Túl rasszista az Elfújta a szél, az HBO levette kínálatából
szel.jpg

Túl rasszista az Elfújta a szél, az HBO levette kínálatából

  • 2020. június 10.

Film

Megszűnik az 1989 óta futó Zsaruk is, ami épp arról szólt a rendőrök hogyan tartóztatnak le gyanúsítottakat.

A HBO Max amerikai streamingszolgáltató ideiglenesen levette kínálatából az Elfújta a szél című polgárháborús klasszikust, mert előítéletesen mutatja be a feketéket, és pozitív színben tünteti fel a rabszolgaságot az 1939-es klasszikus, írja a Hollywood Reporter.

A médiacégek elkezdték felülvizsgálni régebbi tartalmaikat, miután az afroamerikai George Floydot egy intézkedés során megölték a rendőrök. Floyd halála után az Egyesült Államokban országszerte tüntetések kezdődtek a rendőri erőszak és a rendszerszintű rasszizmus ellen.

Kedden a Paramount is elkaszálta az 1989 óta nagy sikerrel futó Zsaruk (Cops) című reality sorozatát. Ebben a sorozatban kamerákkal kísértek rendőröket valódi bevetésekre, és azt mutatták be, hogy an kapják el, teperik le és tartóztatják le a gyanúsítottakat.

Az Elfújta szélt már régóta kritizálták azért, mert lekezelően mutatja be a feketéket, és pozitív színben tünteti fel a rabszolgaságot. Most ismét szóba került az 1939-es klasszikus, mert a hét elején jelent meg John Ridley, a 12 év rabszolgaság forgatókönyvírójának publicisztikája. Ridley ebben felszólította az HBO Maxot, hogy fontolják meg az Elfújta a szél levételét, mert a film problémás. A forgatókönyvíró szerint a filmmel nem csak az a baj, ahogy az előítéleteket megerősítve feketéket bemutatja, hanem az is hogy dicsőíti a háború előtti, rabszolgatartó Delet, és hamisan romantikus színben tünteti fel a Konföderációt.

A HBO Max átmenetileg levette kínálatából a filmet, míg megvitatják annak történelmi kontextusát, és hogy valóban elítélendő módon mutatja-e be a rabszolgaságot és a feketéket. A HBO szóvivője azt is elmondta, hogy az „Elfújta a szél egy másik korban készült és olyan etnikai és faji előítéleteket mutat be, amik akkoriban sajnos általánosan elfogadottak voltak az amerikai társadalomban. De ez a rasszizmus akkor is elfogadhatatlan volt, és ma is az. Úgy éreztük, hogy a film kínálatban tartása felelőtlen lenne a kellő magyarázat, és az ábrázolásmódok elítélése nélkül.“ A HBO-t birtokló Warner Mediánál most azon dolgoznak, miként lehetne felelőséggel bemutatni a filmet.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.