rés a présen

„Újrafelfedezem a spanyolviaszt”

  • rés a présen
  • 2023. október 18.

Film

Török-Illyés Orsolya színész

rés a présen: Amióta szakítottál a Látókép Ensemble produkcióval, egyre többet játszol független társulatokban a filmezés helyett. Valamiféle visszatérés ez a színházhoz, vagy új kezdet?

Török-Illyés Orsolya: A szakítás nem szakmai volt, számomra a színház és a film is a ma­gán­életem mellékterméke, így az eltávolodás a látóképes csapattól is a magánéletem megváltozásának a következménye. Leginkább olyan emberekhez kapcsolódom, akikre kíváncsi vagyok, vagy akik rám kíváncsiak. Kevesebb film forog mostanság, ha nem történelmi, a független színházban meg valóban iszonyú jó munkáim voltak az elmúlt években, még ha ez nem is olyan látványos. Bejött egy csomó új terület is, performance-ok, forgatókönyvírás, sőt fotókiállítás is, s legalább annyira élveztem ezeket.

rap: A legújabb előadásod a Perplex a Szkénében. Milyen csapattal készült?

TIO: Szenteczki Zitával, a rendezővel már régóta kerülgetjük egymást, örültem, amikor megkeresett a kortárs német szerző, Marius von Mayenburg darabjával. Az Exit Generáció-s srácokat pedig nem ismertem, de igazság szerint ezt élvezem legjobban a független létben, hogy minden alkotó máshonnan, másból jön, aztán a próbafolyamat alatt összecsiszolódunk és csapattá válunk. Dénes Viktort és Farkas Ádámot is nagyon megkedveltem, Simkó Katival meg már az Árvácskában is élveztem a közös munkát. Egyébként pedig a többi alkotó is mind egészen kiváló, tehetséges ember. Nagyon jó munka volt.

rap: Miből indultál ki egy ilyen, enyhén szólva képlékeny szerep megformálásánál?

TIO: Tulajdonképpen nincs is szerep. Nincsenek szereplők ebben az előadásban. Helyzetek vannak, amelyek rettentő gyorsan átalakulnak, és én is az éppen aktuális szituációtól válok valakivé, legyen az bébiszitter, vulkán vagy bevándorló takarítónő. Az segít, ha tiszta, hogy mi az aktuális helyzet. Pillanatról pillanatra. Elég nehéz volt ezt kibogozni, de annál élvezetesebb játszani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.