rés a présen

„Újrafelfedezem a spanyolviaszt”

  • rés a présen
  • 2023. október 18.

Film

Török-Illyés Orsolya színész

rés a présen: Amióta szakítottál a Látókép Ensemble produkcióval, egyre többet játszol független társulatokban a filmezés helyett. Valamiféle visszatérés ez a színházhoz, vagy új kezdet?

Török-Illyés Orsolya: A szakítás nem szakmai volt, számomra a színház és a film is a ma­gán­életem mellékterméke, így az eltávolodás a látóképes csapattól is a magánéletem megváltozásának a következménye. Leginkább olyan emberekhez kapcsolódom, akikre kíváncsi vagyok, vagy akik rám kíváncsiak. Kevesebb film forog mostanság, ha nem történelmi, a független színházban meg valóban iszonyú jó munkáim voltak az elmúlt években, még ha ez nem is olyan látványos. Bejött egy csomó új terület is, performance-ok, forgatókönyvírás, sőt fotókiállítás is, s legalább annyira élveztem ezeket.

rap: A legújabb előadásod a Perplex a Szkénében. Milyen csapattal készült?

TIO: Szenteczki Zitával, a rendezővel már régóta kerülgetjük egymást, örültem, amikor megkeresett a kortárs német szerző, Marius von Mayenburg darabjával. Az Exit Generáció-s srácokat pedig nem ismertem, de igazság szerint ezt élvezem legjobban a független létben, hogy minden alkotó máshonnan, másból jön, aztán a próbafolyamat alatt összecsiszolódunk és csapattá válunk. Dénes Viktort és Farkas Ádámot is nagyon megkedveltem, Simkó Katival meg már az Árvácskában is élveztem a közös munkát. Egyébként pedig a többi alkotó is mind egészen kiváló, tehetséges ember. Nagyon jó munka volt.

rap: Miből indultál ki egy ilyen, enyhén szólva képlékeny szerep megformálásánál?

TIO: Tulajdonképpen nincs is szerep. Nincsenek szereplők ebben az előadásban. Helyzetek vannak, amelyek rettentő gyorsan átalakulnak, és én is az éppen aktuális szituációtól válok valakivé, legyen az bébiszitter, vulkán vagy bevándorló takarítónő. Az segít, ha tiszta, hogy mi az aktuális helyzet. Pillanatról pillanatra. Elég nehéz volt ezt kibogozni, de annál élvezetesebb játszani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.