tévésmaci

Krokodilbár

  • tévésmaci
  • 2014. április 7.

Film

Amikor Sztupa és Troché korán keltek, sosem volt nyár, kabátban jártak az emberek, s a legtöbbször esett is. Sztupának már nem is kellett ébresztőóra, az ablak alatt ment el a buszvezető, annak a köhögésére, harákoló köpködésére ébredt, s pont annyi ideje maradt az első buszig, míg a sofőr a végállomáson megitta a kávéját, s elszívott még egy Symphoniát.

Mintha ő is Sztupához igazította volna a menetrendet, amikor meglátta befordulni a sarkon, még három jó mély slukkra volt ideje, aztán hegyibe! Felszállt, s indította a motort; a busz ugyanúgy köhögött, mint a buszsofőr, valahogy egymáshoz szoktak. Sztupa felszállva odaköszönt a többi végállomási korán kelőnek, vagyis inkább csak úgy morgott, óegg, aki akarta, érthette ezt jó reggeltnek is, vagy száznapos tojásnak (ó egg). A végállomási korán kelők némelyike visszamorgott valamit, amit annyira sem lehetett érteni, mint Sztupát. Troché csak az első megállónál szállt fel, a szállónál, Sztupa foglalta neki a helyet, a négyes ülésen, a kerék fölött, letette az aktatáskáját. Nem mintha olyan sokan szálltak volna fel a végállomáson, dehogyis, csak mindig ugyanazok, s mindnek megvolt a maga helye, soha nem jött "új vendég", soha nem próbált leülni egy idegen Troché helyére. Az első megállónál sem rohamozták meg tömegek a buszt, fölösleges volt hát a biztosítás. Troché felszállt, leült, itt már nem volt szokásban a köszöngetés, az első megállóiak más brancs volt, rosszabb arcúak, maguknak valók, rossz arcuk a sálba temetve. Troché leült Sztupa mellé, katonazsákjából előhalászott két reggeli lapot, s az egyiket Sztupa kezébe nyomta. Olvastak. Olvastak egész úton, előbb a sportot, aztán a termelési híreket, végül újra a sportot. Az ötödik megállónál telt meg a busz, egymáshoz nyomódtak az ázott kabátok, az ablakot kívülről esőcseppek, belülről párafoltok tették átlátszatlanná; Sztupa húzott két ujjával szemmagasságban egy csíkot a párás felületen, de nem nézett ki, visszamerült az újságjába. Mi meg a tévébe.

Pénteken (7-én) a Dunán a nová vlna Magna Chartája, a Gyöngyök a mélyben c. szkeccsfilm lesz a Dunán, esti negyed tízkor. 1965-ben öt fiatal filmrendező Prágában kimondta, hogy Hrabal az isten, oszt' dobry den. A folytatást mindenki érteni véli, mégpedig úgy, hogy közülük végül Jirí Menzel lett a Hrabal-felelős, aki itt Baltazár úr halálát vitte fel a vászonra, nem is egészen úgy, ahogy későbbi sikereiből visszavezethető lenne. Maradjunk a csatornán, mert 23.25-kor minden filmek filmje, a 8 és fél kezdődik.

Szombaton nőnap van, nem tévénap.

Vasárnap a Film Café is megtartja a nőnapot, kétszer is leadván az És Isten megteremté a nőt c. filmművet, a hatvanas évek e könnyed, fransziás és végtelenül kimódolt jelképét az isteni Brigitte Bardot-val. A Duna fél tízkor vetíti a 20 órát, szerintem épp századszor, de ahogy mondani szokták, sokáig el voltam utazva, így meglehet, már a százhetvenedik alkalomnál járunk.

Hétfőn a szokásos westernnap esedékes az MGM-en, melynek kínálatából ezúttal két előadást emelnénk ki (ezt a mondatot nyilván másoltam). Nyolckor a Rio Bravo, éjjel fél kettőkor meg a Férfi a nyeregben megy. Az előbbi a nagy Howard Hawks filmje John Wayne-nel és Dean Marinnal, az utóbbi pedig a nagyszerű André De Toth munkája, aki viszont konkrétan Makón született, s kiskorában hagymával kergették a ház körül, ha nem rántott coltot, de ekkor még úgy hívták, hogy Sasvári Farkasfalvi Tóthfalusi Tóth Endre Antal Mihály. Amerikában meg az lett a beceneve, hogy Bundy.

Szerdán még egy Federico, és még egy Bundy: Ginger és Fred tíz perccel tíz előtt a Dunán, Marcello és Julietta táncolnak benne. Hajnali három előtt az MGM-en pedig A fegyveres idegen Lee Marvinnal, Ernest Borgnine-nal, Arizonában. Bundy csinált ezek után is egy csomó westernt, de miután Olaszországban forgatott egy Dzsingisz kános filmet, a hatvanas évek végén egy olyan angol háborús film után akasztotta szögre a csukát, amelyben a fiatal Michael Caine domborított. Ez mind mozi, nem tévé. Csak semmi tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.