Dokumentumfilm

Utam az iskolába

Film

Pascal Plisson dokumentumfilmje négy gyermek egy reggelét követi párhuzamosan, amint hihetetlen erőfeszítéseket tesznek, hogy eljussanak az – indiai, kenyai, argentin, illetve marokkói – iskolájukba. Mind a négyen valamilyen hajmeresztő nehézséggel küzdenek meg egy teljesen banálisnak tűnő tevékenység elvégzése érdekében, így a filmnek van egy leheletnyi, nyugati embert riogató íze is: milyen szörnyű, hogy az elmaradott harmadik világban ilyen nehéz a gyerekeknek, még szerencse, hogy nálunk nem így van…

Ugyanakkor Plisson a megfigyelő, légy a falon jellegű filmezést választja, nem fűz didaktikus, kívülről értelmező kommentárt a képekhez, a kamera és a filmkészítők nem avatkoznak invazív módon az eseményekbe (bár azt sosem tudhatjuk, hogy mikor generáltak némi mesterséges bonyodalmat a dramaturgia kedvéért), de nem is reflektálnak a filmkészítés folyamatára. Plisson a road movie filozófiájának megfelelően nem a célt, hanem magát az utazást helyezi középpontba: mi által a gyerekek univerzális hőssé nemesülnek, valamifajta egyszerű, de soha véget nem érő emberi küzdelmet megjelenítve. Társadalmi és kulturális sajátosságaik így eltörlődnek, ami a film hiányossága is: Plisson alig reflektál a gyerekek helyzetére, többnyire a szegénység is csak színes díszletként jelenik meg nála. Mindennapi hősiességük és allegorikussá emelt küzdelmük az új iráni film gyermekhőseit idézi, ám Plisson kitépte gyerekeit a kontextusukból. Ennek ellenére könnyedségében is komoly, egyszerűségében is izgalmas és szívmelengető a filmje.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.