Van Pápánk!

  • 2012. január 25.

Film

Vagyis nincs. Nanni Moretti filmszatírának szánt, cseppet unalmas pamfletjében ugyanis a tisztségre esélytelennek vélt, váratlanul mégis megválasztott bíboros nem képes elfoglalni Szent Péter trónusát.

Hiába az apostolról elnevezett téren várakozó tízezrek, hiába az előbb meghökkenő, majd kétségbe eső kardinálisok, hiába ima és dühroham - az újdonsült Szentatya elmenekül a feladat elől, nem érzi magát képesnek rá.

Míg a Vatikánba zárt bíborosok egy - eredetileg a pánikba eső pápa kezelésére odahívott - hóbortos pszichiáter vezényletével gyermeteg pótcselekvésekkel múlatják az időt (a reverendában bonyolított röplabdabajnokságot nyilván a vezetésre történő természetes kiválasztódás példázatának szánja a rendező), addig a pápa Róma utcáin kóborolva keresi elveszett önmagát. Egy vendégszereplésre érkező színtársulatba belefutván felidézi ifjúkorát, hamvába hullt színészi ambícióin mereng. A rendező szándéka világosabb már nem is lehetne: az egyház teátrális, ám kiüresedett formáit és a színházi mesterkéltségben mégis megmutatkozó személyességet úgy állítja párhuzamba, hogy közben ellenpontozza is.

Vannak Moretti filmjében érdekes szituációk, van valami szatirikus él és a szokottnál kissé szélesebb látószögű társadalombírálat, ami nem valami helyi anomáliát vagy a politikai rendszer működésének problémáit veszi tárgyául, hanem az emberi természet késztetését, hogy egy megfellebbezhetetlen vezetőt, példaképet kövessen. Eljátszik a gondolattal, hogy egyszer a legeslegmagasabb (egyházi, politikai, társadalmi - mindegy) vezetői pozícióba helyezett ember nem mond le saját emberi méltóságáról a közéleti méltóságért cserébe. Ám elmélyülni nem tud sem a társadalomkritika, sem az emberi dráma, ugyanakkor a szatirikus él sem vág semerre. Ha a cél az óvatos megmosolyogtatás volt, és az "aha, érdekes" jellegű rácsodálkozás elérése, akkor az maradéktalanul teljesült.

Forgalmazza a Cirko-Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.