tévésmaci

Kutyám, Hokk

  • tévésmaci
  • 2014. június 29.

Film

Amikor Sztupa és Troché a nagy vizelőversenyre gyúrtak, hamar belátták, hogy együtt arra nem lehet felkészülni. A formába lendülés apró, ám olykor szerfelett intim, ráadásul hétpecsétes titokként kezelendő fogásai nem képezhetik társas rendezvények nyilvános gesztusait. S különben is, menjen mindenki a fenébe, ez komoly dolog, aki nem győzni megy oda, az hiába fárad, s minden, ami csökkentheti e győzelem esélyét, nos, minimum ellenjavallt.

Ráadásul a sportvizelés szerteágazó szakág-rendszeréhez nem vezetnek kitaposott utak, mint ahogy nincsenek egyedül üdvözítő módszerek a felkészüléshez sem. Sok vizet kell inni - ja, ez is egy iskola, bár van, aki a hagyományosan vízhajtónak tartott folyadékokra, teára, sörre, kávéra esküszik. Az ötvenes évek amerikai legendája, akinek szülővárosában stadion őrzi a nevét, például Coca-Colával jutott fel a csúcsra, bár a szovjet sporthivatal számlamásolatokkal igazolta, hogy nevezett mennyit nyalt az imperialistáktól. Sztupa a felszerelést tartotta döntőnek, Troché a hibátlan fizikai állapotra fektette a hangsúlyt. Na ja. Sztupa inas volt és szikárnak mondható, akinek sosem voltak súlyproblémái, Troché viszont az első versenyén már közönségdíjat nyert a legszebb kűrruha kategóriájában. Így most Sztupa a szokásos kék munkásruha-svájcisapka szettjét az Adidastól rendelte, amiért a híres vállalat nem is bizonyult hálátlannak, magánrepülőt küldtek érte, mert az ugyancsak szupertitkos ruhapróba kizárólag Herzogenaurachban volt megejthető. (A tük. szabályok miatt Erlagenben szálltak le, egy mezőgazdasági gépeknek fenntartott füves kifutópályán, s elsötétített üvegű autók konvojai indultak a kedves vendéggel a főhadiszállásra - bizony konvojai, mert ún. fake convoyok is nekivágtak, egyik például a konkurencia felé vette az irányt a Sztupát játszó fiatal német színésszel, akit a magyar nézők a Faluszéli fogadó című családi sorozat Rüdigereként ismerhetnek.) Troché ezzel szemben gyakorlatilag körbefutotta a brit szigeteket, úgy, ahogy azt a Tűzszekerekben látta. Persze nem mindenütt olyan szép homokos a tengerpart, mint abban a filmben, de Troché munkáját a sziklás szakaszokon Neil Oliver, a neves skót történész segítette, tegyük hozzá, módfelett hatékonyan. Így, mire elközeledett a megmérettetés ideje, két, csúcsformájához közelítő versenyző várta a rajtpisztoly eldördültét (vagy a sípszó felharsanását, ennek jó lesz utánanézni). Önök viszont a tévének nézzenek utána, mert a vizelőverseny veszélyes üzem, jobb otthon csak csínján próbálkozni vele.

Pénteken (30-án) este kilenckor megnézhetjük az AXN-en a Lovagregény című filmet, ami egyfelől - és ezt mindenki tudja - pazar főcímével verekedte be magát az egyetemes műtörténetbe, másfelől olyan későbbi nagyfiúkra bízta a főszerepeket, mint Heath Ledger, Paul Bettany vagy éppenséggel Mark Addy, aki nem csupán Ady Endre távoli rokona, hanem szép középkori karriert is befutni látszik, hiszen itt még csak valami koszos fegyverhordozót ad, abban a híres marhaságban, a Trónok harcában pedig már ő a király. De király a főcím is, a középkori csürhe (B közép) a We will Rock You-ra tapsikál a lovagi tornán.

Csütörtökön (5-én) hangos "ebédem!" kiáltással előbb kérem az ebédemet, mert háromnegyed egytől már a Film+-on nézem George Roy Hill immár több mint negyvenéves műremekét, A nagy balhét. Mindenki látta, tehát nem mesélem el, hogy Paul Newman és Robert Redford hogyan tanítják móresre a szerencsejáték-bizniszben nyomuló cápás csókát (Robert Shaw), s tudom azt is, hogy ez a film csak azért született meg, mert a három szélhámos még a kasszához óhajtott hajózni a pár évvel korábbi Butch Cassidy és a Sundance kölyök farvizén, de bánom is én. Ötkor lesz egy tavalyi Frears az HBO-n, Muhammad Ali a Legfelsőbb Bíróság ellen, ami ha Strasbourgban játszódik, akkor ma éppenséggel áthallásos. De ha már Bobby és Sundance, a Sundance Channel tizenegykor elindítja a feltörekvő ausztrál sorozatszakma zászlóshajóját, a Rake-et. 8,4-es az imdb-n. Ezér' minek tévé?

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.