Dokumentumfilm

tititá

Film

Kuru Antal tizennyolc éves, s az ország egyik elhagyatott cigánytelepén élné túl gitározással a mindennapokat. Közkútról hordja a vizet, a komfort nélküli szoba-konyhás házban mutogatja sorban, hogy ki hol, ki kivel és min alszik. Sokan élnek így, de Almási Tamás hősének, úgy tűnik, mázlija van, mert miközben testvéreinek a lomos udvaron gitározik, már tudja, hogy bekerült a Snétberger Zenei Tehetség Központ 60 kiválasztottja közé ösztöndíjasnak. A különleges zenei tudású fiatalok profi körülmények között gyakorolhatnak, és a zenei órákon kívül egyebek mellett angolul is tanulhatnak.

Anti maga is tudja, hogy amit csodaként él meg, az maga a – meglehet: egyetlen – lehetőség. Nagy teher ez egy gátlásos és félénk, bár kétségtelenül igyekvő fiúnak. A tehetséggondozón olyan dolgok derülnek ki, amik innen természetesnek, onnan kihívásnak tűnnek, például a kottaolvasás elengedhetetlen, ahhoz pedig tudni kell egy s mást, aminek a fiú még nincs birtokában, s a rendszeres, komoly gyakorláshoz is hozzá kell szokni. Anti persze ügyes, de sorra derül ki, hogy mit nem tud. Még a Feri bácsiként emlegetett Snétberger is mintha lepasszolná, s egy fiatal tanárnő keze közé kerül, akire nemcsak felnéz, de mintha bele is szeretne, így kerekedik némi plusz megfelelési vágy, ami csak jót tesz a zenei előmenetelének.

Bár Almási Tamás dokumentumfilmje látszólag sok mindenről szól, zenéről, Snétbergerről meg még Kuru Antiról, valójában ez a fiú sztorija, amely halkan, csendben, kicsit sem tolakodóan – bár egy picit terjengősen – annak a drámáját mutatja be, aki megkapja élete lehetőségét, de nem tanult – hol is tanulhatott volna – meg az ilyen szituációkkal élni.

Almási hangsúlyozottan nem szociofilmet készített, hanem olyan dokumentumdrámát, amely a társadalmi kiszolgáltatottságról, az oktatásról, az ösztönös tehetségről és az elemi küzdésről szól.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.