Titkosrendõr filmszalaggal (Papp Gábor Zsigmond: Az ügynök élete )

  • - mág -
  • 2004. december 2.

Film

Hülye, hülyébb, leghülyébb, postás, rendõr, vasutas - skandálta a Kádár-korszak népe. Amit a tájékozott népfi imigyen toldott meg: titkosrendõr, titkosrendõr karszalaggal.

A mû a Belügyminisztérium Rendõr Filmstúdiójának 1956 és 1989 között forgatott oktatófilmjeibõl készült eredeti hanggal, az állambiztonsági jegyzetek és parancsok szövegeivel. Olyat láthatunk, amit annak idején is csak kevesen: a rendõrök közt elitnek számító politikai tisztjelöltek és a fõkapitányságok állambiztonsági állománya. A mozigépésznek vetítés közben ki kellett menni a terembõl, a szakadt és kivágott filmkockákat vissza kellett küldeni a BM-hez.

A film négy része bevezet a poloskaelhelyezés, a házkutatás, a beszervezés és a hálózati munka rejtelmeibe. De az is kiderül, hogyan élt a homo kadaricus. A retró szerelmesei láthatnak pongyolás házmesternét, Esterházy-kockás felöltõbe bújt reakcióst, bõrkabátos fakabátot, vadul bagózó, homlokát gondterhelten ráncoló kihallgatótisztet. Képeket abból az idõbõl, amikor a presszók asztalát még csipke borította, a mozik falát magyar színészek fotói, és nem volt szégyen a zokni és a nadrágszél közt kivillanó lábszár; viszont a konspirált lakás berendezésénél kötelezõ volt kikérni a BM külügyi osztályán rendszeresített lakberendezõ tanácsát.

Azok sem unatkoznak, akiket a technikai részletek érdekelnek - a jó házkutató nem hagyhatta a kapitányságon a gézpapucsot (ami nem hagy nyomot a parkettán), a mágnesmacskát (elrejtett vastárgyak kihalászásához) és a hullakeresõ készülékét. A legmegkapóbb mégis az egykori filmkészítõk erõfeszítésének nagysága. Nagyfilmes technikákkal, dramatizált jelenetekkel és jegyzett színészekkel (Juhász Jácint, Császár Angéla, Avar István és Horváth József) elõállítani olyan oktatóanyagokat, amit csak a kevés kiválasztott láthat. A tanulni vágyó belügyes megtudhatta például, mit kell tennie, ha lakásbehatolás közben megcsörren a telefon: nem szabad felvenni.

A konszolidált Kádár-korszakban húszezer ügynök tevékenykedett és hetvenezer embert figyeltek meg. Akár százezer felett lehetett az ún. hivatalos és társadalmi kapcsolatok - katonák, kalauzok, tanácsi hivatalnokok, pedagógusok és egészségügyi dolgozók - száma, akik hivatalból mûködtek együtt a III. fõcsoportfõnökséggel.

Az archív snitteket keretjáték kapcsolja egybe. A személyi követõ operatív állambiztonságiak egy hosszú hajú, puhány értelmiségit tartanak szemmel. A nézõ az objektívükön keresztül látja a férfit, feltehetõn ellenzékit, aki éli az életét, randevúzik, bulizik vagy az IKV-hoz készül, mert beázott a lakása. A képek alatt a belsõ rádión forgalmazott szövegeket halljuk, a rendõrök töketlenkedéseit és kommentárjait. A megfigyelõk éhesek, miközben a célszemély falatozik, ölelésre vágynak, miközben õ csajozik. Petri György 1981-ben írott sorai elevenednek meg: "Zuhog az esõ / te rohadék. / Te meg alszol / a jó meleg szobában, / vagy megpinázod a madarat. / Én reggel hatig rohadok / a csöndesedõ esõben. / Ki kell várnom a váltást, / ki kell várnom / amíg kikászálódsz a vackodból, / anyu mellõl."

Még mielõtt megsajnálnák õket, ne feledjük a Személyi követõ éji dalának záró sorait sem: "A kezembe ne kerüljél. / Mert röptödben megkopasztalak. / (É) Eljön még az idõ / amikor Dunát rekesztek veled."

- mág -

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.