Titkosrendõr filmszalaggal (Papp Gábor Zsigmond: Az ügynök élete )

  • - mág -
  • 2004. december 2.

Film

Hülye, hülyébb, leghülyébb, postás, rendõr, vasutas - skandálta a Kádár-korszak népe. Amit a tájékozott népfi imigyen toldott meg: titkosrendõr, titkosrendõr karszalaggal.

A mû a Belügyminisztérium Rendõr Filmstúdiójának 1956 és 1989 között forgatott oktatófilmjeibõl készült eredeti hanggal, az állambiztonsági jegyzetek és parancsok szövegeivel. Olyat láthatunk, amit annak idején is csak kevesen: a rendõrök közt elitnek számító politikai tisztjelöltek és a fõkapitányságok állambiztonsági állománya. A mozigépésznek vetítés közben ki kellett menni a terembõl, a szakadt és kivágott filmkockákat vissza kellett küldeni a BM-hez.

A film négy része bevezet a poloskaelhelyezés, a házkutatás, a beszervezés és a hálózati munka rejtelmeibe. De az is kiderül, hogyan élt a homo kadaricus. A retró szerelmesei láthatnak pongyolás házmesternét, Esterházy-kockás felöltõbe bújt reakcióst, bõrkabátos fakabátot, vadul bagózó, homlokát gondterhelten ráncoló kihallgatótisztet. Képeket abból az idõbõl, amikor a presszók asztalát még csipke borította, a mozik falát magyar színészek fotói, és nem volt szégyen a zokni és a nadrágszél közt kivillanó lábszár; viszont a konspirált lakás berendezésénél kötelezõ volt kikérni a BM külügyi osztályán rendszeresített lakberendezõ tanácsát.

Azok sem unatkoznak, akiket a technikai részletek érdekelnek - a jó házkutató nem hagyhatta a kapitányságon a gézpapucsot (ami nem hagy nyomot a parkettán), a mágnesmacskát (elrejtett vastárgyak kihalászásához) és a hullakeresõ készülékét. A legmegkapóbb mégis az egykori filmkészítõk erõfeszítésének nagysága. Nagyfilmes technikákkal, dramatizált jelenetekkel és jegyzett színészekkel (Juhász Jácint, Császár Angéla, Avar István és Horváth József) elõállítani olyan oktatóanyagokat, amit csak a kevés kiválasztott láthat. A tanulni vágyó belügyes megtudhatta például, mit kell tennie, ha lakásbehatolás közben megcsörren a telefon: nem szabad felvenni.

A konszolidált Kádár-korszakban húszezer ügynök tevékenykedett és hetvenezer embert figyeltek meg. Akár százezer felett lehetett az ún. hivatalos és társadalmi kapcsolatok - katonák, kalauzok, tanácsi hivatalnokok, pedagógusok és egészségügyi dolgozók - száma, akik hivatalból mûködtek együtt a III. fõcsoportfõnökséggel.

Az archív snitteket keretjáték kapcsolja egybe. A személyi követõ operatív állambiztonságiak egy hosszú hajú, puhány értelmiségit tartanak szemmel. A nézõ az objektívükön keresztül látja a férfit, feltehetõn ellenzékit, aki éli az életét, randevúzik, bulizik vagy az IKV-hoz készül, mert beázott a lakása. A képek alatt a belsõ rádión forgalmazott szövegeket halljuk, a rendõrök töketlenkedéseit és kommentárjait. A megfigyelõk éhesek, miközben a célszemély falatozik, ölelésre vágynak, miközben õ csajozik. Petri György 1981-ben írott sorai elevenednek meg: "Zuhog az esõ / te rohadék. / Te meg alszol / a jó meleg szobában, / vagy megpinázod a madarat. / Én reggel hatig rohadok / a csöndesedõ esõben. / Ki kell várnom a váltást, / ki kell várnom / amíg kikászálódsz a vackodból, / anyu mellõl."

Még mielõtt megsajnálnák õket, ne feledjük a Személyi követõ éji dalának záró sorait sem: "A kezembe ne kerüljél. / Mert röptödben megkopasztalak. / (É) Eljön még az idõ / amikor Dunát rekesztek veled."

- mág -

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.