Tervezhetetlen - Márta István, a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke

  • .
  • 2010. június 17.

Film

rés a présen: Mint a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke, hogyan látod az idei hazai fesztiválhelyzetet? Márta István: Örömteli és sanyarú a helyzet. Színes a hazai fesztiválélet, amelynek jövője, sőt közeli jelene is - átfogó kulturális turizmuskoncepció hiányában, az európai trenddel ellentétesen - tervezhetetlen. A "fesztiválok évében" drasztikusan csökkent a kulturális fesztiválokra fordítható állami résztámogatások összege, a pályázati lehetőségek végletesen beszűkültek. Az eddigi kedvezmények járulékoltatása (utazási csekk, falusi turizmus), a túlbürokratizált és értelmetlen rendeletek mind-mind keserítik fesztiváligazgatóink amúgy sem rigófüttyös életét. A marketingre fordítható pénzek hiánya miatt szinte csak a profitorientált rendezvények jelennek meg a kommunikációban, a kulturális-művészeti - értékeket közvetítő - fesztiválok alig-alig "látszanak" (a pécsi EKF eseményeinek kivételével). Sok a jó és minőségi fesztivál, és még több a magát fesztiválnak nevező színvonaltalan, értékrend nélküli rendezvény. A fesztiválszövetségek által létrehozott regisztrációs és minősítési program működtetése talán helyére teszi a fesztiválpiac szereplőit, egyben informálja a pénzügyi döntéshozókat, sőt a közönséget, szponzorokat is fesztiváljaink minőségéről.

rés a présen: Mint a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke, hogyan látod az idei hazai fesztiválhelyzetet?

Márta István: Örömteli és sanyarú a helyzet. Színes a hazai fesztiválélet, amelynek jövője, sőt közeli jelene is - átfogó kulturális turizmuskoncepció hiányában, az európai trenddel ellentétesen - tervezhetetlen. A "fesztiválok évében" drasztikusan csökkent a kulturális fesztiválokra fordítható állami résztámogatások összege, a pályázati lehetőségek végletesen beszűkültek. Az eddigi kedvezmények járulékoltatása (utazási csekk, falusi turizmus), a túlbürokratizált és értelmetlen rendeletek mind-mind keserítik fesztiváligazgatóink amúgy sem rigófüttyös életét. A marketingre fordítható pénzek hiánya miatt szinte csak a profitorientált rendezvények jelennek meg a kommunikációban, a kulturális-művészeti - értékeket közvetítő - fesztiválok alig-alig "látszanak" (a pécsi EKF eseményeinek kivételével). Sok a jó és minőségi fesztivál, és még több a magát fesztiválnak nevező színvonaltalan, értékrend nélküli rendezvény. A fesztiválszövetségek által létrehozott regisztrációs és minősítési program működtetése talán helyére teszi a fesztiválpiac szereplőit, egyben informálja a pénzügyi döntéshozókat, sőt a közönséget, szponzorokat is fesztiváljaink minőségéről.

rap: Mit mondhatsz el idén a Művészetek Völgyéről annak fesztiválgazdájaként?

MI: A financiális ellehetetlenülés miatti kétesztendős szünet után - hagyományainkat megtartva, de új "elemeket" is beépítve - ismét nyitni szeretne a völgy július 23. és augusztus 1. között.

rap: Milyen programokat emelnél ki?

MI: A 20. évfordulón az Amadinda Ütősvölgy, a Művészetek Hölgyének: Palya Beának Palya-udvara, a Muzsikás Völgy, a mini dzsessz-, historikus, rock, és világzene-fesztiváljaink mellett internetes völgynosztalgia-pályázatokra is sor kerül. A pulai színházsátorban és a kapolcsi Gástya-árokban színházi fesztiválocskát rendezünk. Taliándörögdön a Felvidék magyar és szlovák fellépői mellett a hazai tájegységek tradicionális csoportjai is bemutatkoznak. Táncházakkal, családi programokkal, kirándulásokkal, a Művészetek Zöldje eseményeivel, kézművesekkel, a Néprajzi Múzeum kiállításaival várjuk a továbbra is fővédnök közönségünket.

rap: Mik a jövőbeli terveitek Kapolccsal?

MI: Most még völgyfesztiválunk jelene is jövőnek tűnik, ezért nem foglalkozom távlati tervekkel.

rap: Vannak más fesztiválok, amelyeket különösen kedvelsz?

MI: A Magyar Fesztivál Szövetség elnökeként minden tagfesztiválunk érdekét képviselnem kell, ezért illetlenség lenne bármelyiket is megneveznem közülük. De azért vannak, és nem kevesen.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.