Szex és gyász (David Mackenzie filmrendezõ)

  • Hungler Tímea
  • 2004. december 9.

Film

A hazánkban kevésbé jegyzett, ám nemzetközi szinten elismert olasz származású skót író, a beatirodalom fenegyerekének tartott Alexander Trocchi könyve nyomán készítette el komoly szakmai visszhangot kiváltó filmjét (Young Adam).

Magyar Narancs: Nehéz mûfajba sorolni a filmjét. Akad benne gyilkosság, mégsem krimi, szerelem, szex, mégsem love story. Kik és milyen alkotások voltak hatással önre?

David Mackenzie: A hatvanas évek angol "kitchen sink" filmjeit említeném, melyek az alsóbb társadalmi rétegeket, a munkások világát mutatták be, mint Lindsay Anderson vagy Tony Richardson munkái. A Young Adam is ebben a társadalmi közegben játszódik, fõszerepben egy íróval, aki egy uszályra szegõdik matróznak. Tapasztalni akar, olyan dolgokat keres, melyek megérinthetik, de mialatt az uszály elõrehalad, õ változatlan marad.

Megemlíteném az Utolsó tangó Párizsban címû filmet is - a szex és a gyász közötti viszony mindig izgatott. Szoros kapcsolatban állnak egymással: a gyászra, a veszteség okozta bánatra a reprodukálás az emberi válasz. Szaporodás és halál elválaszthatatlanok.

De Jean Vigo 1934-es filmjét, a L'atalante-t mondhatnám - nem véletlen, hogy hasonló nevet (Atlantic Eve - a szerk.) adtam az uszálynak. A párhuzam egyértelmû: mindkét filmben központi helyet kap egy folyón haladó uszály, melyen a történet java része zajlik.

MN: A fõhõs a film jelen idejében minden útjába kerülõ hölggyel szexuális kapcsolatot létesít, és a múltját is egy viszonyon, a Cathie-vel folytatott románcon keresztül ismerhetjük meg.

DM: Joe Taylor magányos ember, sötét titkokkal, de ebben a filmben minden karakter magányos, akik a szexet a kommunikáció egy formájaként használják. Azok az asszonyok, akikkel közelebbi kapcsolatba kerül, az egyedüllétét enyhítik ideig-óráig.

MN: A könyv és a belõle készült film címe talányos, minthogy egyetlen, Adam névre hallgató szereplõ sem bukkan fel.

DM: Az az igazság, hogy aggódtam is kicsit emiatt, félõ volt, hogy megkeverheti a nézõket, akik valamiféle gyerekfilmet várnak majd. A cím szerintem biblikus utalású - magyarázatom szerint a fõszereplõ, Joe Taylor az édenkert Ádámja, aki kiûzetett a paradicsomból, miután az eredendõ bûnt elkövette.

MN: A film fõszerepeit skót származású színészek alakítják, élükön egy hollywoodi sztárral, Ewan McGregorral.

DM: Fontos szempont volt a számomra, hogy skót színészek játsszák a fõszerepeket - Tilda Swintonon és Ewan McGregoron kívül túl sok számottevõ filmszínész nincs Skóciában, a választásom limitált volt tehát. Az Ewan által megformált karakter nem egy szeretetre méltó figura, számomra azonban elengedhetetlen volt, hogy a nézõk megkedveljék, olyannak találják, akire oda lehet és kell figyelni órákon keresztül. Erre csak õ képes.

MN: A kötetnek született Trocchi tollából egy pornográf változata is, melyet ön elmondása szerint az elsõ oldalak után abbahagyott, az adaptációhoz az eredeti mûvet használta fel. Mégis akadtak olyan hangok, melyek a pornográfia vádjával illették a filmet.

DM: Központi szerep jut a szexnek, de ezt nem nevezném pornográfiának. Amerikában a film a legszigorúbb korhatáros besorolást kapta, ami azt jelenti, hogy a tizenhét éven aluliak még szülõi felügyelettel sem vehetnek jegyet rá. 'szintén szólva bosszant kicsit a dolog, az Ewan meztelen pénisze körül kirobbant botrányról nem is beszélve.

MN: A könyv az 50-es években játszódik - ma is releváns ez a történet?

DM: Nem változtattam meg a kort, mert az irodalmi mûben kitüntetett szerep jutott a halálbüntetésnek, a folyóból kifogott holttest feltételezett gyilkosát sújtják vele. Az elõkészületek alatt volt egy idõszak, mikor úgy tûnt, áttesszük a filmet Amerikába és a Mississippi folyóra, mivel ebben az államban még ma is van halálbüntetés, de aztán úgy találtam, nem igazán életszerû, hogy egy amerikai család egy uszályon töltse az életét, ellentétben egy skóttal. A filmet megpróbáltam idõtlenné tenni, mivel alapvetõ kérdésekrõl, a morálról, a férfi-nõ kapcsolatról, a szeretetrõl és a szexrõl szól.

Ezek bárhol és bármikor relevánsak.

Hungler Tímea

Bárka-komplexus

Young Adam

Egy lány holtteste úszik a folyóban, sápadt testét csak egy hártyányi kombiné borítja. Meztelensége nyílt és brutális volna, így azonban kétértelmû a látványa és túlmutat önmagán. A kamera ráközelít a libabõrös, hófehér karjára, a tehetetlenül csüngõ lábára. Az arcát nem látjuk.

Már az elején érezhetõ, hogy ez a holttest szimbolikus értelmet nyer majd. Megtalálói, Joe és Les, illetve Les felesége és gyerekük egy hajón élnek. Életük egyszerû, viszonyaik nemkülönben: Joe-nak viszonya van Les feleségével. Ritka szép, ahogy ebben filmben a lelki és a képi viszonyok-terek egymást építik. A hajó nyirkos, sötét fedélközében szinte patkányként meghúzódó furcsa négyes nyomora és lelki sivársága maga a lustán, szinte magától úszó bárka, állandóan nedves fedélzetével, a száradó ruhák gõzével. Joe kilóg a sorból, minden jel arra utal, hogy õ nem ide való. Csakhogy õ sem tudja, hova. Ewan McGregor lenyûgözõ alakításában részletrõl részletre bontakozik ki egy önmagát elfogadni képtelen, komplexusokkal küszködõ ember, a múltját folyton lezáró és folyton újrakezdõ típus, aki fél, s ezért képtelen szeretni, kötõdni, s patológiás, minden intimitást nélkülözõ szexualitásba menekül. Mivel jóképû, s hallgatagsága biztonságot sugall, a nõk belékapaszkodnának, de Joe csak kudarcait ismétli. Élete egyszer csak értelmet nyerhetne, pont a vízbe fúlt lány kapcsán. De él-e a lehetõséggel? Tessék utánanézni, megéri.

- dercsényi -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.