Interjú

„Valahol középen ellavírozunk”

Gigor Attila filmrendező

Film

A nyomozó rendezőjének második nagyjátékfilmjében, a Kútban lerobbant fazonok, Svájcba igyekvő prostik, öltönyös gengszterek „dekkolnak” a nagy magyar pusztában. Mindegyiküknek van egy története.

Magyar Narancs: A Kút főhőse afféle kallódó fiú, akit az anyja leszállít benzinkutas apjához. Ő a fimes alteregód?

Gigor Attila: Minden sztorimban szerepel az apa-fiú kapcsolat. Bármin gondolkodom, soha nem tudom megkerülni az apafigura, a felsőbb én fontosságát. A Kút esetében egy furcsa szerelem volt a kezdeti inspiráció, azt próbáltam vizsgálni, hogy kívülről nézve mennyire reális vagy fiktív az, amit szerelem, párkapcsolat szintjén érzünk. Valaki elmegy, hogy megismerje az apját, és találkozik egy lánnyal, akivel megszeretik egymást.

MN: Valamiféle társadalmi allegóriának szántad a rosszfiúk és rosszlányok felvonultatását, kényszerű összezártságát a semmi közepén álló benzinkútnál?

GA: Nagyon igaznak és reálisnak tűnt, hogy szinte kivétel nélkül minden nő a szexualitásán keresztül próbál érvényesülni. A bulvármagazinokban is azt látod, hogy manapság szinte elvárás a nőkkel szemben, hogy a szexualitáson keresztül kommunikáljanak. A férfiak pedig introvertáltak, frusztráltak vagy agresszívak.

MN: László Zsolt és öltönyös gengsztertársai színrelépésével vesz igazán fekete humoros fordulatot a film.

GA: Annak a kettőssége érdekelt, hogy az addig látott, megroppant férfiakhoz képest megérkezik négy fotómodell, a szép férfiak, hogy megmentsék a szép nőket. Két nagyon jellemző alaptípusnak érzem azokat az embereket, akik elfogadják az alárendelt szerepüket, és azokat, akik fölérendelt szerepet játszatnak velük.

MN: Az Újszövetségből vett példázatot a samáriai asszony és Jézus találkozásáról a film egyfajta megemelésének szántad?

GA: Mindent annak szántam. Annak ellenére, hogy ateistaként nem tudok megnyugvást találni a vallásban, nagyon fontos nekem az a hitbeli felvetés, hogy mi az a víz a jézusi példabeszédben, ami után soha többé nem leszel szomjas. Az én olvasatomban sokkal inkább a feltétel nélküli szeretet, mint az, hogy templomba járjunk. És azt sem lehet kizárni, hogy az embernek nem az a dolga, hogy tartósan boldog legyen, vagy megoldást találjon a problémáira.

MN: A dolgok végessége, a halál visszatérő motívum a rendezéseidben.

GA: Nemigen tudok másfajta emberi létezést elképzelni, mint a küzdelmet és annak tudatát, hogy a dolgok vége felé haladunk. Ez az, ami leginkább emberré tesz minket. És a történetmesélés. Vagy olyan történetek elmesélése, amelyek elkábítanak – személy szerint nem szeretem, bizonyos esetekben károsnak is tartom őket –, vagy amelyek nem hitegetnek, mélyre visznek, valós perspektívát nyitnak a gondolkodáson keresztül.

MN: A végtelen pusztába helyezett, lepusztult benzinkutat a kelet-európai kietlenség, reménytelenség metaforájának szántad?

GA: A fejlődésnek nem az az iránya jelen pillanatban, amiben én is meg oly sokan hittünk. Nyilvánvalóan benne van a filmben ez a kilátástalanság anélkül, hogy direkt módon politizálnék. Egy-két beállításban azért utalások vannak a közelmúlt eseményeire.

MN: Hangulat, karakterrajz szempontjából sokat merítettél a Coen fivérektől és Tarantinótól. Szándékoltan?

GA: Mivel a 90-es években lettem nagykorú, Danny Boyle és Tarantino, a Trainspotting és a Ponyvaregény hatása valószínűleg kitörölhetetlen. Közvetlen hatásként sokkal inkább a Coen fivérek világa áll hozzám közel anélkül, hogy bármiben is utánozni akarnám őket.

MN: Milyen közönséget célozhat meg ma egy romantikus bűndráma?

GA: Ha őszinte akarok lenni, semmiben nem bízom. A Saul fia az élő példája annak, hogy egy nem vicces magyar film, ha Oscar- díjat kap, akkor sem tud 250 ezer nézőnél többet hozni. Véletlenül sem akarnám József Attilához hasonlítani magam, de amikor elolvasom egy igazán reménytelen versét, jobban érzem magam, segít abban, hogy továbbmenjek. Nyilván azért foglalkozom az élet sötét dolgaival, a halállal, mert abban bízom, hogy a nehéz témák megkerülése helyett az a dolgunk, hogy szembenézzünk velük, és ahhoz képest helyezzük el magunkat a világban. De nem gondolom, hogy ez a gondolat különösebben szexi lenne a nagyközönség számára.

MN: Milyen tapasztalataid voltak a Filmalappal a forgatókönyv-fejlesztés során?

GA: Nem szóltak bele igazán; amikor egy másik befejezést javasoltak, írtunk egy új verziót, és aztán közöltük, bocs, ez nem működik, és utána kaptuk meg a támogatást. Tisztában vagyok azzal, hogy a Kút nem számíthat fesztiválsikerekre, sem nagy közönségre, valahol középen ellavírozunk. Elfogadtam, hogy az egész karrieremet két szék között, a pad alatt fogom tölteni, mert egyik oldalnak sem leszek elég. A nyomozó esetében is azt hittem, hogy egyértelmű képekben rajzoltam fel egy ember elmozdulását a haláltól az élet felé. Ehhez képest nagyon kevesen értették meg a film üzenetét. Meg kell tanulnom azt az alázatot, hogy az én értelmezési lehetőségem csak egy a sok közül.

MN: Milyen közvetlen összefüggést látsz a magyar filmek alacsony nézőszáma és a marketingkampány hiánya között, amin a Filmalap új forgalmazási támogatása változtatni kíván?

GA: A nézőszám csak akkor tűnik tragikusnak, ha nem teszed mellé, hogy egy Wes Anderson-filmet is csak húsz-harminc ezren néznek meg, hiába szerepel benne Bruce Willis, Adrien Brody. Bármi, ami nem akciófilm vagy romantikus komédia, az nem produkál nagyobb nézőszámot. Azért is furcsa a jegybevétel-hőbörgés a magyar filmeknél, mert a hollywoodi nagy stúdiófilmeken kívül kevés film tud nagy nézőszámot produkálni. A Van… és a Liza, a rókatündér külön csodának számít.

MN: A színházi rendezésbe is belevetted magad. Hogy érintett a Szputnyik társulat megszűnése?

GA: Velük szerettem a legjobban dolgozni. A független lét sokkal közelebb áll hozzám, mint a kőszínház, főleg a színházi nevelés része. Két előadást is csináltunk, a Hosszabbik út még ma is megy ezek közül. Az a legnyomasztóbb, hogy egy szabad szemmel nem látható költségvetési tételt jelentenek a függetlenek a kultúrpolitika számára. Miért kell ilyen aljasul és károsan kiéheztetni őket, miközben minden, ami a színházban érdekes, az a függetlenektől indul? Lehet azt mondani, hogy Brüsszel díjakat ad a libsi rendezőknek, de ezek a társulatok Bodóéktól Mundruczón át Schillingig nyugat-európai fesztiválokon nyerik rommá magukat.

MN: Idén is vannak színházi felkéréseid?

GA: Van, de ebbe az évadba nem tudom, hogy belefér-e. Nagyon elfoglal az animációs munka. Jelenleg animációkat meg trailereket tervezek számítógépes játékokhoz. Itt rendezőként érzem úgy, hogy egy újabb egyetemet végzek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.