tévésmaci

Komor, a tacskó

  • tévésmaci
  • 2023. október 18.

Film

Amikor Sztupa és Troché körbehordozták a vallatódobozt, tömegek sereglettek az utcákra, hogy megéljenezzék őket.

Egy platós IFA-val mentek, leszedték róla az oldallapokat, Pintér és Mráz napi váltásban vezettek, Mráz kezdett, Sztupa a kocsikísérő helyén ült, a lakott helyeken szinte lépésben haladtak, ilyenkor a lakatlan szakaszokon a kísérőkocsiban utazó Troché felhágott a platóra, s egy megafonba kiabálta a proklamáció szövegét. Nem mindennapi konvoj volt. Elöl MZ Trophy 250-es motorkerékpárján Ómafa, biztosítandó a mozgékonyságot, ha valami rapid megoldást igénylő rendkívüli esemény következik be, afféle egyszemélyes könnyűlovasság. Utána a kályhakék IFA, platóján a vallatódobozzal és az ordító Trochéval, a sort pedig egy lefüggönyözött Warszawa a Herbstsommer testvérekkel, Kesével és Pityuval, akik a tényleges őrzés-védelmet biztosították. Az út szélén álló lakosság együtt üvöltötte Trochéval a proklamációt, az eső meg zuhogott, s úgy tűnt, nem is akarja abbahagyni. Az útszéli tócsák híztak, az ég elfeketedett. Troché a régi viharkabátját viselte, s valami felszakított nejlonzacskó-szerűségbe bugyolálta a megafont. Az út két falu között egyenes volt, Sztupa a vezetőfülkéből már messziről látta, hogy a népek megint kint szoronganak az árokparton, Mráz annyit mondott, hogy már ordítanak, Sztupa letekerte az ablakot, hogy hallja, s az sem zavarta, hogy bever az eső. És igen, a proklamációt üvöltötték, amikor Troché belekezdett, a falusiak épp máshol tartottak, de pár pillanat alatt felvették a lépést, igazodtak Trochéhoz. A falu közepén egy határozottan őrültnek látszó kisbíró verte tiszta erőből a dobját, pár szál haját az eső a szemébe mosta, arcán idült mosoly, szódásüveg szemüvegét vastagon vonta be a pára, de ütemet nem tévesztett, csak úgy pattogott a proklamáció, Mráz úgy látta, hogy az ablaktörlő sikítása is egy húron pendül velük, szvisss, szvisss, szvisss… Lejjebb, az alszegen egy földútról hirtelen egy szénás­szekér vágott eléjük, a dúlt tekintetű kocsis szakadatlan verte ostorával a lovakat, az ázott széna csüggedten lógott a petrencés rudakról. A részeges Szip-Szip-Szabó, a rongyszaggató, kiabált ki egy gyerek a proklamációt skandáló kórusból. Ómafa felzárkózott a motrával a kocsis mellé, és intett neki, hogy húzódjon le, de az válaszul ugyancsak a proklamációt üvöltötte, s verte a lovait egészen a falu végéig, elöl a részeges rongyszaggató szekere, mögötte Ómafa, az IFA és a sorzáró Warszawa… A falut elhagyva megelőzték a szekeret.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.