rés a présen

„Újrafelfedezem a spanyolviaszt”

  • rés a présen
  • 2023. október 18.

Film

Török-Illyés Orsolya színész

rés a présen: Amióta szakítottál a Látókép Ensemble produkcióval, egyre többet játszol független társulatokban a filmezés helyett. Valamiféle visszatérés ez a színházhoz, vagy új kezdet?

Török-Illyés Orsolya: A szakítás nem szakmai volt, számomra a színház és a film is a ma­gán­életem mellékterméke, így az eltávolodás a látóképes csapattól is a magánéletem megváltozásának a következménye. Leginkább olyan emberekhez kapcsolódom, akikre kíváncsi vagyok, vagy akik rám kíváncsiak. Kevesebb film forog mostanság, ha nem történelmi, a független színházban meg valóban iszonyú jó munkáim voltak az elmúlt években, még ha ez nem is olyan látványos. Bejött egy csomó új terület is, performance-ok, forgatókönyvírás, sőt fotókiállítás is, s legalább annyira élveztem ezeket.

rap: A legújabb előadásod a Perplex a Szkénében. Milyen csapattal készült?

TIO: Szenteczki Zitával, a rendezővel már régóta kerülgetjük egymást, örültem, amikor megkeresett a kortárs német szerző, Marius von Mayenburg darabjával. Az Exit Generáció-s srácokat pedig nem ismertem, de igazság szerint ezt élvezem legjobban a független létben, hogy minden alkotó máshonnan, másból jön, aztán a próbafolyamat alatt összecsiszolódunk és csapattá válunk. Dénes Viktort és Farkas Ádámot is nagyon megkedveltem, Simkó Katival meg már az Árvácskában is élveztem a közös munkát. Egyébként pedig a többi alkotó is mind egészen kiváló, tehetséges ember. Nagyon jó munka volt.

rap: Miből indultál ki egy ilyen, enyhén szólva képlékeny szerep megformálásánál?

TIO: Tulajdonképpen nincs is szerep. Nincsenek szereplők ebben az előadásban. Helyzetek vannak, amelyek rettentő gyorsan átalakulnak, és én is az éppen aktuális szituációtól válok valakivé, legyen az bébiszitter, vulkán vagy bevándorló takarítónő. Az segít, ha tiszta, hogy mi az aktuális helyzet. Pillanatról pillanatra. Elég nehéz volt ezt kibogozni, de annál élvezetesebb játszani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”