Dokumentumfilm

tititá

Film

Kuru Antal tizennyolc éves, s az ország egyik elhagyatott cigánytelepén élné túl gitározással a mindennapokat. Közkútról hordja a vizet, a komfort nélküli szoba-konyhás házban mutogatja sorban, hogy ki hol, ki kivel és min alszik. Sokan élnek így, de Almási Tamás hősének, úgy tűnik, mázlija van, mert miközben testvéreinek a lomos udvaron gitározik, már tudja, hogy bekerült a Snétberger Zenei Tehetség Központ 60 kiválasztottja közé ösztöndíjasnak. A különleges zenei tudású fiatalok profi körülmények között gyakorolhatnak, és a zenei órákon kívül egyebek mellett angolul is tanulhatnak.

Anti maga is tudja, hogy amit csodaként él meg, az maga a – meglehet: egyetlen – lehetőség. Nagy teher ez egy gátlásos és félénk, bár kétségtelenül igyekvő fiúnak. A tehetséggondozón olyan dolgok derülnek ki, amik innen természetesnek, onnan kihívásnak tűnnek, például a kottaolvasás elengedhetetlen, ahhoz pedig tudni kell egy s mást, aminek a fiú még nincs birtokában, s a rendszeres, komoly gyakorláshoz is hozzá kell szokni. Anti persze ügyes, de sorra derül ki, hogy mit nem tud. Még a Feri bácsiként emlegetett Snétberger is mintha lepasszolná, s egy fiatal tanárnő keze közé kerül, akire nemcsak felnéz, de mintha bele is szeretne, így kerekedik némi plusz megfelelési vágy, ami csak jót tesz a zenei előmenetelének.

Bár Almási Tamás dokumentumfilmje látszólag sok mindenről szól, zenéről, Snétbergerről meg még Kuru Antiról, valójában ez a fiú sztorija, amely halkan, csendben, kicsit sem tolakodóan – bár egy picit terjengősen – annak a drámáját mutatja be, aki megkapja élete lehetőségét, de nem tanult – hol is tanulhatott volna – meg az ilyen szituációkkal élni.

Almási hangsúlyozottan nem szociofilmet készített, hanem olyan dokumentumdrámát, amely a társadalmi kiszolgáltatottságról, az oktatásról, az ösztönös tehetségről és az elemi küzdésről szól.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.