Dokumentumfilm

Utam az iskolába

Film

Pascal Plisson dokumentumfilmje négy gyermek egy reggelét követi párhuzamosan, amint hihetetlen erőfeszítéseket tesznek, hogy eljussanak az – indiai, kenyai, argentin, illetve marokkói – iskolájukba. Mind a négyen valamilyen hajmeresztő nehézséggel küzdenek meg egy teljesen banálisnak tűnő tevékenység elvégzése érdekében, így a filmnek van egy leheletnyi, nyugati embert riogató íze is: milyen szörnyű, hogy az elmaradott harmadik világban ilyen nehéz a gyerekeknek, még szerencse, hogy nálunk nem így van…

Ugyanakkor Plisson a megfigyelő, légy a falon jellegű filmezést választja, nem fűz didaktikus, kívülről értelmező kommentárt a képekhez, a kamera és a filmkészítők nem avatkoznak invazív módon az eseményekbe (bár azt sosem tudhatjuk, hogy mikor generáltak némi mesterséges bonyodalmat a dramaturgia kedvéért), de nem is reflektálnak a filmkészítés folyamatára. Plisson a road movie filozófiájának megfelelően nem a célt, hanem magát az utazást helyezi középpontba: mi által a gyerekek univerzális hőssé nemesülnek, valamifajta egyszerű, de soha véget nem érő emberi küzdelmet megjelenítve. Társadalmi és kulturális sajátosságaik így eltörlődnek, ami a film hiányossága is: Plisson alig reflektál a gyerekek helyzetére, többnyire a szegénység is csak színes díszletként jelenik meg nála. Mindennapi hősiességük és allegorikussá emelt küzdelmük az új iráni film gyermekhőseit idézi, ám Plisson kitépte gyerekeit a kontextusukból. Ennek ellenére könnyedségében is komoly, egyszerűségében is izgalmas és szívmelengető a filmje.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.