Film

Godzilla

Film

Az óriásszörnyfilmek felett eljárt az idő, a jelen a vámpíroké és a zombiké. Az atombomba keltette félelem/pusztítás okozta traumát, esetleg a kommunista veszélyt megtestesítő háború utáni és hidegháborús űrlényes és szörnyes sci-fik konkrét, kívülről jövő veszélyt szimbolizáltak.

Korunk zombijai/vámpírjai meg valami diffúz, megfoghatatlan szorongást jelképeznek, jobban rezonálva a kortárs rossz közérzetre. Ezek a monstrumok belőlünk születnek, és a közösséget átszőve, belső veszélyként vannak jelen.

A legújabb Godzilla-reboot ezt tudomásul véve mintha maga is eleve feladta volna a küzdelmet. A készítők nem próbálkoznak reflexióval vagy újraértelmezéssel (melyre a rengeteg Godzilla-epizód után éppenséggel lenne igény), megelégszenek azzal, hogy a Megacápa vs. óriáspolip nyomdokain haladva egy monstrumokkal röhejesen túlterhelt, feszültségmentes látványmozit csinálnak, nagyobb költségvetéssel és irónia nélkül. Semmit nem tanultak a Cloverfieldből, mely a feszültséget képes volt a végsőkig fokozni azzal, hogy sokáig rejtegette a szörnyet. Itt dagonyázhatunk a közelikben, melyeken megcsodálhatjuk az atomrakétákat falatozó hüllőket vagy Godzilla szofisztikált mimikáját. Az emberi szereplők többségének feladata kimerül a sírásban és ámuldozásban Alexandre Desplat áradó zenéjére (Bryan Cranstont vagy Elizabeth Olsent rossz így látni). A forgatókönyv mintha megpróbálkozna a film első harmadában reagálni a közelmúltra (a fukusimai katasztrófa felidézése), de e szándék hamar elhal, amint a szörnyorgia a tetőfokára hág.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.