógok a maguk módján mulatságosak voltak; az aurA is hasonló karakterekkel és poénokkal operál.

Az idő és a tér meghatározhatatlan, ami biztos: az első három részben a címbéli hősnő kibérel egy feltehetőleg szellemek lakta lakást, majd fürjhúst vásárol, aztán viszonyt kezd egy próbababával. Nem elképzelhetetlen, hogy a blőd jelenetek füzére a későbbiekben valamilyen értelmezhető szüzsévé áll össze, de világos, hogy a látványtervezőként is tevékenykedő Sparrow-t elsősorban nem a történet izgatja. Az 1-hez hasonlóan az aurA legfőbb szexepilje is a vizualitása. A produkció büdzséje nyilván mikroszkopikus, annál inkább méltányolandó, hogy a rendező és Erdély Mátyás operatőr a formabontó plánozással, a képek torzításával és a bizarr kosztümök, kellékek segítségével milyen megkapóan bizarr világot tud kreálni. Még az is lehet, hogy a végén kiderül: a websorozat nemcsak a megfáradt műfajok felfrissítésére, de a kísérleti filmezés számára is ideális formátum.

http://www.youtube.com/aurahodor

Figyelmébe ajánljuk

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.