DVD

Ürgék az űrgék ellen

Joe Cornish: Idegen arcok

  • - ts -
  • 2011. november 30.

Film

Betetőző műalkotásról lévén szó, célszerűnek látszik a műtörténeti előzmények lajstromozásával kezdeni, úgyis kifelejtünk tutira ezt-azt. Az alapséma mindazonáltal örök: egymásra uszítani a filmes műfajokat. E nemes irály milliódolláros képviselőjéhez nemrég, a nyáron volt szerencsénk, különösebb hozzáadott érték nélkül (semmilyennel), ám az ötlet kétségkívül új volt: a Cowboyok és űrlények mérték össze az erejüket. Az ilyen összecsapásokat persze némileg beárnyékolja az a szomorú statisztikai adat, amely a marslakók lehetséges győzelmi esélyeit rögzíti valahol a zérushatáron. Ilyenformán rossz hírnek tűnhet, hogy a küzdő felek egyike most is földön kívüli származású, egy közelebbről meg nem nevezett szőrös és világító fogazatú csoport - már a kölcsönző felé baktatva orronthatjuk, hogy kapnak a pofájukra. Na de milyen áron? Rendszerint nagy nehézségek árán, ezúttal azonban egy kellemesen megcsavart fejlődési regény is kell hozzá: az ellenoldalon. Nem titkolhatjuk tovább, a rettenetes inváziós erők ezúttal Londonra, annak is méltán hírhedt bevándorlónegyedére, Brixtonra csapnak le, máig tisztázatlan okoktól vezérelve.

Brixtont, mint azt sokfelől tudjuk, serdületlen színes bőrűek hordái uralják, vagyis hát közülük a fokozottan veszélyes drogdíleri pálya nagy túlélői: hasonszőrű fiatal felnőttek - érthetően jóval kisebb létszámú - bandái.

Szóval kültelki vagánypalánták mentenék a bolygót, alkalmasint persze a bőrüket (az adekvát baseballütőkkel esnek a fegyvertelen, pusztán figyelemre méltó testtömegükkel és mondott fogazatukkal támadó Barbáknak). S ebbéli tevékenységük során - mit tesz a folyamatos üldöztetés - lesznek félelmetes utcai szarjankókból riadt tekintetű, lecsúszott zoknis kisfiúk. S mint ilyenek, a nézői szimpátia teljes jogú birtokosai. A gyerekekkel vissza is térhetünk eredeti célkitűzésünkhöz, a műtörténeti előzmények díszszemléjéhez, mely parádén nyilván a legérdektelenebb a mondott cowboyos műdarab. A végső hatás szempontjából a harcnál jóval fontosabbak ugyanis a gyerekek, hisz' ahol a moziban megjelenik a gyerek, ott mindjárt minden más lesz. Nem mondom, a magyar szinkron is rátesz egy közepes lapáttal, de a gyerekség összes lényege (van egy csomó) ilyen fonák romantikával ábrázolva eddig leginkább a South Parkban volt. Ez van, mocskos szájú, betojt kis rémek harcait követhetjük. S nem véletlen a többes szám, a kivételesen jól és elég szabadon is magyarított című Idegen arcok (Attack the Block) nemcsak avval tűnik ki a szövegkörnyezetéből, hogy itt a rosszak (kiskorú közterületi rohadékok) a jók, hanem hogy nem csupán egy ellenségük van! Nemcsak a megszállókkal kell megküzdeniük, de összes saját árnyékukkal is: önnön sötétségükkel, a rendőrökkel, s pláne felnőtt önmagukkal. Természetesen onnan kapnak segítséget, ahonnan nem várnánk (a nézők annál inkább), a társadalmilag valamicskével fölöttük állók köreiből, tehát azoktól, akiket mindennapi praxisuk során legjobban kínoznak. Az ő képviseletükben ráadásul az igéző Jodie Whittaker lép föl, akit a Cranford című kosztümös brit tévésorozatban ismerhettünk meg, holott a Marchlandsból kellett volna (az 1968-as szekvenciában adja a szendét, nézzék meg!) - mindegy, jövőre már vele lesznek tele a mozik. S a brit tévésorozatokat sem ok nélkül kevertük ide, hisz vita nélkül a műtörténeti előzményeket erősíti a harmadik évadát épp most (mérsékelt előjelekkel) kezdő - határainkon túl jó okkal hallatlanul népszerű - Misfits is. Abban közmunkára ítélt ifjú pronyók tesznek szert földöntúli képességekre - szintén csak ajánlani tudom.

S ennyi ajánlat után nem is lehet vitás, hogy az Idegen arcok is javallt dolgozat, ha semmi drámai újdonsággal, pontosabban újítással nem is szolgál, s a fordulatai sem keresik mindenáron az eredetiséget, de lendületesen és önfeledten vezeti elő az itt is felsoroltakat.


Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.