Titkosrendõr filmszalaggal (Papp Gábor Zsigmond: Az ügynök élete )

  • - mág -
  • 2004. december 2.

Film

Hülye, hülyébb, leghülyébb, postás, rendõr, vasutas - skandálta a Kádár-korszak népe. Amit a tájékozott népfi imigyen toldott meg: titkosrendõr, titkosrendõr karszalaggal.

A mû a Belügyminisztérium Rendõr Filmstúdiójának 1956 és 1989 között forgatott oktatófilmjeibõl készült eredeti hanggal, az állambiztonsági jegyzetek és parancsok szövegeivel. Olyat láthatunk, amit annak idején is csak kevesen: a rendõrök közt elitnek számító politikai tisztjelöltek és a fõkapitányságok állambiztonsági állománya. A mozigépésznek vetítés közben ki kellett menni a terembõl, a szakadt és kivágott filmkockákat vissza kellett küldeni a BM-hez.

A film négy része bevezet a poloskaelhelyezés, a házkutatás, a beszervezés és a hálózati munka rejtelmeibe. De az is kiderül, hogyan élt a homo kadaricus. A retró szerelmesei láthatnak pongyolás házmesternét, Esterházy-kockás felöltõbe bújt reakcióst, bõrkabátos fakabátot, vadul bagózó, homlokát gondterhelten ráncoló kihallgatótisztet. Képeket abból az idõbõl, amikor a presszók asztalát még csipke borította, a mozik falát magyar színészek fotói, és nem volt szégyen a zokni és a nadrágszél közt kivillanó lábszár; viszont a konspirált lakás berendezésénél kötelezõ volt kikérni a BM külügyi osztályán rendszeresített lakberendezõ tanácsát.

Azok sem unatkoznak, akiket a technikai részletek érdekelnek - a jó házkutató nem hagyhatta a kapitányságon a gézpapucsot (ami nem hagy nyomot a parkettán), a mágnesmacskát (elrejtett vastárgyak kihalászásához) és a hullakeresõ készülékét. A legmegkapóbb mégis az egykori filmkészítõk erõfeszítésének nagysága. Nagyfilmes technikákkal, dramatizált jelenetekkel és jegyzett színészekkel (Juhász Jácint, Császár Angéla, Avar István és Horváth József) elõállítani olyan oktatóanyagokat, amit csak a kevés kiválasztott láthat. A tanulni vágyó belügyes megtudhatta például, mit kell tennie, ha lakásbehatolás közben megcsörren a telefon: nem szabad felvenni.

A konszolidált Kádár-korszakban húszezer ügynök tevékenykedett és hetvenezer embert figyeltek meg. Akár százezer felett lehetett az ún. hivatalos és társadalmi kapcsolatok - katonák, kalauzok, tanácsi hivatalnokok, pedagógusok és egészségügyi dolgozók - száma, akik hivatalból mûködtek együtt a III. fõcsoportfõnökséggel.

Az archív snitteket keretjáték kapcsolja egybe. A személyi követõ operatív állambiztonságiak egy hosszú hajú, puhány értelmiségit tartanak szemmel. A nézõ az objektívükön keresztül látja a férfit, feltehetõn ellenzékit, aki éli az életét, randevúzik, bulizik vagy az IKV-hoz készül, mert beázott a lakása. A képek alatt a belsõ rádión forgalmazott szövegeket halljuk, a rendõrök töketlenkedéseit és kommentárjait. A megfigyelõk éhesek, miközben a célszemély falatozik, ölelésre vágynak, miközben õ csajozik. Petri György 1981-ben írott sorai elevenednek meg: "Zuhog az esõ / te rohadék. / Te meg alszol / a jó meleg szobában, / vagy megpinázod a madarat. / Én reggel hatig rohadok / a csöndesedõ esõben. / Ki kell várnom a váltást, / ki kell várnom / amíg kikászálódsz a vackodból, / anyu mellõl."

Még mielõtt megsajnálnák õket, ne feledjük a Személyi követõ éji dalának záró sorait sem: "A kezembe ne kerüljél. / Mert röptödben megkopasztalak. / (É) Eljön még az idõ / amikor Dunát rekesztek veled."

- mág -

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.