Szemcse a világmindenségben (Körner Éva művészettörténész)

  • Fehéri György
  • 2003. december 11.

Film

Magyar Narancs: Ezek voltak Veszelszky Béla válaszai 1969-ben arra a felmérésre, melyet Michel Seuphor művészettörténész kezdeményezett a magyarországi absztrakt festőkről. Dieter Honisch a mostani kiállítást megelőző sajtótájékoztatón azt mondta, hogy "ezek az alkotások meg fogják döbbenteni a berlini közönséget". Ma még elsősorban a beavatottak ismerik művészetét.
{k200350_29;b}Magyar Narancs: Ezek voltak Veszelszky Béla válaszai 1969-ben arra a felmérésre, melyet Michel Seuphor művészettörténész kezdeményezett a magyarországi absztrakt festőkről. Dieter Honisch a mostani kiállítást megelőző sajtótájékoztatón azt mondta, hogy "ezek az alkotások meg fogják döbbenteni a berlini közönséget". Ma még elsősorban a beavatottak ismerik művészetét.

"Név: Veszelszky Béla, született Budapesten 1905. július 24-én. Tanulmányok: 1924-29; Budapesti Képzőművészeti Főiskola. Jelentős művészi kapcsolataim ebből az időből: Korniss Dezső és Kepes György. A főiskola elvégzése után nem sokkal abbahagytam a művészi munkát; 1934-1954-ig, húsz éven keresztül nem dolgoztam. Kiállítások: Egyéni kiállításom volt egy magánlakásban 1964-ben, ahol olajkép-tanulmányaimat mutattam be, és részt vettem az Építők Klubjában 1962-ben rendezett kollektív kiállításon. Lakcím: Budapest III., Váradi utca 22. A kérdőív többi pontjára feleslegesnek tartom, hogy válaszoljak, szeretném megnevezni azonban barátaimat, Korniss Dezsőt, Mezei Árpádot és Bálint Endrét; nekik köszönhetem, hogy nem maradtam egészen ismeretlen."

Körner Éva: Veszelszky Béla munkáit a halála, vagyis 1977 után kezdték felfedezni. Én az ötvenes évek óta ismertem őt. Néhány fiatal, köztük Keserű Ilona, Hencze Tamás és én, időnként meg-meglátogattuk, ő maga ez idő tájt alig hagyta el a lakását. Nagyon nehéz anyagi körülmények között éltek, 1951-ben például Korniss Dezsővel bábfejeket készítettek a Bábjátékosok Szövetségének, és később is a legkülönfélébb munkákat kellett elvállalnia, hogy egyáltalán pénzt tudjon keresni. Ha áttörésnek nem is lehet nevezni, de az utóbbi években sok minden történt, ami segíthet, hogy Veszelszky Bélát a szélesebb közönség is megismerhesse. Andrási Gábor monográfiája 1993-ban jelent meg, 1997-ben pedig kiállítottuk alkotásait a Műcsarnokban. Külföldön azonban ismeretlen.

MN: Miért olyan nehezen besorolható művész Veszelszky?

KÉ: Különlegesség ő, és ki is maradt emiatt a magyar művészettörténetből. Gondoljunk Kállai Ernő 1925-ben írt soraira - ezeket a kiállítás katalógusában is idézem -, ahol leírja, mennyire anyagelvű, vaskos a magyar művészet "lelki alkata". Kállai ezt az avantgárd idejében írta; Veszelszkytől viszont mindez teljesen idegen volt, hiszen Vajda Lajossal együtt pontosan ebből az anyagelvűségből törtek ki. Transzcendens módon fogalmazott, s emiatt szinte teljesen egyedülálló volt, különcnek tartották, aki csigaházban él. A műveiben egy egész világ mozog. A gondolkodásában megjelenő képek azért voltak olyan fontosak számára, mert bennük egy sokkal tágabb valóság nyílt meg. Veszelszky egy ablakon át nézett kifele, s mindig újabb és újabb képek jelentek meg előtte. Meglátta, ami mások számára láthatatlan maradt. Azt érezte meg, hogy ő egy szemcse a világmindenségben, és az a feladata, hogy a világmindenségből kiemeljen dolgokat, hogy láthatóvá, érzékelhetővé tegye azokat. Gondolkodására nagymértékben hatottak Schmitt Jenő Henrik gnosztikus tanai, melyek azután Kepes Ferenc közvetítésével éltek tovább. Schmitt kiindulópontja az volt, hogy a világ teremtője a gondolat, az eszme; a világ felelős személyisége maga az ember, vagyis az ember teremti a világot; a világ elsősorban gondolat, de a gondolaton belül, illetve ezzel egyesülve érzéki valóság is. "A régi próféták helyét a modern művész foglalja el" - tette hozzá Kepes Ferenc. Veszelszky ennek akart megfelelni.

MN: A külső és a belső világ kapcsolatát talán segít megérteni két anekdotaszerű mozzanat Veszelszky életéből: a gyárkémény és a gödör története...

KÉ: Amikor a Pusztaszeri úton laktak, olcsón megvették a szomszédos telket, és Veszelszky itt kezdte ásni a Gödröt - azt a helyet, ahol védetten szemlélhette a csillagokat, és gondolkodhatott, meditálhatott, elrejtőzhetett, talán kapcsolatot is teremthetett ég és föld között. Amikor innen el kellett költözniük, a telken még az utolsó pillanatban elégette a félbemaradt képeit. Az új óbudai lakás ablakából kinézve egy időre még sikerült fogódzkodót találnia a külvilágban: amit számára a korábbi lakása ablakából szemlélve a templomtorony jelentett - vagyis a vertikális motívum, a tengely -, az a Váradi utcai ablakból nézve a dohánygyár kéménye volt. Egy napon azonban a kéményt felrobbantották, és Veszelszky ezután nem festett többé tájképet. A tájkép kifejezést persze jobb híján használjuk, hiszen egynémely közülük visszavezethető konkrét motívumokra, más részük viszont - akkor is, ha Veszelszky mindig a külső világ látványából indult ki - nem utal felismerhetően az eredetileg látottra. A tájképek után festett önarcképein óriási vívódás érezhető: küzdött, hogy megragadja a szellemi világot, de nem tudta megragadni; küzdött azzal, hogy anyagi lény. Borzalmasan érdekelte a bűn kérdése, az, hogy a bűnt a teljes tisztaságtól alig valami választja el. A bűn és a világosság harca dúlt benne. A képein érzékelhető, hogy számára a festék az anyagi világhoz áll közelebb: ahol kivilágosodik a kép, a szellemnek adott több esélyt. A halála előtt festett képeken alig van már festék, teljesen kitisztulnak.

Fehéri György

Berlin, Collegium Hungaricum, megtekinthető 2004. január 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”