Film

ill Manors - Rázós környék

  • - ts -
  • 2013. május 25.

Film

Hát, ez a "rázós környék" is van olyan, mint amikor a Boyz n the Hood "fekete vidék" lett. Meg a film is van olyan, leszámítva azt a kicsinységet, hogy időközben lepergett huszonkét esztendőnk. A helyzet sem változott semmit: szar a szar a lepuban.

Megmondani a lakókörnyezeti tutit nyilván tökéletesen alkalmas nyelv a hiphop, s remek ombudsman annak jeles brit művelője, a jó nevű (sőt, piszok jó nevű) Plan B, aki most filmrendezőként is valami effélére tesz kísérletet. Belezokogni a sötétbe, hogy nehé za zélet, s számos méltánytalanság esik meg nap mint nap a jobb sorsra érdemes alacsony sorú népességgel. Az átmeneti pályakorrektor - helyzetéből okkal fakadóan - elsősorban identitásproblémákkal néz szembe: hogy lehetek én filmrendező, ha egyszer rapper vagyok? Hát úgy leginkább, hogy magabiztos használója vagyok nem is kevés filmes fogásnak. Ezért aztán kapunk itt gyorsított képeket, ugrálást előre s vissza az időben, mindenfelé bitangoló szálak összefonását, zenei betéteket dramaturgiai küldetésben. Csakhogy mindehhez nincs elég bátorság és jó forgatókönyv, a(z arietták elszánt füzéréből kibontott) sztorit túl jól ismerjük. Ebbe a cuccba beletolni Guy Richie-t vagy éppenséggel a Love Actuallyt azért is nagy marhaság, mert a rendezőnek láthatóan megvan a saját humora, drámai érzéke, hangulatfestő ereje, s hogy mily lendületes előadó, nem is kell részletezni. Így azt, hogy ügyes operai fináléja ellenére sem lett e műből vagány rapdalmű, csak a kezdők szeppentségének tudhatjuk be. Ben Drew bizonyára mutat még érdekes dolgokat.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.