A fele vegyes felvágott – Prikler Mátyás filmrendező

  • Szalkai Réka
  • 2013. szeptember 12.

Film

Prikler Mátyás Köszönöm, jól című kisjátékfilmje a pozsonyi főiskolára készült diplomafilmnek; azóta megjárta Cannes-t és a Szlovák Filmakadémia díját is megkapta. A kisfilmből készült nagyjátékfilm ezen a héten debütál a hazai mozikban.

magyarnarancs.hu: Hogyan lett negyven percből százharmincnégy?

Prikler Mátyás: Marek Leščák forgatókönyvíró barátommal anno elkezdtünk dolgozni egy filmen; a legelejétől tudtuk, hogy ez egy nagyjátékfilm lesz. Viszont 2010-ben a pozsonyi főiskolán végzős voltam, és le kellett adnom egy diplomafilmet. Akkor úgy döntöttünk, leforgatjuk azt a részt, amelyik a legjobban elő van készítve, lediplomázom, aztán szépen csendben csináljuk tovább a nagyjátékfilmet. Közben a főiskola elkezdte a kisfilmet mindenfelé küldözgetni, így kerültünk ki Cannes-ba is.

false

 

Fotó: MTI – Kallos Bea

magyarnarancs.hu: A nemzetközi fesztiválokon szlovák színekben indulsz. Ez így helyénvaló?

PM: Hogy külföldön Szlovákiát képviselem, ez rendben van, hiszen itt élek, miért lenne ez másképp attól, hogy magyar vagyok. Egy ilyen helyzet a különböző filmfesztiválokon amúgy teljesen normálisnak számít. Amikor Cannes-ban voltunk, akkor a versenyben lévő tizenvalahány filmnek több mint a fele volt vegyes felvágott, ahol a rendező nemzetisége, a film nyelve és a származási ország nyelve nem egyezett.

magyarnarancs.hu : A forgatás kétnyelvű volt?

PM: A szlovák volt a fő nyelv, mert a stábban rajtam és pár színészen kívül csak a díszlet- és jelmeztervező volt magyar. De szoktam ám magyar színészt magyarul instruálni, pont azért, hogy a szlovák ne értse.

magyarnarancs.hu: Mennyire voltak rád hatással a Dogma-filmek?

PM: Érdekesnek tartom őket, de ha az a kérdés, hogy mi is egy hasonló filmet akartunk-e csinálni, akkor a válaszom nem. Nem arról volt szó, hogy azt mondtuk, na kérem, ez most itt egy Dogma-film. Nem számoltam, hány pontot teljesítünk a ki tudja mennyi Dogma-szabályból.

magyarnarancs.hu: Tervek?

PM: A jövő év elejéig bezárólag három filmet fejezek be producerként, ha minden jól megy. Jaro Vojtek szlovák dokumentumfilmes Gyerekek című első nagyjátékfilmjét, valamint a Húsz című szkeccsfilmet, amely Szlovákia fennállásának huszadik évfordulója alkalmából készül: tíz szlovák rendező forgat egy-egy tízperces filmet arról, mit is jelent nekik Szlovákia. Szerencsére sikerült nagyon jó alkotókat összeválogatni: szerintem fontos szerzői kisfilmek lesznek ezek. A harmadik alkotás pedig Hajdú Szabolcs barátom készülőben levő filmje, a Mirage, amelyben koproducerként vagyok jelen. Rendezőként most nincs még olyan filmtervem, amelyről így előre érdemes lenne beszélni.

Kritikánk a filmről a Magyar Narancs szeptember 26-i számában olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.