Dokumentumfilm

Ultra

  • Gera Márton
  • 2017. június 11.

Film

Lehetetlen feladat bemutatni, hogy milyen teljesíteni a világ egyik leghosszabb futóversenyét, milyen szenvedni, örülni, sírni, káromkodni, vizelni 246 kilométeren keresztül, hogy a végén megérkezzen az ember Spártába, és elmondhassa, hogy lefutotta a Spartathlont. Lehetetlen feladat, ám Simonyi Balázsnak mégis sikerült, pedig nyolcvan percen keresztül valóban azt nézzük, ahogy a világ minden tájáról összesereglett, valami belső cél által vezérelt futók kiköpik a tüdejüket, elkezd vérezni a kezük meg a combjuk, nem érzik az ízeket, s mégis, csak futnak és futnak.

A remekül fényképezett doku szerencsére nem azt akarja bemagyarázni, hogy milyen remek dolog is a futás: történeteket látunk, helyenként megindító, olykor felemelő sorstöredékeket. A német asszonyét például, aki kihagyott pár évet, mert az utolsó versenye után nem sokkal vesztette el a fiát. „Megismered közben magad” – valami hasonlót mond a film végén a rendező, miután maga is beért a célba, s ahogy hallgatjuk néhány futó történetét, könnyű elhinni, hogy tényleg erről szól ez a 246 km.

Olyan az egész, mint egy jól megrendezett akciófilm, elkezdünk izgulni, hogy ne adja fel a szimpatikus francia srác, vagy tartson ki Béla, aki nem indulhatott újra, de megint eljött Görögországba, és nem hivatalosan futja le a távot a felesége segítségével, csak azért, hogy érezhesse egyszer az életben: valamiben sikeres. Tudunk együtt érezni a szereplőkkel, és míg nézzük, egyre inkább nyilvánvaló lesz, hogy mennyire nem sportfilm az Ultra; dráma a javából.

Az HBO GO-n és az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.