Dokumentumfilm

tititá

Film

Kuru Antal tizennyolc éves, s az ország egyik elhagyatott cigánytelepén élné túl gitározással a mindennapokat. Közkútról hordja a vizet, a komfort nélküli szoba-konyhás házban mutogatja sorban, hogy ki hol, ki kivel és min alszik. Sokan élnek így, de Almási Tamás hősének, úgy tűnik, mázlija van, mert miközben testvéreinek a lomos udvaron gitározik, már tudja, hogy bekerült a Snétberger Zenei Tehetség Központ 60 kiválasztottja közé ösztöndíjasnak. A különleges zenei tudású fiatalok profi körülmények között gyakorolhatnak, és a zenei órákon kívül egyebek mellett angolul is tanulhatnak.

Anti maga is tudja, hogy amit csodaként él meg, az maga a – meglehet: egyetlen – lehetőség. Nagy teher ez egy gátlásos és félénk, bár kétségtelenül igyekvő fiúnak. A tehetséggondozón olyan dolgok derülnek ki, amik innen természetesnek, onnan kihívásnak tűnnek, például a kottaolvasás elengedhetetlen, ahhoz pedig tudni kell egy s mást, aminek a fiú még nincs birtokában, s a rendszeres, komoly gyakorláshoz is hozzá kell szokni. Anti persze ügyes, de sorra derül ki, hogy mit nem tud. Még a Feri bácsiként emlegetett Snétberger is mintha lepasszolná, s egy fiatal tanárnő keze közé kerül, akire nemcsak felnéz, de mintha bele is szeretne, így kerekedik némi plusz megfelelési vágy, ami csak jót tesz a zenei előmenetelének.

Bár Almási Tamás dokumentumfilmje látszólag sok mindenről szól, zenéről, Snétbergerről meg még Kuru Antiról, valójában ez a fiú sztorija, amely halkan, csendben, kicsit sem tolakodóan – bár egy picit terjengősen – annak a drámáját mutatja be, aki megkapja élete lehetőségét, de nem tanult – hol is tanulhatott volna – meg az ilyen szituációkkal élni.

Almási hangsúlyozottan nem szociofilmet készített, hanem olyan dokumentumdrámát, amely a társadalmi kiszolgáltatottságról, az oktatásról, az ösztönös tehetségről és az elemi küzdésről szól.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.