Dokumentumfilm

Ultra

  • Gera Márton
  • 2017. június 11.

Film

Lehetetlen feladat bemutatni, hogy milyen teljesíteni a világ egyik leghosszabb futóversenyét, milyen szenvedni, örülni, sírni, káromkodni, vizelni 246 kilométeren keresztül, hogy a végén megérkezzen az ember Spártába, és elmondhassa, hogy lefutotta a Spartathlont. Lehetetlen feladat, ám Simonyi Balázsnak mégis sikerült, pedig nyolcvan percen keresztül valóban azt nézzük, ahogy a világ minden tájáról összesereglett, valami belső cél által vezérelt futók kiköpik a tüdejüket, elkezd vérezni a kezük meg a combjuk, nem érzik az ízeket, s mégis, csak futnak és futnak.

A remekül fényképezett doku szerencsére nem azt akarja bemagyarázni, hogy milyen remek dolog is a futás: történeteket látunk, helyenként megindító, olykor felemelő sorstöredékeket. A német asszonyét például, aki kihagyott pár évet, mert az utolsó versenye után nem sokkal vesztette el a fiát. „Megismered közben magad” – valami hasonlót mond a film végén a rendező, miután maga is beért a célba, s ahogy hallgatjuk néhány futó történetét, könnyű elhinni, hogy tényleg erről szól ez a 246 km.

Olyan az egész, mint egy jól megrendezett akciófilm, elkezdünk izgulni, hogy ne adja fel a szimpatikus francia srác, vagy tartson ki Béla, aki nem indulhatott újra, de megint eljött Görögországba, és nem hivatalosan futja le a távot a felesége segítségével, csak azért, hogy érezhesse egyszer az életben: valamiben sikeres. Tudunk együtt érezni a szereplőkkel, és míg nézzük, egyre inkább nyilvánvaló lesz, hogy mennyire nem sportfilm az Ultra; dráma a javából.

Az HBO GO-n és az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.