Úttörõvasút, 2005 (Vörös András és Trócsányi Gergely - Budapestrockandroll)

  • Nagy Gyõzõ
  • 2005. január 20.

Film

Még emlékszem, amikor két-három éve elõször vettem észre a hetes busz ajtajára ragasztott BPRNR-matricát: fogalmam sem volt, hogy mi az, de napról napra egyre többször találkoztam ezekkel a kis pimasz korongokkal. Vörös András (Superbutt) és Trócsányi Gergely (Hollywoodoo) a Budapestrockandroll "keresztapái".

H

Vörös András: Igazából úgy indult a dolog, hogy stílusmeghatározást kerestünk magunknak a Superbutt-tal. Ez 2002 táján volt, amikor még létezett a nu-metal fogalom. Mi nagyon nem szerettünk volna ebbe tartozni, mert nem akartuk, hogy egy haldokló divathullám még éppen üzemelõ valakijei legyünk, ezért megpróbáltunk valami frappánsat kitalálni. Ez nem hardcore, nem doom, nem stoner - mi lenne, ha mindig azt mondanánk: ez Budapestrockandroll? Mint a New York-hardcore. És teljesen bejött az analógia, hiszen a NYHC is több zenekart tömörített, meg a BPRNR is. Nálunk a Sun Workshop volt az elsõ, aki kérdezte, hogy beletartozhatna-e, aztán szempillantás alatt felduzzadtunk hat-nyolc zenekarra.

Magyar Narancs: Hogy lehet valaki a BPRNR tagja?

VA: Nincsenek olyan kritériumok, hogy ha valaki jelentkezik, akkor adja oda a CD-jét, és majd végighallgatjuk és lepontozzuk... Gyakorlatilag ez egy tágan értel-mezett baráti társaság, és az lesz a tagja, aki amúgy is az lenne. Ilyen zenekar mostanában az Isten Háta Mögött és a Polly Is Dead - egyre gyakrabban találkoztunk, lejöttek a koncertünkre, mi meg elmentünk az övékre, aztán együtt is játszottunk, és innentõl evidens volt, hogy hozzánk tartoznak õk is.

MN: Azért a BPRNR több mint egy zenekarcsoport.

VA: Igen, idõvel kibõvült annyira, hogy lett egy weboldal; ha nagy szavakat akarunk használni, talán az egyetlen olyan angol nyelvû kulturális portál, amely a budapesti élõzenével foglalkozik. Ott van a klubok elérhetõsége, a médiumoké, egy viszonylag komplett eseménylista... És van az amõbának egy harmadik lába is, egy egészen tisztességesen mûködõ kis koncertszervezõ társaság, amely pillanatnyilag külföldi produkciókat importál.

Trócsányi Gergely: Meg vannak alcsápjaink is, mint a kedd esti "Tues-die" rendezvénysorozat a Süss Fel Napban vagy a nemrég indult mûsorunk a Radio Caféban...

VA: Valójában az a helyzet, hogy az egésznek folyamatosan fejlõdnie kell, mert abban a pillanatban, hogy megáll, el is veszíti az érdekességét. Ha nem tudna más lenni, mint pusztán egy haveri zenekari kör, akkor nyilván ugyanúgy felbomlana, mint ahogy a civil baráti társaságok is felbomlanak egy idõ után. Így harminc fölött mi már beleraktuk az életünket a zenélésbe, úgyhogy ebbõl a szarból már valószínûleg nem mászunk ki soha. Nem lesz olyan, hogy ez egy gyerekkori hobbi, és majd szépen elmúlik... Hobbinak hobbi, ha költséges is, viszont legalább nem kellett borzasztó erõfeszítésekkel kiadót vagy szervezõirodát gründolnunk, hanem szépen, játékpénzzel, elkezdhettük kitanulni az ipart. Olyan ez, mint amilyen az úttörõvasút volt annak idején. Kicsiben meg lehet tanulni egy szakmát. És én annak tökre örülök, hogy a koncertszervezést már sikerült egészen tisztességesen kitanulnunk, és valamennyire kezdünk belelátni a kiadói dolgokba is.

TG: Egyet nem említettünk még, és ez a közös CD-k kiadása évrõl évre. Most jelent meg a második BPRNR-válogatás, az éppen aktuális munkáinkból.

VA: Mindenki beadta a maga kis felvételét, és mindenki vállal-ta, hogy tök nyomott, 750 forintos áron megvesz tíz darab CD-t. Innentõl nem volt nagy rizikója a kiadónknak, mert tudta, hogy abból a száznyolcvan lemezbõl a gyártási költség már visszajön. 7500 forintból sehova nem juthat el egy zenekar, de tizennyolc zenekar pénze éppen elég arra, hogy legyen egy ilyen CD. Ami jó apropó ahhoz, hogy beszélni lehessen az egészrõl, másrészt meg mégiscsak egy dokumentum: tessék nézni, 2004-ben ez és ez történt a magyar rockzenében a Tankcsapdán, a Depresszión és az Ossianon túl.

TG: Azt se felejtsük el, hogy itt olyan zenekarok tömörülésérõl van szó, akik hasonló elvek szerint gondolkodnak. Ma, amikor egy CD-t 4000 forint körül árulnak a boltban, az emberek pedig nem tudják kifizetni, akkor ezek a zenekarok olyan terméket igyekeznek elõállítani, ami minõségi, és mégis olcsón hozzá lehet jutni. Ezt a lemezt például 1000 forintért áruljuk a koncerteken.

MN: Egy ezresért?

VA: Az értékükön kell kezelni a dolgokat. Attól, hogy nekünk benne van a szívünk-lelkünk, és azt gondoljuk, hogy a világ legjobb dolga, azért még nem nagyon fog ennél többet érni egy átlagos vásárlónak. De mondjuk ennyit talán hajlandóak áldozni rá - két sör árát, vagy háromét...

TG: Vagy egy mozijegyét. Nem arról van szó, hogy szentek vagyunk, és azért találtuk ki ezeket az árakat, mert szimpatikusabbnak akarunk tûnni. Egyszerûen próbáljuk mûködõképessé tenni a dolgot, és elérni, hogy eljusson az emberekhez a lemezünk. Aztán ha nagyon belefáradunk az egészbe, jövõre majd kiadjuk a "Tsz-elnök ha bemegy a kocsmába" címû válogatást, amin metálzenekarok dolgoznak fel mulatós dolgokat, és végre keresünk egy kis pénzt.

MN: Merre tovább?

VA: Én borzasztóan örülnék, ha ebbõl a történetbõl elõbb-utóbb kifejlõdne egy zenekari menedzsmentirány is, hiszen egy zenekarnak alapvetõen zenélnie kellene, és nem könyvelõnek lennie meg jogásznak. Az egy másik dolog, ha valaki egyáltalán nem tartja a kezében a sorsát, és csak azt várja, hogy megmondják neki, mikorra menjen hova, de azért nagyon sok olyan dolog van, amit jobb lenne, ha valaki olyan csinálna, aki ért hozzá.

Nagy Gyõzõ

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.