Film

Szemünk fénye

  • - gk -
  • 2012. május 12.

Film

Van a francia filmnek egy alműfaja: a boldogság. Ezen belül megkülönböztetjük az intellektuális síkon mozgó, de helyváltoztatást csak módjával végző franciákat (Rohmer-iskola) és a boldogságukban azonnal futásnak eredő, sőt kergetőzni sem rest fiatalokat (Truffaut-iskola).

Nincs kecmec: történetünk hősei, aminthogy megismerkedtek, már kergetőznek is, láttukra a galambok a verebekhez ülnek, és megenyhülnek a párizsi pincérek is. Tarthatatlan egy állapot, boldogságukban majd kirohannak a képből, pedig még csak 10 perc telt el. Nagy futásuknak persze rossz vége lesz, a hátralévő 90 percet agytumorban szenvedő gyermekük kórházi ágyánál fogják eltölteni. Hát szabad ilyet? - kérdezhetnék a műfajok szigorú őrei, de rájuk egyrészt már rég nem figyel senki, másrészt meg Valérie Donzelli és Jérémie Elkaïm filmjében annyi minden történik, amit nem lenne szabad. Például a szerelmesek - immár a diagnózison túl - dalra fakadnak, és tumor ide vagy oda, mindvégig úgy viselkednek, mint a szerelmesek. Hát hogy merészelik! Az, hogy a balsors sújtotta szerelmeseket játszó színészek magukat alakítják egy maguk által írt és rendezett filmben, még nem ok a pozitív megkülönböztetésre: csak kínosabbá tenné az egészet, ha a fiatalokat játszó fiatalok csúnyán belesétálnak a "szerelem & tumor" csapdáiba. De ők diadalmasan sétálnak bele a csapdahelyzetekbe, így az első 10 perc kergetőzős hangulatát sikerül átmenteni a tumoros 90 percbe is. A kísérlet sikerült, a súlyos betegség nem győzi le a francia film fent említett alműfaját.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.