DVD

Temetőbogár

Gus Van Sant: A nyugtalanság kora

  • - borz -
  • 2012. május 19.

Film

Régi kedvencünk, Gus Van Sant szerencsésen túlélte Tarr Béla elementáris és letaglózó hatását, s most lágyabb húrokat penget. Érzékeny kamaszfilmje közelebb áll a Good Will Huntinghoz, mint az ún. Halál trilógiához (Gerry, Elefánt, Az utolsó napok), bár itt is kulcstéma a halál.

Amivel a tizenévesek szeretnek kacérkodni, amit hajlamosak könnyen venni, vagy romantikus színben látni, már csak dafke is, mert a lesajnált felnőttek annyira rettegnek tőle, hogy hallani sem akarnak róla. Ezzel a struccpolitikával annyit érnek el, hogy a kultúra élelmes kistermelői jól kiaknázzák a lázongó fiatalok világmegvetését, életundorát, szépen fizető halálkultuszokká formálják, aztán lehet szörnyülködni, sipákolni és futni a médiahatósághoz. E tirádát azért engedtem meg magamnak, hogy kidomborítsam: Gus Van Sant becsületes szándékkal foglalkozik a halállal. Ez a mégoly morbidnak tűnő filmje is végeredményben életpárti, egyetlen ifjú nézőnek sem csinál kedvet ahhoz, hogy főbe lője magát, a családját vagy a kortársait. Épp ellenkezőleg.

Úgy kezdődik, mint a Harold és Maud. Hőseink, a majdani szerelmesek temetéseken és sírok között találkozgatnak egymással, csak az itteni Maud (akit Annabelnek hívnak) még nincs egészen nyolcvanéves. Annie-nek muszáj megbarátkoznia a halállal, mert veleszületett agyér-rendellenessége van (Weber-szindróma), és mindössze három hónapot adnak neki az orvosok. Az Enoch nevű fiúnak viszont az élettel kellene megbarátkoznia, ami elég reménytelennek tűnik, miután mindenki, aki közel áll hozzá, halott, sőt még képzelt barátnak is egy japán kamikazét választ, aki vele egykorú volt, amikor kijelölték az öngyilkos akcióra. Enoch úgy vesztette el a szüleit, hogy maga is élet és halál között, kómában volt, nem búcsúzhatott el tőlük, nem vehetett részt a temetésükön, és felébredve is maradt, ahol volt, fél lábbal, fél szívvel a sírban, mélyen elföldelt, feldolgozatlan váddal, indulatokkal, gyásszal, idegenek búcsúszertartásait látogatva, halottakkal társalogva és egy kamikazéval játszva torpedót, amelyben mindig a japcsi nyer - hogy eláruljak egy mulatságosan morbid elemet a sok közül. Mert Gus Van Sant filmje nem annyira Annie elkerülhetetlen haláláról szól, mint Enoch feltámadásáról, fokozatos visszatéréséről az életbe. Vehetjük akár beszélő névnek - e pátriárka Noé őse volt, aki az apokrif történetek szerint megmenekedett a haláltól -, de nem ez a fontos. Annie-t Mia Wasikowska játssza (akit a Jane Eyre-ben bájosnak, de halványnak találtam; most nemcsak bájos, hanem erős is, és a halványságot Henry Hoppernek engedi át, de Enoch szerepéhez még jól is áll némi sutaság és az ifjú színész rutintalansága. Amúgy kiköpött apja, ahogy Nick Ray és Roger Corman munkáiból emlékezhetünk rá. (Erre mit látok: Gus kezdőként Corman asszisztense volt.)

A nyugtalanság kora számos erénnyel tüntet, amelyekért Gus Van Santet szeretni lehet. Például a jó ízléséért: olyan rendezőket istenít, mint Stanley Kubrick, Tarr Béla vagy John Cassavetes - bár ezúttal mintha a fiatal Truffaut lett volna a vezérlő csillaga -, és nem csak üres szavakban. S noha nemegyszer bizonyította, hogy tud Oscar-kompatibilis közönségmozit is csinálni, mégsem dobta el a független film zászlaját. Nagyon ért a színészválasztáshoz. Ügyel a részletekre. Van stílusérzéke. Jók a soundtrackjei. És neki is Flea a kedvence a Red Hot Chiliből.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.