Tervezhetetlen - Márta István, a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke

  • .
  • 2010. június 17.

Film

rés a présen: Mint a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke, hogyan látod az idei hazai fesztiválhelyzetet? Márta István: Örömteli és sanyarú a helyzet. Színes a hazai fesztiválélet, amelynek jövője, sőt közeli jelene is - átfogó kulturális turizmuskoncepció hiányában, az európai trenddel ellentétesen - tervezhetetlen. A "fesztiválok évében" drasztikusan csökkent a kulturális fesztiválokra fordítható állami résztámogatások összege, a pályázati lehetőségek végletesen beszűkültek. Az eddigi kedvezmények járulékoltatása (utazási csekk, falusi turizmus), a túlbürokratizált és értelmetlen rendeletek mind-mind keserítik fesztiváligazgatóink amúgy sem rigófüttyös életét. A marketingre fordítható pénzek hiánya miatt szinte csak a profitorientált rendezvények jelennek meg a kommunikációban, a kulturális-művészeti - értékeket közvetítő - fesztiválok alig-alig "látszanak" (a pécsi EKF eseményeinek kivételével). Sok a jó és minőségi fesztivál, és még több a magát fesztiválnak nevező színvonaltalan, értékrend nélküli rendezvény. A fesztiválszövetségek által létrehozott regisztrációs és minősítési program működtetése talán helyére teszi a fesztiválpiac szereplőit, egyben informálja a pénzügyi döntéshozókat, sőt a közönséget, szponzorokat is fesztiváljaink minőségéről.

rés a présen: Mint a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke, hogyan látod az idei hazai fesztiválhelyzetet?

Márta István: Örömteli és sanyarú a helyzet. Színes a hazai fesztiválélet, amelynek jövője, sőt közeli jelene is - átfogó kulturális turizmuskoncepció hiányában, az európai trenddel ellentétesen - tervezhetetlen. A "fesztiválok évében" drasztikusan csökkent a kulturális fesztiválokra fordítható állami résztámogatások összege, a pályázati lehetőségek végletesen beszűkültek. Az eddigi kedvezmények járulékoltatása (utazási csekk, falusi turizmus), a túlbürokratizált és értelmetlen rendeletek mind-mind keserítik fesztiváligazgatóink amúgy sem rigófüttyös életét. A marketingre fordítható pénzek hiánya miatt szinte csak a profitorientált rendezvények jelennek meg a kommunikációban, a kulturális-művészeti - értékeket közvetítő - fesztiválok alig-alig "látszanak" (a pécsi EKF eseményeinek kivételével). Sok a jó és minőségi fesztivál, és még több a magát fesztiválnak nevező színvonaltalan, értékrend nélküli rendezvény. A fesztiválszövetségek által létrehozott regisztrációs és minősítési program működtetése talán helyére teszi a fesztiválpiac szereplőit, egyben informálja a pénzügyi döntéshozókat, sőt a közönséget, szponzorokat is fesztiváljaink minőségéről.

rap: Mit mondhatsz el idén a Művészetek Völgyéről annak fesztiválgazdájaként?

MI: A financiális ellehetetlenülés miatti kétesztendős szünet után - hagyományainkat megtartva, de új "elemeket" is beépítve - ismét nyitni szeretne a völgy július 23. és augusztus 1. között.

rap: Milyen programokat emelnél ki?

MI: A 20. évfordulón az Amadinda Ütősvölgy, a Művészetek Hölgyének: Palya Beának Palya-udvara, a Muzsikás Völgy, a mini dzsessz-, historikus, rock, és világzene-fesztiváljaink mellett internetes völgynosztalgia-pályázatokra is sor kerül. A pulai színházsátorban és a kapolcsi Gástya-árokban színházi fesztiválocskát rendezünk. Taliándörögdön a Felvidék magyar és szlovák fellépői mellett a hazai tájegységek tradicionális csoportjai is bemutatkoznak. Táncházakkal, családi programokkal, kirándulásokkal, a Művészetek Zöldje eseményeivel, kézművesekkel, a Néprajzi Múzeum kiállításaival várjuk a továbbra is fővédnök közönségünket.

rap: Mik a jövőbeli terveitek Kapolccsal?

MI: Most még völgyfesztiválunk jelene is jövőnek tűnik, ezért nem foglalkozom távlati tervekkel.

rap: Vannak más fesztiválok, amelyeket különösen kedvelsz?

MI: A Magyar Fesztivál Szövetség elnökeként minden tagfesztiválunk érdekét képviselnem kell, ezért illetlenség lenne bármelyiket is megneveznem közülük. De azért vannak, és nem kevesen.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.