„Szeretném üzenni azoknak, akik az 1,1 milliárd forintos költségvetésről értetlenkedve beszélnek…”

  • narancs.hu
  • 2017. november 23.

Film

Ma megjelent, legfrissebb lapszámunkban interjút olvashatnak Antal Nimróddal, aki nagy hollywoodi kitérővel tért vissza Magyarországra, hogy megrendezze a viszkis rabló, vagyis Ambrus Attila történetét. Ízelítő Kozár Alexandra interjújából:

false

 

Fotó: Németh Dániel

Magyar Narancs: Juszt Lászlót látjuk az akkori tévében vagy Lenke nénit a Szomszédokból, amint levonja az élet tanulságait a vége főcímben. Mennyire volt nehéz a 90-es évek Magyarországát rekonstruálni?

Antal Nimród: Szeretném üzenni azoknak, akik az 1,1 milliárd forintos költségvetésről értetlenkedve beszélnek, hogy ez egy full kosztümös film. Csak a kosztümök nem 400, hanem 20–25 évvel ezelőttiek. Onnantól kezdve, hogy letettük a kamerát és láttuk, hogy a mostani városképben ez se stimmel, meg az se, mert például az adott épület akkor még nem is létezett, máris volt elég rekonstruálni való. Ruhákban, autókban, épületekben, viselkedési stílusban igyekeztünk mindent visszaidézni. Olykor számítógéppel kellett korrigálni.

MN: Tíz évvel ezelőtt azt nyilatkoztad, hogy full outsidernek tartod magad. Változott azóta a helyzet?

AN: Semmit sem. Szakmailag az emberek besorolnak engem vagy ide, vagy oda, és ezek a besorolások nem stimmelnek. Biztos vagyok abban, hogy most is el fog hangzani, hogy na, az Antal Nimród csinált nekünk egy amerikai filmet. Na de attól, hogy egy jelenet működik, van ritmusa, jól be van világítva, attól az már amerikai film? Az eladás miatt erre is ráhúzták, hogy akciófilm, pedig nem az. Az, hogy az amerikai filmjeimet beskatulyázták műfajilag, nem zavart. A Ragadozók sci-fi, A szállítmány akciófilm, az Elhagyott szoba horrorfilm, azok egyneműek. De a Kontrollra vagy A Viszkisre nem illenek ezek a kategóriák, ezek sokkal komplexebbek annál, mintsem hogy be lehetne őket egyetlen műfajba sorolni.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.