Film

Szemünk fénye

  • - gk -
  • 2012. május 12.

Film

Van a francia filmnek egy alműfaja: a boldogság. Ezen belül megkülönböztetjük az intellektuális síkon mozgó, de helyváltoztatást csak módjával végző franciákat (Rohmer-iskola) és a boldogságukban azonnal futásnak eredő, sőt kergetőzni sem rest fiatalokat (Truffaut-iskola).

Nincs kecmec: történetünk hősei, aminthogy megismerkedtek, már kergetőznek is, láttukra a galambok a verebekhez ülnek, és megenyhülnek a párizsi pincérek is. Tarthatatlan egy állapot, boldogságukban majd kirohannak a képből, pedig még csak 10 perc telt el. Nagy futásuknak persze rossz vége lesz, a hátralévő 90 percet agytumorban szenvedő gyermekük kórházi ágyánál fogják eltölteni. Hát szabad ilyet? - kérdezhetnék a műfajok szigorú őrei, de rájuk egyrészt már rég nem figyel senki, másrészt meg Valérie Donzelli és Jérémie Elkaïm filmjében annyi minden történik, amit nem lenne szabad. Például a szerelmesek - immár a diagnózison túl - dalra fakadnak, és tumor ide vagy oda, mindvégig úgy viselkednek, mint a szerelmesek. Hát hogy merészelik! Az, hogy a balsors sújtotta szerelmeseket játszó színészek magukat alakítják egy maguk által írt és rendezett filmben, még nem ok a pozitív megkülönböztetésre: csak kínosabbá tenné az egészet, ha a fiatalokat játszó fiatalok csúnyán belesétálnak a "szerelem & tumor" csapdáiba. De ők diadalmasan sétálnak bele a csapdahelyzetekbe, így az első 10 perc kergetőzős hangulatát sikerül átmenteni a tumoros 90 percbe is. A kísérlet sikerült, a súlyos betegség nem győzi le a francia film fent említett alműfaját.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.