tévésmaci

A kutya drapériája

  • tévésmaci
  • 2014. január 5.

Film

Amikor Sztupa és Troché találkoztak a kantörpével, elsőre félelmetes látványt nyújtott: kantáros nadrágot és dobtáros géppisztolyt viselt, mindkettőt vállán átvetve. Troché agyán halványan át is futott, hogy tán jobban tennék, ha nem ellenkeznének, de Sztupa voltaképpen már a köszönés helyett azzal kezdte, hogy mi ám rohadtul nem hiszünk el semmit.

A kantörpe szórakozottan megigazította fegyvere vállszíját, mely mozdulat egyáltalán nem volt teátrális, de azért nem kerülte el egyikük figyelmét sem. ' is fél, gondolta Troché, s ez valamelyest megnyugtatta, mert nem szerette volna visszahallani, hogy törpét vertek, hisz a kantörpe nem is törpe, de mindenki azt mondaná, hogy az, pedig megvan vagy százhetven centi, pont akkora, mint egy ember, s még csak nem is annyira szőrös, mint híresztelni szokták róla. Nincsen mancsa, na és, keze van, mindenki láthatja, így gondolkodott Troché, amikor a kantörpe jóindulatú mosollyal, mintha meg sem hallotta volna Sztupa kifakadását, egy sötét lyuk felé bökött a géppityuval, s csak annyit mondott, menjünk. Menjen a fene, gondolta Troché, és megindult. Egy üres telken álltak, vagyis nem volt teljesen üres, az egyik sarkában felcsévélt drótfonat és kábé száz, lukas vagy használt Kraz-belső hevert szerteszét, mintha aludnának. A sötét folt meg éppúgy lehetett egy túlméretezett olajoshordó nyílása, mint valami szűk barlangbejárat, esetleg a kantörpék alagútjának torkolata. Sztupa ránézett az ürgére, de az természetesnek vette, hogy gondolkodás nélkül követik, nem is a fegyverzete miatt, hanem azért, mert így volt megbeszélve, hogy a kantörpe megmutatja nekik a tutit - erre mondta egyből Sztupa, hogy nem hisz belőle egy árva szót sem. Azt tudniillik, hogy a kantörpe pont valami sztalker vagy Lucifer lenne, aki tudja az utat: hordóhasítékok csak a rossz sci-fikben vezetnek valahová a hordó fenekén túl. Ugyanakkor nem volt mitől tartaniuk, a kantörpe jelentkezett, tehát biztos akar valamit. Kap még egy kis időt, hogy kibökje, mit, s ha neki színház kell ehhez, csináljon színházat, lássuk, mit tud a lyuk a foghíjtelek túlsó oldalán. És elindultak. Mehetünk mi is, tévézni.

Pénteken (6-án), ha véletlenül ott maradt valakinél részegen a Mikulás, nem kell ingerelni, nem kell semmi hirtelen mozdulatot tenni, csak éjfél előtt bekapcsolni a Duna Tv-t, s a Mikulás elmenekül azonnal, hiszen a Dillinger halott láttán még keményebb fiúk is menekülőre fognák. Marco Ferreri e kapitális baromsága arról árulkodik, hogy a hatvanas éveket teljesen fölöslegesen rendezték meg, filmeket meg csak csinálni érdemes, nézni nem. Figyeljék a főszerepben szerencsétlenkedő Michel Piccolit, egy gesztuson belül tudja hozni a mélységes elszálltságot önnön nagyságától és a tökéletes tanácstalanságot, hogy mi a fenét is kéne nekem most itt csinálnom. Tényleg kész röhej.

Szombaton szintén éjfél előtt tévézünk, az m1 új magyar tévéfilmmel kedveskedik, már a címe is rohadtul vonzós: Furnitur. Tele van helyes színészekkel, úgyhogy nagy bajt nem okozhat. A nővérem persze már kilenckor megnézte a Dunán az ötvenhez közeledő, tehát szépsége teljében gyilkolászó Alain Delont A zsaru szava című bosszúhistóriában. Magam, szamár pedig éjjel három előtt megyek kezelésre a Film+-ra: Száll a kakukk fészkére. Jó, szálljon.

Vasárnap Mikszáth Kálmi bátyánk figyel be Szklabonyáról a Dunára; délben a Beszterce ostromát nyomják, feltehetően M. Kotleba uram tiszteletére, este pedig újraindítják főműsoridőben A fekete várost. Azt még megmondhatná valaki, hogy ezek mellé még minek egy retrócsatorna is a köztévének. Kilenctől ugyanitt a 80 huszár, gyertyák helyett a volt főnök születésnapi tortájára. Az m1 éjfél előtt elkezdi a Zongoraleckét, a tv2 meg éjfél után A keresztapát (erre még visszatérünk, reszkessetek!).

Hétfőn adásszünetet tartunk, mert kommunisták vagyunk.

Kedden viszont kilenctől a Film Cafén lesz A párduc, Ferenc Hill-lel.

Szerdán pedig Gere Richárd és Kim B. Singer menekülnek a Film+-on boldogan. Tévézni fene snassz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.