tévésmaci

A gólyatöcs lánya

  • tévésmaci
  • 2013. szeptember 22.

Film

Amikor Sztupa és Troché találkoztak a felháborodott macskákkal, nem tulajdonítottak különösebb jelentőséget a dolognak, legfeljebb annyi tűnt fel nekik, hogy elég sokan vannak. De lehettek volna akár rengetegen is, Sztupa és Troché úgy voltak vele, hogy ilyen nincs, ilyen macskák nincsenek, tudniillik felháborodottak, mérges macska lehet, de az is inkább kígyó. Pedig a macskák lassan, de biztosan növekvő létszámban minden igyekezetükkel azt óhajtották kommunikálni, hogy rohadtul fel vannak háborodva, már-már bepipultak.

Nem volt könnyű dolguk, hisz jó, ha nyolc-tíz százalékuk tudott beszélni, a többiek inkább csak próbáltak szerfelett mogorva pofát vágni, nem ettek, nem aludtak, s a simogatást se igén tűrték volna, ha akad rá vállalkozó, de Sztupa és Troché fejében ilyesmi meg sem fordult. A beszélni tudó macskák föl s alá mászkáltak a többiek között, és szó szerint hangoskodtak. Mivel e kisebbségüknek is csak elenyésző kisebbsége volt képes mondatok megfogalmazására, összességében talán két-három példány, ezért a többiek csak szavakat - őszinte sajnálatunkra: többségében ronda szavakat - köptek ki a légtérbe, közelebbről társaik arcába: bazeg, kecik, milyenmá, télleg, parasztok. A többiek meg morogtak hozzá. Sztupa akkor kapta fel a fejét, amikor az egyik macska szájából tisztán hallotta, amint azt mondja, "beírok". Ez tényleg fel lehet háborodva, ismerte be - mintegy önmagának - Sztupa. Troché még ekkor sem hitt sem a szemének, sem a fülének. A harcias macska felpúposítja a hátát, felborzolja a szőrét, fúj és karmol, de olyan nincsen, hogy felháborodott, aztán észrevett egy cirmosképű fickót, aki úgy emelgette a jobb mellső mancsát, mintha az öklét rázná, behúzta a karmocskáit, s lengette a levegőben talán a talpát vagy mijét. Troché csak egy pillanatig találta nevetségesnek, de aztán csengettek nála, hogy jobb lenne kicsit megijedni. Még mit nem! A mondatokra is képes macskák eközben töprengő pofát vágtak, mintha nagyon szabatosan akarnák megfogalmazni, hogy mi piszkálja a csőrüket, ha macskák esetében lehet egyáltalán ilyet mondani. Tekeredtek, forgolódtak, káromkodtak, burrogtak, mi meg eljöttünk tévézni.

Pénteken (23-án) már este kilenckor bajban leszünk, hisz a Duna Tv - vakuljon meg a lovatok, ha először - belefog a Monte Cristo grófja nyolcrészes változatába, Gérard Depardieu-vel Edmond szerepében. Ám eközben egy spagettiwestern is bontogatni kezdi szárnyait a Film Mánián, az a címe, hogy Egy kincskereső Mexikóban, mexikóiul ez azért sokkal jobban hangzik: Vamos a matar, compa–eros! A rendező a két Weszkó Szergej közül a jobbik Sergio, bizonyos Corbucci. S ha már vadnyugat, jöjjenek a finnek is: Vuosaari, Helsinki tavalyról fél 12 után a Cinemaxon. Vuosaari pedig olyan a filmművészetben, mint a Monument Valley vagy a friscói villamos, megkerülhetetlen.

Szombaton előbb a ViaSat3-on megy a Jurassic Park, majd A sárkány éve az MGM-en, ezek valószínűleg egymás folytatásai, és végtelenítve is lehet nézni a kettőt együtt.

Vasárnap ugyanez a mese a Dunán és a Film+-on, csak sajna tisztára egy időben: itt a Sodrásban, ott a Bíbor folyók (azokon nagy ám a sodrás). Összefoglaljuk a történteket: vidéki munkásfiatalok egy csoportja felkeresi a Tisza partján tengődő ángyomat, s a kellemes együttlét jegyében sodornak egy akkorát, amitől az egyiküket elviszi a víz, kiszáll két rendőr, Reno őrm. és Cassel et., és addig verik őket, míg be nem köpik, hogy Cassel apja a tettes, mert leplezni akarta, hogy nem lépett be a téeszcsébe.

Hétfőn A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső a Film+-on este tizenegytől. S lőnek is vele, többek közt a heti szórakozásnak, mert írd és mondd, a héten már csak az Éjféli cowboy lesz félórás késéssel csütörtökön a Film Mánián - most ezertizennegyedszer. A film arról szól, hogy John Voight feljön a fővárosba Texasból, mert selyemfiú szeretne lenni, de még a 20 dollárját is elveszik tőle, így Dustin Hoffman előbb bevizel, aztán meghal Los Angelesbe érve. Ezé' tévézzünk? Marhaság.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.