tévésmaci

Róka rágta rongyok

  • tévésmaci
  • 2013. május 25.

Film

Amikor Sztupa és Troché megálltak a szárazérnél, az már egy másik lakodalom volt. Jobbra elláttak egészen a pusztáig, de balra mintha a földből nőtt volna ki, ott magasodott a walderdő. A kettőt elválasztó út, ha nem is torkollott a végtelenbe, csak eltűnt úgyszólván az első kanyarban, mégis érzékeltett valamiféle távlatot, kézzel fogható messzeséget.

Ha például egy szekér jött a szomszéd falu felől, előbb csak egy mozdulatlan pontnak tűnt a szemhatáron, s percekbe tellett, míg egyáltalán mozogni látszott. S újabb percek kellettek ahhoz is, hogy a mozgás tempójából kitaláljuk, mi is lehet, szekér, hintó, vagy esetleg a fiatal uraság oldalkocsis motorkerékpárja. Most azonban nem egy, hanem egyszerre négy pont is megjelent, tehát nemcsak magán az úton, de az út mellett, a pusztai oldalon is közelednie kellett valaminek, hiszen az utat - afféle makadám volt az - széltében két szekér tökéletesen elfoglalta, egy sovány biciklista sem férhetett el köztük teljes biztonságban, mert ha meglebbenti kicsinyt egy kósza kátyú, hát menten nekiütközik az egyiknek. Ahogy Sztupa és Troché álltak ott, s meresztették a szemüket, az idő mintha felgyorsult volna, a kis pontok gyorsan híztak, négy szekér, s nem volt tévedés, kettő a puszta pusztán jött, már tisztán lehetett látni az éktelen porfelhőt is, amit kavartak maguk mögött. Mire ezt érkezésük lett végiggondolni, megmagyarázni maguknak, egyáltalán lefordítani a képet szavak nélküli gondolatra, már az is világos volt, hogy minden szekér elé négy lovat fogtak, feketéket. S azok csak nőttek, nőttek ki egyre az összefolyó földből, égből, porfelhőből égő sörénnyel, fújtató orrlikakkal, a kantár alatt göbökbe gyűrődő tajtékkal, vágtatva, mint tizenhat veszett ördög. Már látszott a szárazér mellől kristálytisztán a szekéren félelmüket harsány kurjantásokkal vissza-visszanyeldesők fehér inge, szalagos kalapja is, amikor a walderdő szélén gyűlni kezdtek a hundkutyák. Sztupa és Troché hátat fordítottak, mi jöttünk tévézni.

Pénteken (26-án) Batman-járat indul este fél tíz előtt a ViaSat3-on, nekünk egyből a visszatérrel, majd éjféltől az odatérrel. Utóbbi még csak-csak, de az előbbi nyilvánvalóan egy életmű drámai kisiklása (Tim Burtoné).

Szombaton a mindörökkével folytatódik kilenc előtt menet, mialatt mi abban gyönyörködünk a film+ előtt, hogyan próbálták a Deadwood után lenyúzni a rókabőrt Timothy Olyphant figurájáról a Hitman - A bérgyilkos című filmben. E küldetést aztán A törvény emberében sikerült megvalósítani, annak is inkább csak a harmadik évadában, amikor végre rájött valaki, hogy ez az egész azért mégiscsak egy burleszk lenne. Lesz még kilenctől egy angol Bováryné a Film Caféban, és háromnegyed tíz előtt Melankólia az HBO-n. Mi John Wayne-nel ebédeltünk a Dunán, vele volt McLintock is.

Vasárnap Batman és Robin együtt őrzik tovább a pénteki lángost, a szokott helyen és időben. A nagy magyar reálizmus a Jutalomutazás után immár a Filmregénnyel folyik tovább kilenc után a Dunán, de ettől sem leszünk boldogabbak. Az vesse rám az első követ, aki nem Men in Blacket néz ugyanekkor az AXN-en. Éjfél után Kutyaszorítóban a film+-on.

Hétfőn egy kriminális Kés a vízben-utózmány, a Halálos unalom (nem: nyugalom, bocs) a fél tíztől a ViaSat3-on, abba nem hagynám érte a nyolckor a Film Mánián elkezdett Hairt még akkor sem, ha adnának mellé egy szép lovat. Éjfél után ugyanitt a világ második legjobb filmje, az Amarcord.

Kedden Mr. Bean a szemünk láttára becsteleníti meg többször is Whistler anyját fél tíztől a tv2-n. Lesznek nyilván, akik ezalatt a Harcosok klubját nézik a film+-on.

Szerdán megérkeznek a felvonulók, vörös zászlókba burkolózik az ország, sört csapolnak, fő a virsli, s csak a begyepesedett jobboldaliak néznek tévét. Nyilvánvalóan az ő bosszantásukra vetíti este kilenctől a Film Café (nem ártana lassan a körmükre nézni) A vörös lepel c. brit filmet, ami ugyan egy Thomas Hardy-adaptáció, de úgy kell nekik. Csak a retrográd elemek és a klerikális reakciósok tévéznek.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.