Van Pápánk!

  • 2012. január 25.

Film

Vagyis nincs. Nanni Moretti filmszatírának szánt, cseppet unalmas pamfletjében ugyanis a tisztségre esélytelennek vélt, váratlanul mégis megválasztott bíboros nem képes elfoglalni Szent Péter trónusát.

Hiába az apostolról elnevezett téren várakozó tízezrek, hiába az előbb meghökkenő, majd kétségbe eső kardinálisok, hiába ima és dühroham - az újdonsült Szentatya elmenekül a feladat elől, nem érzi magát képesnek rá.

Míg a Vatikánba zárt bíborosok egy - eredetileg a pánikba eső pápa kezelésére odahívott - hóbortos pszichiáter vezényletével gyermeteg pótcselekvésekkel múlatják az időt (a reverendában bonyolított röplabdabajnokságot nyilván a vezetésre történő természetes kiválasztódás példázatának szánja a rendező), addig a pápa Róma utcáin kóborolva keresi elveszett önmagát. Egy vendégszereplésre érkező színtársulatba belefutván felidézi ifjúkorát, hamvába hullt színészi ambícióin mereng. A rendező szándéka világosabb már nem is lehetne: az egyház teátrális, ám kiüresedett formáit és a színházi mesterkéltségben mégis megmutatkozó személyességet úgy állítja párhuzamba, hogy közben ellenpontozza is.

Vannak Moretti filmjében érdekes szituációk, van valami szatirikus él és a szokottnál kissé szélesebb látószögű társadalombírálat, ami nem valami helyi anomáliát vagy a politikai rendszer működésének problémáit veszi tárgyául, hanem az emberi természet késztetését, hogy egy megfellebbezhetetlen vezetőt, példaképet kövessen. Eljátszik a gondolattal, hogy egyszer a legeslegmagasabb (egyházi, politikai, társadalmi - mindegy) vezetői pozícióba helyezett ember nem mond le saját emberi méltóságáról a közéleti méltóságért cserébe. Ám elmélyülni nem tud sem a társadalomkritika, sem az emberi dráma, ugyanakkor a szatirikus él sem vág semerre. Ha a cél az óvatos megmosolyogtatás volt, és az "aha, érdekes" jellegű rácsodálkozás elérése, akkor az maradéktalanul teljesült.

Forgalmazza a Cirko-Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.