tévésmaci

Krokodilbár

  • tévésmaci
  • 2014. április 7.

Film

Amikor Sztupa és Troché korán keltek, sosem volt nyár, kabátban jártak az emberek, s a legtöbbször esett is. Sztupának már nem is kellett ébresztőóra, az ablak alatt ment el a buszvezető, annak a köhögésére, harákoló köpködésére ébredt, s pont annyi ideje maradt az első buszig, míg a sofőr a végállomáson megitta a kávéját, s elszívott még egy Symphoniát.

Mintha ő is Sztupához igazította volna a menetrendet, amikor meglátta befordulni a sarkon, még három jó mély slukkra volt ideje, aztán hegyibe! Felszállt, s indította a motort; a busz ugyanúgy köhögött, mint a buszsofőr, valahogy egymáshoz szoktak. Sztupa felszállva odaköszönt a többi végállomási korán kelőnek, vagyis inkább csak úgy morgott, óegg, aki akarta, érthette ezt jó reggeltnek is, vagy száznapos tojásnak (ó egg). A végállomási korán kelők némelyike visszamorgott valamit, amit annyira sem lehetett érteni, mint Sztupát. Troché csak az első megállónál szállt fel, a szállónál, Sztupa foglalta neki a helyet, a négyes ülésen, a kerék fölött, letette az aktatáskáját. Nem mintha olyan sokan szálltak volna fel a végállomáson, dehogyis, csak mindig ugyanazok, s mindnek megvolt a maga helye, soha nem jött "új vendég", soha nem próbált leülni egy idegen Troché helyére. Az első megállónál sem rohamozták meg tömegek a buszt, fölösleges volt hát a biztosítás. Troché felszállt, leült, itt már nem volt szokásban a köszöngetés, az első megállóiak más brancs volt, rosszabb arcúak, maguknak valók, rossz arcuk a sálba temetve. Troché leült Sztupa mellé, katonazsákjából előhalászott két reggeli lapot, s az egyiket Sztupa kezébe nyomta. Olvastak. Olvastak egész úton, előbb a sportot, aztán a termelési híreket, végül újra a sportot. Az ötödik megállónál telt meg a busz, egymáshoz nyomódtak az ázott kabátok, az ablakot kívülről esőcseppek, belülről párafoltok tették átlátszatlanná; Sztupa húzott két ujjával szemmagasságban egy csíkot a párás felületen, de nem nézett ki, visszamerült az újságjába. Mi meg a tévébe.

Pénteken (7-én) a Dunán a nová vlna Magna Chartája, a Gyöngyök a mélyben c. szkeccsfilm lesz a Dunán, esti negyed tízkor. 1965-ben öt fiatal filmrendező Prágában kimondta, hogy Hrabal az isten, oszt' dobry den. A folytatást mindenki érteni véli, mégpedig úgy, hogy közülük végül Jirí Menzel lett a Hrabal-felelős, aki itt Baltazár úr halálát vitte fel a vászonra, nem is egészen úgy, ahogy későbbi sikereiből visszavezethető lenne. Maradjunk a csatornán, mert 23.25-kor minden filmek filmje, a 8 és fél kezdődik.

Szombaton nőnap van, nem tévénap.

Vasárnap a Film Café is megtartja a nőnapot, kétszer is leadván az És Isten megteremté a nőt c. filmművet, a hatvanas évek e könnyed, fransziás és végtelenül kimódolt jelképét az isteni Brigitte Bardot-val. A Duna fél tízkor vetíti a 20 órát, szerintem épp századszor, de ahogy mondani szokták, sokáig el voltam utazva, így meglehet, már a százhetvenedik alkalomnál járunk.

Hétfőn a szokásos westernnap esedékes az MGM-en, melynek kínálatából ezúttal két előadást emelnénk ki (ezt a mondatot nyilván másoltam). Nyolckor a Rio Bravo, éjjel fél kettőkor meg a Férfi a nyeregben megy. Az előbbi a nagy Howard Hawks filmje John Wayne-nel és Dean Marinnal, az utóbbi pedig a nagyszerű André De Toth munkája, aki viszont konkrétan Makón született, s kiskorában hagymával kergették a ház körül, ha nem rántott coltot, de ekkor még úgy hívták, hogy Sasvári Farkasfalvi Tóthfalusi Tóth Endre Antal Mihály. Amerikában meg az lett a beceneve, hogy Bundy.

Szerdán még egy Federico, és még egy Bundy: Ginger és Fred tíz perccel tíz előtt a Dunán, Marcello és Julietta táncolnak benne. Hajnali három előtt az MGM-en pedig A fegyveres idegen Lee Marvinnal, Ernest Borgnine-nal, Arizonában. Bundy csinált ezek után is egy csomó westernt, de miután Olaszországban forgatott egy Dzsingisz kános filmet, a hatvanas évek végén egy olyan angol háborús film után akasztotta szögre a csukát, amelyben a fiatal Michael Caine domborított. Ez mind mozi, nem tévé. Csak semmi tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.