VERZIÓ 19

Üzenetek a PET-palackban

Az Antropocén szekció és a magyar verseny

  • - ts -
  • 2022. november 2.

Film

Az „antropocén”, Eugene F. Stoermer ökológus 80-as évek óta használatossá tett szép szava egy földtörténeti kort jelöl, amelyet épp taposunk, melyben az ember annyira átrendezte lakóhelyét, tudniillik a bolygót, ahol élnie adatik, hogy az már mindenkinek fáj – Földnek és lakójának egyaránt.

Keresve sem lehetne pontosabb címet találni egy emberjogi dokumentumfilm-fesztivál zöld traktusának, ahol olyan versenyművek sorakoznak, mint a két lappal odébb részletesen is tárgyalt Északi sodrás, mely afféle PET-palack postaként a világot elborító műanyag hulladék útját követi, vagy éppenséggel az éghajlati igazságosságért tartott 2019-es londoni tüntetéseknek emléket állító Lázadás. Ha nem lenne annyira profán az összevetés, lehetne nyugodtan az is a címe, hogy Az emberek bolygója: Lázadás – végtére ebben is letartóztatják az engedetleneket.

S hiba nélkül idevág a szekció másik öt filmje is, beszéljen az akár a veszélyeztetett fajokról (Minden, ami lélegzik), a pusztuló esőerdők őslakosairól (Föld életre-halálra), és sorolhatnánk az összest. Az emberek bolygóját épp most, épp mi gyakjuk le, állítják e filmek – nem is könnyű velük szembenézni. Talán csak az teszi mégis feldolgozhatóvá őket, hogy mindegyikben előkerül egy ügy, egy személy, egy szándék, mely feltartóztatná az önpusztítást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.