VERZIÓ 19

Üzenetek a PET-palackban

Az Antropocén szekció és a magyar verseny

  • - ts -
  • 2022. november 2.

Film

Az „antropocén”, Eugene F. Stoermer ökológus 80-as évek óta használatossá tett szép szava egy földtörténeti kort jelöl, amelyet épp taposunk, melyben az ember annyira átrendezte lakóhelyét, tudniillik a bolygót, ahol élnie adatik, hogy az már mindenkinek fáj – Földnek és lakójának egyaránt.

Keresve sem lehetne pontosabb címet találni egy emberjogi dokumentumfilm-fesztivál zöld traktusának, ahol olyan versenyművek sorakoznak, mint a két lappal odébb részletesen is tárgyalt Északi sodrás, mely afféle PET-palack postaként a világot elborító műanyag hulladék útját követi, vagy éppenséggel az éghajlati igazságosságért tartott 2019-es londoni tüntetéseknek emléket állító Lázadás. Ha nem lenne annyira profán az összevetés, lehetne nyugodtan az is a címe, hogy Az emberek bolygója: Lázadás – végtére ebben is letartóztatják az engedetleneket.

S hiba nélkül idevág a szekció másik öt filmje is, beszéljen az akár a veszélyeztetett fajokról (Minden, ami lélegzik), a pusztuló esőerdők őslakosairól (Föld életre-halálra), és sorolhatnánk az összest. Az emberek bolygóját épp most, épp mi gyakjuk le, állítják e filmek – nem is könnyű velük szembenézni. Talán csak az teszi mégis feldolgozhatóvá őket, hogy mindegyikben előkerül egy ügy, egy személy, egy szándék, mely feltartóztatná az önpusztítást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.