tévésmaci

A kutya drapériája

  • tévésmaci
  • 2014. január 5.

Film

Amikor Sztupa és Troché találkoztak a kantörpével, elsőre félelmetes látványt nyújtott: kantáros nadrágot és dobtáros géppisztolyt viselt, mindkettőt vállán átvetve. Troché agyán halványan át is futott, hogy tán jobban tennék, ha nem ellenkeznének, de Sztupa voltaképpen már a köszönés helyett azzal kezdte, hogy mi ám rohadtul nem hiszünk el semmit.

A kantörpe szórakozottan megigazította fegyvere vállszíját, mely mozdulat egyáltalán nem volt teátrális, de azért nem kerülte el egyikük figyelmét sem. ' is fél, gondolta Troché, s ez valamelyest megnyugtatta, mert nem szerette volna visszahallani, hogy törpét vertek, hisz a kantörpe nem is törpe, de mindenki azt mondaná, hogy az, pedig megvan vagy százhetven centi, pont akkora, mint egy ember, s még csak nem is annyira szőrös, mint híresztelni szokták róla. Nincsen mancsa, na és, keze van, mindenki láthatja, így gondolkodott Troché, amikor a kantörpe jóindulatú mosollyal, mintha meg sem hallotta volna Sztupa kifakadását, egy sötét lyuk felé bökött a géppityuval, s csak annyit mondott, menjünk. Menjen a fene, gondolta Troché, és megindult. Egy üres telken álltak, vagyis nem volt teljesen üres, az egyik sarkában felcsévélt drótfonat és kábé száz, lukas vagy használt Kraz-belső hevert szerteszét, mintha aludnának. A sötét folt meg éppúgy lehetett egy túlméretezett olajoshordó nyílása, mint valami szűk barlangbejárat, esetleg a kantörpék alagútjának torkolata. Sztupa ránézett az ürgére, de az természetesnek vette, hogy gondolkodás nélkül követik, nem is a fegyverzete miatt, hanem azért, mert így volt megbeszélve, hogy a kantörpe megmutatja nekik a tutit - erre mondta egyből Sztupa, hogy nem hisz belőle egy árva szót sem. Azt tudniillik, hogy a kantörpe pont valami sztalker vagy Lucifer lenne, aki tudja az utat: hordóhasítékok csak a rossz sci-fikben vezetnek valahová a hordó fenekén túl. Ugyanakkor nem volt mitől tartaniuk, a kantörpe jelentkezett, tehát biztos akar valamit. Kap még egy kis időt, hogy kibökje, mit, s ha neki színház kell ehhez, csináljon színházat, lássuk, mit tud a lyuk a foghíjtelek túlsó oldalán. És elindultak. Mehetünk mi is, tévézni.

Pénteken (6-án), ha véletlenül ott maradt valakinél részegen a Mikulás, nem kell ingerelni, nem kell semmi hirtelen mozdulatot tenni, csak éjfél előtt bekapcsolni a Duna Tv-t, s a Mikulás elmenekül azonnal, hiszen a Dillinger halott láttán még keményebb fiúk is menekülőre fognák. Marco Ferreri e kapitális baromsága arról árulkodik, hogy a hatvanas éveket teljesen fölöslegesen rendezték meg, filmeket meg csak csinálni érdemes, nézni nem. Figyeljék a főszerepben szerencsétlenkedő Michel Piccolit, egy gesztuson belül tudja hozni a mélységes elszálltságot önnön nagyságától és a tökéletes tanácstalanságot, hogy mi a fenét is kéne nekem most itt csinálnom. Tényleg kész röhej.

Szombaton szintén éjfél előtt tévézünk, az m1 új magyar tévéfilmmel kedveskedik, már a címe is rohadtul vonzós: Furnitur. Tele van helyes színészekkel, úgyhogy nagy bajt nem okozhat. A nővérem persze már kilenckor megnézte a Dunán az ötvenhez közeledő, tehát szépsége teljében gyilkolászó Alain Delont A zsaru szava című bosszúhistóriában. Magam, szamár pedig éjjel három előtt megyek kezelésre a Film+-ra: Száll a kakukk fészkére. Jó, szálljon.

Vasárnap Mikszáth Kálmi bátyánk figyel be Szklabonyáról a Dunára; délben a Beszterce ostromát nyomják, feltehetően M. Kotleba uram tiszteletére, este pedig újraindítják főműsoridőben A fekete várost. Azt még megmondhatná valaki, hogy ezek mellé még minek egy retrócsatorna is a köztévének. Kilenctől ugyanitt a 80 huszár, gyertyák helyett a volt főnök születésnapi tortájára. Az m1 éjfél előtt elkezdi a Zongoraleckét, a tv2 meg éjfél után A keresztapát (erre még visszatérünk, reszkessetek!).

Hétfőn adásszünetet tartunk, mert kommunisták vagyunk.

Kedden viszont kilenctől a Film Cafén lesz A párduc, Ferenc Hill-lel.

Szerdán pedig Gere Richárd és Kim B. Singer menekülnek a Film+-on boldogan. Tévézni fene snassz.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.