Websorozat

Szellemek fürjjel

Pater Sparrow: aurA

  • Baski Sándor
  • 2012. január 25.

Film

Ideális esetben a játékfilmek sem csupán a magánarchívumok, a kollégák és a megértő rokonság számára készülnek, a websorozatoknál pedig, ahol a nézettség pontosan mérhető, még inkább illik a közönség igényeit is figyelembe venni. Pater Sparrow nagyjátékfilmes debütálásával elég egyértelműen deklarálta, hogy nem a tömegszórakoztatás a célja, és egyébként is szívesebben választja a nehezebb utat.

Az 1-ben konkrétan Stanislaw Lem filmszerűnek aligha nevezhető fiktív könyvkritikáját dolgozta fel, amihez a sci-fi kulisszát pusztán tetszetős cicomaként használta. Legfrissebb produkciója, a Hodor aurA nyilvánvaló titkai websorozat is bőven rászolgál az atipikus jelzőre. A sajtóanyag misztikus vígjátékként definiálja a két európai websorozat-fesztivál versenyprogramjába is meginvitált szériát, de ez az önkéntes skatulya az eddig elkészült három epizódot látva gyakorlatilag értelmezhetetlen. Tény, hogy Sparrow-tól nem áll távol a humor, az 1 pszichiátriai kezelésre szoruló figurái és az abszurd dialógok a maguk módján mulatságosak voltak; az aurA is hasonló karakterekkel és poénokkal operál.

Az idő és a tér meghatározhatatlan, ami biztos: az első három részben a címbéli hősnő kibérel egy feltehetőleg szellemek lakta lakást, majd fürjhúst vásárol, aztán viszonyt kezd egy próbababával. Nem elképzelhetetlen, hogy a blőd jelenetek füzére a későbbiekben valamilyen értelmezhető szüzsévé áll össze, de világos, hogy a látványtervezőként is tevékenykedő Sparrow-t elsősorban nem a történet izgatja. Az 1-hez hasonlóan az aurA legfőbb szexepilje is a vizualitása. A produkció büdzséje nyilván mikroszkopikus, annál inkább méltányolandó, hogy a rendező és Erdély Mátyás operatőr a formabontó plánozással, a képek torzításával és a bizarr kosztümök, kellékek segítségével milyen megkapóan bizarr világot tud kreálni. Még az is lehet, hogy a végén kiderül: a websorozat nemcsak a megfáradt műfajok felfrissítésére, de a kísérleti filmezés számára is ideális formátum.

http://www.youtube.com/aurahodor

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.