Dokumentumfilm

Ultra

  • Gera Márton
  • 2017. június 11.

Film

Lehetetlen feladat bemutatni, hogy milyen teljesíteni a világ egyik leghosszabb futóversenyét, milyen szenvedni, örülni, sírni, káromkodni, vizelni 246 kilométeren keresztül, hogy a végén megérkezzen az ember Spártába, és elmondhassa, hogy lefutotta a Spartathlont. Lehetetlen feladat, ám Simonyi Balázsnak mégis sikerült, pedig nyolcvan percen keresztül valóban azt nézzük, ahogy a világ minden tájáról összesereglett, valami belső cél által vezérelt futók kiköpik a tüdejüket, elkezd vérezni a kezük meg a combjuk, nem érzik az ízeket, s mégis, csak futnak és futnak.

A remekül fényképezett doku szerencsére nem azt akarja bemagyarázni, hogy milyen remek dolog is a futás: történeteket látunk, helyenként megindító, olykor felemelő sorstöredékeket. A német asszonyét például, aki kihagyott pár évet, mert az utolsó versenye után nem sokkal vesztette el a fiát. „Megismered közben magad” – valami hasonlót mond a film végén a rendező, miután maga is beért a célba, s ahogy hallgatjuk néhány futó történetét, könnyű elhinni, hogy tényleg erről szól ez a 246 km.

Olyan az egész, mint egy jól megrendezett akciófilm, elkezdünk izgulni, hogy ne adja fel a szimpatikus francia srác, vagy tartson ki Béla, aki nem indulhatott újra, de megint eljött Görögországba, és nem hivatalosan futja le a távot a felesége segítségével, csak azért, hogy érezhesse egyszer az életben: valamiben sikeres. Tudunk együtt érezni a szereplőkkel, és míg nézzük, egyre inkább nyilvánvaló lesz, hogy mennyire nem sportfilm az Ultra; dráma a javából.

Az HBO GO-n és az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.