Dokumentumfilm

Utam az iskolába

Film

Pascal Plisson dokumentumfilmje négy gyermek egy reggelét követi párhuzamosan, amint hihetetlen erőfeszítéseket tesznek, hogy eljussanak az – indiai, kenyai, argentin, illetve marokkói – iskolájukba. Mind a négyen valamilyen hajmeresztő nehézséggel küzdenek meg egy teljesen banálisnak tűnő tevékenység elvégzése érdekében, így a filmnek van egy leheletnyi, nyugati embert riogató íze is: milyen szörnyű, hogy az elmaradott harmadik világban ilyen nehéz a gyerekeknek, még szerencse, hogy nálunk nem így van…

Ugyanakkor Plisson a megfigyelő, légy a falon jellegű filmezést választja, nem fűz didaktikus, kívülről értelmező kommentárt a képekhez, a kamera és a filmkészítők nem avatkoznak invazív módon az eseményekbe (bár azt sosem tudhatjuk, hogy mikor generáltak némi mesterséges bonyodalmat a dramaturgia kedvéért), de nem is reflektálnak a filmkészítés folyamatára. Plisson a road movie filozófiájának megfelelően nem a célt, hanem magát az utazást helyezi középpontba: mi által a gyerekek univerzális hőssé nemesülnek, valamifajta egyszerű, de soha véget nem érő emberi küzdelmet megjelenítve. Társadalmi és kulturális sajátosságaik így eltörlődnek, ami a film hiányossága is: Plisson alig reflektál a gyerekek helyzetére, többnyire a szegénység is csak színes díszletként jelenik meg nála. Mindennapi hősiességük és allegorikussá emelt küzdelmük az új iráni film gyermekhőseit idézi, ám Plisson kitépte gyerekeit a kontextusukból. Ennek ellenére könnyedségében is komoly, egyszerűségében is izgalmas és szívmelengető a filmje.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.