Websorozat

Szellemek fürjjel

Pater Sparrow: aurA

  • Baski Sándor
  • 2012. január 25.

Film

Ideális esetben a játékfilmek sem csupán a magánarchívumok, a kollégák és a megértő rokonság számára készülnek, a websorozatoknál pedig, ahol a nézettség pontosan mérhető, még inkább illik a közönség igényeit is figyelembe venni. Pater Sparrow nagyjátékfilmes debütálásával elég egyértelműen deklarálta, hogy nem a tömegszórakoztatás a célja, és egyébként is szívesebben választja a nehezebb utat.

Az 1-ben konkrétan Stanislaw Lem filmszerűnek aligha nevezhető fiktív könyvkritikáját dolgozta fel, amihez a sci-fi kulisszát pusztán tetszetős cicomaként használta. Legfrissebb produkciója, a Hodor aurA nyilvánvaló titkai websorozat is bőven rászolgál az atipikus jelzőre. A sajtóanyag misztikus vígjátékként definiálja a két európai websorozat-fesztivál versenyprogramjába is meginvitált szériát, de ez az önkéntes skatulya az eddig elkészült három epizódot látva gyakorlatilag értelmezhetetlen. Tény, hogy Sparrow-tól nem áll távol a humor, az 1 pszichiátriai kezelésre szoruló figurái és az abszurd dialógok a maguk módján mulatságosak voltak; az aurA is hasonló karakterekkel és poénokkal operál.

Az idő és a tér meghatározhatatlan, ami biztos: az első három részben a címbéli hősnő kibérel egy feltehetőleg szellemek lakta lakást, majd fürjhúst vásárol, aztán viszonyt kezd egy próbababával. Nem elképzelhetetlen, hogy a blőd jelenetek füzére a későbbiekben valamilyen értelmezhető szüzsévé áll össze, de világos, hogy a látványtervezőként is tevékenykedő Sparrow-t elsősorban nem a történet izgatja. Az 1-hez hasonlóan az aurA legfőbb szexepilje is a vizualitása. A produkció büdzséje nyilván mikroszkopikus, annál inkább méltányolandó, hogy a rendező és Erdély Mátyás operatőr a formabontó plánozással, a képek torzításával és a bizarr kosztümök, kellékek segítségével milyen megkapóan bizarr világot tud kreálni. Még az is lehet, hogy a végén kiderül: a websorozat nemcsak a megfáradt műfajok felfrissítésére, de a kísérleti filmezés számára is ideális formátum.

http://www.youtube.com/aurahodor

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.