"Szeressen a színház" - Haumann Péter színész

  • Csáki Judit
  • 2008. február 21.

Film

A Kalandorok, Paczolay Béla rendező első nagyjátékfilmje Simó Sándor-emlékdíjat nyert a 39. Magyar Filmszemlén. A háromgenerációs road movie-ban még egy pici autós üldözés is van; a helyszín Erdély, a táj csodás. A nagyapát Haumann Péter, az apát Rudolf Péter, a fiút Schruff Milán játssza.

Magyar Narancs: Macerás forgatásnak tűnik a Kalandorok - meddig tartott?

Haumann Péter: Huszonnyolc forgatási nap volt - még szerencse, hogy ötven perc alatt lehet repülővel Budapestről Marosvásárhelyre jutni. A legnagyobb kánikulában forgattunk - és mégis csupa jó emlékem van róla. Nagyon jó csapat volt, jó hangulat, rengeteg röhögés. Rudolf Péterrel és Schruff Milánnal jól éreztük és értettük egymást; valahányszor fáradtak voltunk, azonnal játszani kezdtünk, hogy fönn maradjon az adrenalin. Nem leülni, nem csüggedni - inkább kitaláltunk valami édes marhaságot. Ha visszaemlékszem magunkra, így jut eszembe, többes számban: mi.

MN: Magyar road movie készült - egy olyan országban, ahol road, vagyis út is alig van.

HP: Kidől belőle Kelet-Közép-Európa, persze. És szórakoztató - bármilyen akusztikája is van ennek a szónak sokak fülében.

MN: Hogyan döntötte el, hogy elvállalja a szerepet? Ismerte a rendezőt?

HP: Nem. Tetszett a forgatókönyv, és boldog voltam, hogy filmezhetek. Az én filmes pályám meglehetősen viszontagságos volt.

MN: Viszontagságos?! Több mint száz címet láttam a neve mellett... Kard, Emelet, Fekete gyémántok...

HP: Filmet talán ha tízet forgattam a több mint negyven év alatt. Ebből maga most a nagyobbakat említette. A többi tévéfilm - de abból sok volt.

MN: Játszott III. Richárdot - Fehér György rendezte -, Major, Sulyok, Latinovits, Gáti József társaságában...

HP: Az is tévéfilm volt. De nem panaszkodom én, egész jól eltöltöttem az időt mással.

MN: Például azzal, hogy kilenc színháznak volt a tagja...

HP: Tényleg? Várjon csak... 1963-ban - negyvenöt éve! - Debrecen volt az első. Aztán Pécs, a Huszonötödik Színház, a József Attila, a Madách, a Nemzeti, az Arizona, a Radnóti, a Katona... - tényleg kilenc.

MN: De szerintem nem lesz tizedik, mert magának már nincs is hová mennie, mindenütt volt.

HP: Hát nincs.

MN: A Katonában jól érzi magát?

HP: Nem tehetek mást! Már csak a korom miatt sem. Inkább hetven vagyok már, mint hatvan; a nagy szerepek nem erre a korosztályra íródtak. Valamelyest kárpótolom magam olyan előadásokkal, mint a Producerek.

MN: De hát voltak a Katonában olyan előadások, amiket magára hoztak ki: A fösvény, a Paul úr, Az eltört korsó, a Művészet, a Színházcsináló...

HP: Ennyi. A mór megtette kötelességét... És a mór most jelentkezett, hogy részt venne a Macbethben... És lőn: boldogan játszom majd a Kapus szerepét.

MN: És volt a Troilus és Cressida, abban is nagy szerepe volt, és remek előadás volt, Purcarete rendezte.

HP: Purcarete fantasztikus tehetség. Mégis úgy éreztem, tőlem idegen az előadás. Van ilyen.

MN: Ilyen tényleg van; a magafajta all-round színészből - aki ráadásul vérbeli komédiás - manapság viszont nemigen van. Kifogytak vajon?

HP: Dehogy fogytak! Sőt! Egyre többen vannak... De el tudnám képzelni, hogy olykor komolyabb feladatokat is kapjak.

MN: Például?

HP: Például? Házaltam én már O'Neill Hosszú út az éjszakába című darabjával. Senkinek nem kellett - ma már ez lassú és hosszadalmas, ezt mondták. Én meg arra lennék kíváncsi, hogy meg tudok-e még szólalni több száz ember előtt érvényesen anélkül, hogy... De mindegy. Lesznek még jobb évek is.

MN: Mitől ilyen lehangolt?

HP: Mert fásultak, nyugtalanok és türelmetlenek az emberek; ma kétszer vagy inkább háromszor kell valakit hátba vágni ahhoz, hogy megértsen egy színdarabot. Ettől, és még sok más egyébtől olyan vaskosak, kíméletlenek a rendezői megfogalmazások. Erre mondom, hogy sokszor idegen tőlem. Másfelől az is igaz, hogy az emberek már önmagukkal sem foglalkoznak - hogy lenne akkor kedvük, türelmük másokhoz? Bonyolult dolog ez... Ha manapság az ember valamit visszautasít, jobb, ha kétszer is meggondolja, és nemcsak azért, mert akkor legközelebb nem keresik, hanem inkább azért, mert esetleg egy másik embert akadályoz az életében...

MN: Mindig ennyire bizonytalan pálya volt ez?

HP: Dehogy! Amikor én végeztem, mindenkinek le kellett szerződnie valahová - és le is tudott. Pedig nem volt ennyi színház, mint ma. 1970-ben a Huszonötödik Színház neve azért lett huszonötödik, mert tényleg ennyi színház volt az országban - ma pedig sokkal több van csak Budapesten.

MN: Viszonylag rövid időt töltött vidéken a pálya elején. Pedig Pécsen például jó dolga volt, jókat játszott.

HP: Huszonnyolc évesen Eddie Carbonét a Pillantás a hídról-ban... Volt őszítés, voltak ráncok - élettapasztalat csak hiányosan. De hihetetlen segítség volt az a bizalom, amit éreztem.

MN: És ott volt a korszak egyik nagy sikere is: Brecht darabjában Arturo Ui... Utána került Pestre. Igaz, nem rögtön a Madáchba.

HP: Hanem a Huszonötödikbe. Ahol eljátszottam Platón Szókratész védőbeszédét - azóta is játszom.

MN: Egyszer azt mondta, hogy sokszor úgy érezte magát, mint egy láda répa, ami fölött mások alkudoznak... Mennyire van a saját kezében a pálya?

MN: Ha most elkezdenék mesélni, halomra sértenék egy csomó embert. Nem akarom. De Pestre kerülésem például ilyen történet volt. Vittek volna engem rögtön a Madáchba az Arturo Ui sikere után, de mérlegelni kellett, hogy ki hívott, és ez mást hogyan érint, ki fog megsértődni, és abból majd mi lehet - hát vártam. Így kerültem végül a Huszonötödik Színházba... És utána is volt "láda répa" - Aczél György játszott ebben szerepet, de ez is mindegy ma már.

MN: Aztán csak odakerült a Madáchba - előtte kis kerülő a József Attila Színházban. De ott is volt jó, nem?

HP: Egy bukta, egy siker. Én voltam Puskin A kőszobor lépteiben - na hiszen! A kutya testamentuma viszont jó volt...

MN: Aztán a Madách... Ott is volt hideg és meleg.

HP: Bőven.

MN: A Vőlegényben Rudi fogásszal kezdett - az jó kezdésnek tűnik.

HP: Kezdésnek tényleg jó - csak én nem voltam jó. A szám pedig járt... És hát van igazság abban, hogy nehéz úgy színházat vezetni, ha a társulat szembebeszél. Aztán mégis jöttek a Shakespeare-szerepek.

MN: Például Claudius a Hamletben...

HP: Igen, aztán a Sok hűhó-ban Benedek, aztán a Vízkereszt Malvoliója... Ezt nagyon szerettem. Miért bántották a kritikák, fogalmam sincs. Jó munka volt. Az egyik kritikusból később rendező lett. Egy színdarab erejéig. Ma már megint rendez valahol...

MN: Olyan is volt, hogy valamit a kritika és a közönség is szeretett, maga mégsem szerette.

HP: Tényleg volt, nem is egy.

MN: Nagyon zárkózott. Mondja, vannak még mondások, sztorik?

HP: Nincsenek. Ahogy Fészek Klub sincs. Hangtalanok, sivárak a színházi büfék. Kicsi elevenség támad bennük, ha már ittak. Ma már nemigen maradok bent előadás után. Volt színház, ahol nagyon szerettem ott maradni.

MN: A Radnóti volt, igaz?

HP: Igen. Egy ideig.

MN: Aztán onnan is eljött.

HP: Eljött onnan más is. Pedig fantasztikus csapat volt ott, remek színészek. Pici színház volt. Az embernek az volt az érzése, hogy amikor meghajol, beveri a homlokát az erkélybe. Bessenyei mondta egyszer valahol, hogy "nem bírom ezt a díszletet, mert nem merek mély levegőt venni; félek, hogy fölszippantom a bútorokat..." És engem hívtak a Katonába...

MN: Melyik volt a legjobb döntés?

HP: Ahogy vidékről följöttem. Amíg maradtam, és amikor följöttem. Szerencsém is volt. De tettem is érte: már Debrecenből is följártam például a szinkronba, hogy megtanuljam, és bedolgozzam magam. Kilencven forintot kaptam érte, száztízért utaztam. De megérte. Akkor még úgy folyt a munka, hogy amikor egy művészfilmet szinkronizáltunk, előtte megnéztük, megbeszéltük. Ma meg... betoppan valaki, "melyik vagyok én?", "az a kopasz", "és mit csinálok?", "majd megtudod a hanghordozásból..." Emlékszem, egyszer Laurence Olivier-t szinkronizáltam a Haláltáncban. Hát... Lábat töröltem, mielőtt beléptem a stúdióba... Ellestem tőle sok mindent, bámultam minden mozdulatát, a színészetét működtető ritmust. És rövid idő után már tudtam előre, hogy mozdul.

MN: Aztán volt a Hupikék törpikék is.

HP: Volt bizony - és akkor éppen nem ment a bolt. Nem nagyon akartam elvállalni, aztán később hosszú sorozat lett belőle - ez akkor életben tartotta a nevemet.

MN: És mi volt a legrosszabb?

HP: Amikor nem kellettem a Katonába. Évekig a cipőm mellett jártam. De közben legalább lett a Radnóti.

MN: Örült-e, hogy két gyerekéből is színész lett?

HP: Nem tehettem ellene semmit. Érte sem tettem semmit. A hazaérkező apa hozta a hangulatot a délelőtti próbáról. Ebben nőttek föl.

MN: Cserélne velük? Vagy nekik most nehezebb, mint magának annak idején?

HP: Nekik másképp nehéz. Nekem annak idején hat év után volt saját otthonom, szövetkezeti lakás részletre...

MN: Az apja is próbálkozott a színészettel, jól tudom?

HP: Rákosi Szidi iskolájába járt, csak nem bírta pénzzel. És ő is egy lázadó alak volt - ez valahogy végigvonul a családban. Volt egy titokzatos fiók otthon, mindig zárva. És amikor az első sikerem volt, Pécsen, akkor kinyitotta. Régi színházi plakátok voltak benne, előadásokról, amikben ő szerepelt. Addig nem is tudtam, hogy ő is színész akart lenni... Nehezen indultak, nagyon mélyről. Fodrászok voltak, némi művészlélekkel megáldva vagy megverve. Apám festegetett, Vaszarykat másolt; anyám az asztal lapján zongorázott. Polgárok akartak lenni - de a gyerekeket legalább már taníttatták. Apám 82-ig nézhette, mivé lettem, anyám 91-ig.

MN: Mit szeret a legjobban a mostani szerepei közül?

HP: Minden olyant, ami egy kis örömöt okoz.

MN: Zárkózott - holott köztudott, hogy isteni mesélő, teli van remek anekdotákkal. Diplomatikus is, nem mond neveket, konkrétumokat - holott magának igazán nincs mitől tartania. Miért?

HP: Mert rossz lett a világ. Ezért is nem szeretek már magamról beszélni.

MN: Van a Producerekben egy jelenete, amikor egy ketrecben nagyjából öt perc alatt lemozogja és leénekli az egész darabot, alaposan karikírozva a kollégáit - ki-ki listázhatná saját modorosságait a maga "leltárja" alapján. De pokoli fizikai munka. Hogy bírja?

HP: Úgy, hogy kedvem van hozzá. Tizedenynyit is fárasztónak érzek, ha nincs hozzá kedvem.

MN: Olykor biciklivel jár a színházba - nem télen, persze. Sportból?

HP: Meg szórakozásból is. De itthon is van szobabiciklim - és még a táj is suhan, ha beteszek egy videót.

MN: Mire vágyik?

HP: Mire is? Semmire. Szerepre sosem vágytam - játszani vágyom. Meg arra, hogy szeressenek a kollégáim, szeressen a színház. Én sokkal jobban tudok szeretni, mint ahogy engem szeretnek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.